• Velkommen!

Hei og velkommen til Hårtapsnett.no - Norges største forum for alle som lider av hårtap. Her diskuteres legemidler, hårtransplantasjoner og andre behandlingsformer.

Hvis dette er ditt første besøk, anbefaler vi deg å se artiklene våre, der finner du mye nytting.

Ikke-registrerte brukere har begrensede muligheter, men kan lese og opprette innlegg. Innleggene må godkjennes først. Registrer deg i dag for å få tilgang til lukkede forumgrupper, og for å se bilder i full oppløsning.

Vi tar personvern på alvor. Du kan være 100% anonym, og når som helst endre/slette dine innlegg.

På tide å gjøre noe?

Scared

Meldem
Hei alle sammen.

Har det siste halvet året merket at håret har begynt å bli tynnere på og rundt kronen. Til tider opplever jeg hva som for meg virker som ekstremt håravfall. Da jeg våknet opp i dag kunne jeg telle 30-40 hår på puten, og samme antall satt igjen på hendene etter at jeg hadde massert inn shampo i håret da jeg dusjet. Har kjøpt meg regenepure-shampo, og skal bruke denne to ganger i uken. I dag var andre gang jeg brukte den.

Foreløpig har vikene holdt seg ganske bra, så det er først og fremst toppen av hodet som er plaget. I tillegg har jeg veldig tynt hår på sidene av hodet (dette er forsåvidt et problem jeg har hatt i noen år), mens håret bak på hodet også ser ut til å bli tynnere. Sidene og bakhodet er vel typisk ikke områder man mister hår pga arv, så litt usikker på hva dette skyldes. Jeg har forøvrig opplevd mye kløe i hodebunnen (inflammasjon?) over de siste par ukene, og dette har ført til at håravfallet har eskalert kraftig.

Sånn familiært sett gir det lite mening at jeg tynnes ut allerede nå. Er 23 år. Far er 50 og har fortsatt manken i behold. Onkler på begge sider av familien har god hårvekst, mens Morfar som snart er 80 har måne og viker, men dette dukket først opp i høy alder for hans del.

Som sagt, har begynt på shampo med 5 % monoxidil, og har i tillegg startet å knaske b-vitaminer. Er skremt angående bivirkningene ved Finasteride, men vurderer likevel å prøve. Hårtapet har de siste to ukene virkelig gått inn på humøret mitt, og det er jo ikke noe særlig det heller.

Bor ikke i Norge pdd, så veit ikke helt hvordan jeg skal få tak i Finasteride. Skal i hvert fall kontakte lege i morgen, tenker det kan være greit å faktisk forsikre seg om at hårtapet skyldes MPB, noe jeg ikke trodde i starten (pga familiens hår), men som jeg blir mer og mer overbevist om nå.

Jeg kommer til å fortsette å oppdatere utviklingen i denne tråden. Merker det er godt bare å gjøre tankene om til ord. Og tro meg, tankene har svirret i ett sett de siste ukene.

Scared

Meldem
Også et lite spørsmål jeg glemte å slenge inn. Hvilken shampo anbefaler dere å bruke de dagene jeg ikke bruker Regenepure? Tanken var å bruke den to dager i uken, men må nesten ha noe til resten av uka også. Håret mitt blir utrolig fett hvis jeg ikke bruker shampo.

calicula62

Meldem
Hei, og takk for spørsmål.
Leser fra tid til annen om folk her inne på forumet, og da særlig om dette med hårvask, hvilken shampo osv osv. Jeg har ingen erfaringer med nevnte regenepure. Sikkert ok den shampoen. Det jeg derimot reagerer på er hvor ofte folk vasker håret sitt. Undersøker dere litt på nettet vil dere fort skjønne hvor unødvendig, og ikke minst hvor skadelig dette faktisk kan være for håret vårt. Jeg skal ikke trette dere med alle mulige grunner og detaljer vedr hårvask, bare råde dere til å google litt på nettet om hårvask frekvenser. Du skriver du for tiden bor i utlandet. Er det sterk sol/varme der, dekk da til hodet ditt mot dette. Fortsett med minoksidilen din, og ellers lykke til videre!

Finasteride

Supermoderator
Hårvask blir gjerne nødvendig om man går på Minoxidil. For min del vasket jeg vel håret 1 gang i uka, var først når jeg vasket det ofte at det ble tørt. Nå er jeg uansett nødt å vaske det daglig for å få ut alt jeg putter i det av Minoxidil, Coppe Peptider osv.

Om det er sammenheng mellom hårvask og hårtap vet jeg ikke, men skulle ikke forundre meg.

Trådstarter, du må få vurdert hårtapet ditt da det hørtes litt spesielt ut. Kan du ha DUPA eller TE?

Kanskje det er noen her som kan gi tips om du legger ut bilder før og etter hårtapet. Hvis du tynnes i det området man normalt henter donorhår, kan det være DUPA og da har du vel sånn 50% sjangs med Finasterid har jeg lest et sted, altså lavere sjangs enn normalt mannelig type hårtap.

Kan også være andre årsaker siden du har lite hårtap i familien. Få en leges vurdering.

Eksempel på DUPA, er det dette du mener med tynt hår bak/sider?
dupa_sample.jpg

badhairday

Meldem
Hei Scared, velkommen til Forumet!

Først og fremst ville jeg sjekket om det er MPB, og ikke tilfeldig håravfall som følge av stress/underernæring osv.

Angående shampoo finnes det ingen med minoksidil (?). Regenpure inneholder vel ketokonazole, uten at jeg har noen erfaring med Regenpure i seg selv. Ketokonazole er en no-brainer når det kommer til hårtap. Å bruke shampoo med ketokonazole har vist seg å være fordelaktig, med flere studier som backer dette. Opp til 17% minder hårtap. Disse studier finner du om du søker på forumet. Selv bruker jeg "Fungoral" 2 ganger i uken.

Minoksidil fåes i foam eller liniment-variant. Anbefaler foam versjonen, da denne er mye enklere å bruke(minder søl). Dette skal smøres på områder påvirket av hårtap to ganger daglig. Informasjon om minoksidil finnes også på forumet, blandt annet under fanen "Anbefalte produkter".

Håper du finner en behandling som fungerer for deg :) Det er bare å surfe gjennom biblioteket her på forumet, så vil du nok finne ut av mulighetene.

Scared

Meldem
Hei, og takk for svar alle tre. :)

@calicula62 Når du nevner det tror jeg at jeg har hørt tidligere at man ikke burde bruke shampo så ofte, men tenkte vel ikke noe mer over det da. Skal definitivt lese litt på nettet og vurdere hvordan jeg bør gjøre dette med hårvask.

@Finasteride Kan kanskje minne noe, men foreløpig er ikke mitt hår i nærheten av å være så tynt. Veit egentlig ikke hvordan håret mitt var på sidene da jeg var yngre, tenkte aldri noe over det, men husker at jeg tenkte det var tynt der allerede for tre-fire år siden, altså lenge før håret begynte å bli tynt i toppen.

@badhairday Du har selvsagt rett. 5 % ketokonazole var det jeg mente.

Tror ikke jeg har noen særlig gode bilder tilgjengelig nå, men mulig jeg legger ut noe senere. Tenkte å ta håret en dag snart, da blir det også lettere for meg å få ordentlig oversikt. Har egentlig ikke noe problem med maskinkort hår, har hatt det ved flere anledninger tidligere, men er jo kjedelig når man ender opp i en situasjon hvor man nærmest ikke har noe valg. Legetime skal jeg nok få ordnet, tror det er smart.

Et spørsmål, hvor mye hår er det vanlig å miste i løp av en dag for personer som sliter med tynnere og tynnere hår. Det her var omtrent den følelsen jeg fikk da jeg så på hendene mine i dusjen i dag tidlig. :p

calicula62

Meldem
Hei tilbake, Scared!
Et sted mellom 50 og 100 hår er nok det normale hårtapet hver dag. Så vokser det forhåpentligvis ut nye da :) Om ikke nødvendigvis i samme tempo som vi mister håret.
"Riktig" behandling av hodehåret vårt er jo et langt studie i seg selv. Men det finnes faktisk mye bra info "der ute" på nettet, som jeg selv har erfart nyttige tips fra. Jeg googler bare mine mange spørsmål, jeg. Utrolig mange sider som omhandler hår og dets stell. Selvsagt må man sortere og være skeptisk etter beste evne, men min erfaring er at folk er virkelig seriøse og ikke minst forsøkskaniner når det kommer til hårstell.
Lykke til videre!

Jens86

Administrator
Det er normalt å miste 50-150 hår om dagen. Men det er for personer med et hode fullt av hår. Har du allerede tynt hår er selvfølgelig tallet lavere :) Velkommen til forumet!

Scared

Meldem
Ok, takk. Da er vel hastigheten på mitt hårtap utover det som er normalt når jeg nærmest har mistet 100 før jeg har pusset tennene om morgenen?

Tror første mål for min del må bli å få has på den fordømte kløen. Den er verst på kvelden når jeg skal sove, irriterende nok. Tar til meg tipset om å roe ned på shampo-bruken, så får vi se hva det fører til. Jeg tenkte å bestille minoxidil, men har hørt at det kan føre til irritert hodebunn, så akkurat pdd høres ikke akkurat det ut som om det passer som hånd i hanske for min del.

Vil forøvrig rette en stor takk til dere som har startet og drifter dette forumet. Det blir i hvert fall satt utrolig stor pris på fra min del at noen tar seg ansvaret med å spre erfaringer og tips.

Scared

Meldem
Den dere har linket til i anbefalte produkter? Hvordan får man den effektivt ned til hodebunnen?

Beklager om noen av spørsmålene mine er beskrevet grundig andre steder, men det blir veldig mye å lese gjennom. :p

Scared

Meldem

Hei, tok litt tid før jeg fikk rotet meg til det, men her er i hvert fall et bilde av hårtapet på toppen av hodet. Fortsatt relativt tidlig i prosessen, men det er merkbart, og begynner å bli veldig vanskelig å dekke til. Håret er forøvrig fuktig her.

Har kun brukt sjampo hver tredje dag siden sist dere hørte fra meg. Positivt så langt. Håret blir ikke så fett som jeg hadde fryktet. Jeg har en teori om at håret mitt tidligere har produsert ekstra mye fett for å kompensere for sjampobruken. Skal riktignok sies at det ikke har hatt noen effekt på sheddingen foreløpig, hår faller av i øst og vest. Hadde et par dager uten kløe tidligere i uka, men i dag tidlig var det tilbake igjen.

Scared

Meldem
Har nå fått Monoxidil i form av både skum og flytende. Har bare prøvd skum foreløpig, siden den andre først kom i dag, men prøver i natt. Problemet med skum for min del foreløpig, er at jeg ikke forstår helt hvordan det skal påføres. Hvordan veit jeg hvor mye jeg skal bruke, og hvordan i huleste skal den fordeles? Føler det meste blir liggende igjen i håret.

Scared

Meldem
Så, da har jeg prøvd flytende monoxidil to ganger, og må si at for min del funker det mye bedre. Synes også den tørker relativt fort. Fikk inntrykk av at det ville ta timer, men for min del tar det knapt en halvtime før håret føles helt fint. Nå kan jeg angre på at jeg kjøpte 6 måneders forbruk av skum... Litt kløe har dukket opp igjen, veit ikke om dette er pga monox, men ville ikke overrasket meg.

Utviklingen de neste ukene blir spennende å følge. Har jo allerede ganske høyt håravfall, men håper likevel minox-shedden treffer meg også.

Scared

Meldem
@Finasteride jepp, liten tvil om at lotion funker best. Synes egentlig selve prosessen med påføring er helt uproblematisk. Hadde en periode hvor det klødde litt i hodebunnen, men de siste dagene har ikke det vært noe stort problem, så jeg håper det forblir slik.

Har forøvrig fått tilbake resultater på blodprøver fra legen, og hun kunne ikke finne noen underliggende årsak til hårtap. Fikk riktignok vite at jeg har høyt blodtrykk og høyt kolesterolnivå. Litt overraskende for min del, siden jeg synes jeg lever et ganske sunt liv, med unntak av alkoholkonsumet som har vært noe høyt den siste tiden. Nå har jeg i hvert fall mer enn gode nok grunner til å trene mer og spise enda sunnere fremover.

Fortsatt litt usikker på hvor jeg står når det kommer til fin. Nå som jeg har utelukket en del årsaker til hårtap, heller jeg vel litt mot at jeg vil prøve, men tenker kanskje å se hvilke resultater monoxidil gir først. Hvis jeg har DUPA og da kun ca 50% sjanse for å få noen effekt blir det litt lettere å være skeptisk til fin.

Finasteride

Supermoderator
Hvis du har det skal du lese deg litt mer opp først før du tar en avgjørelse. Dette med 50% har jeg lest et sted, men det finnes vel neppe noe studier som bakker opp den påstanden.

Scared

Meldem
Hvis du har det skal du lese deg litt mer opp først før du tar en avgjørelse. Dette med 50% har jeg lest et sted, men det finnes vel neppe noe studier som bakker opp den påstanden.
Har lest det samme selv, men så klart, ikke nødvendigvis sant kun fordi vi har lest det et sted, kan godt være samme kilde.

Venter uansett med fin til jeg er i Norge igjen, forhåpentligvis kan en lege hjemme kan gi meg en bedre vurdering enn hva jeg har fått til nå.

Nye svar

Nye tråder

Forumstatistikk

Tråder
451
Medlemmer
1.620
Siste medlem
SånnPasse86
Topp