• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Pålitelig hårtransplantasjon klinikk i Bergen (tanker om klinikk(ene) til John W. Mowinckel Storlid)

enungfyr

Nytt Medlem
Hei,

Har noen erfaringer med en pålitelig og god klinikk i Bergen som driver med hårtransplantasjon? Jeg har lest mange poster her inne og har slitt litt med å skjønne meg på klinikken(e) til John W. Mowinckel Storlid. Håper han ser dette innlegget og kan hjelpe med å oppklare ting.

Etter min undersøkelse så har han startet, drevet og stengt en del klinikker:
Klinikk Bergen AS
CAVILIPOKLINIKKEN
Euro Istanbull Medical

Nhinorge
Hårklinikken i Bergen (harklinikkenbergen - som er den nåværende klinikken)

For meg så virker dette snodig, og gir meg mange varsellamper, men det kan være en årsak til dette, eller at jeg har feil.
-

Tilbake til mitt opprinnelig spørsmål, er det noen som veit om en pålitelig og god klinikk i Bergen?

om785

Moderator
Muligens et langt og "irrelevant svar" på det du spør om, men kan være nyttig for noen andre som vurderer klinikken hans. Utfra det jeg vet, han leier inn leger fra utenlandet. Klinikken hans er også tidligere diskutert her på forumet og det var ulike meninger. Mener å huske en dame utførte operasjonene sist, hun var fra utlandet. Det sto en del negativt om et av klinikkene på google, men siden dem er stengt, er ikke dette tilgjengelig lenger.

Det er vanskelig å få noe informasjon om hvem legene er og hvem som utfører operasjonene. Utfra bildene han deler på nettsiden bruker ikke legen "luper" for å ta ut grafts. Hvordan skiller han mellom single og multigrafts + vinklene ? Det kan hende han kun setter inn bedøvelse på de bildene, usikker, Kanskje noen andre vet?

Jeg forstår heller ikke hva han er utdannet som, han skriver "Jeg er en medisinsk fagperson utdannet i psykologi og helseledelse samt sertifisert medisinsk fagperson innen allmennmedisin og traumemedisin. Jeg har også en internasjonal erfaring, med spesialkompetanse i å sette opp medisinske klinikker i forskjellige land over hele Europa."
Altså er han lege? hva er en sertifisert medisinsk fagperson innen allmennmedisin og traumemedisin? hvilken erfaring og kompetanse har han med hårtransplantasjoner? Han sier også at teamet hans er eksperter men jeg finner ingen informasjon om hvem dette er.

Det står kort om en annen lege, men det står ingenting om han utfører operasjonen eller hva han gjør. Mye av informasjonen er irrelevant til hårtransplantasjoner.
At han har stengt og åpnet en del klinikker er også etter MIN mening et dårlig tegn. Hvordan er oppfølgingen? hvilken garanti tilbyr dem? er det samme behandler ved en ny operasjon? hvordan ser donor området ut? etc.
Prisene er lave, noe som kan antyde utenlandske leger/teknikere. Men det kan også ha med beliggenhet å gjøre, kanskje han har lavere kostnader til klinikk og lavere leie. En klinikk sentralt i Oslo har nok høyere driftskostnader en Bergen. Derfor kan også prisen for operasjon være lavere, det ser man ved andre plastikkirurgiske klinikker om en sammenligner pris på ulike operasjoner basert på geografisk beliggenhet.
Prisen kan også reflektere erfaringene og kompetansen til legen/behandleren.
Selve operasjonsalen utfra bildene virker ikke som det mest moderne, men det viktigste er vel at det er sterilt og følger retningslinjene som myndighetene har satt, dette vet jeg lite om, men verdt å tenke på.

Tror ikke det finnes andre aktører i Bergen, hvertfall ingen anerkjente. Det beste er nok om du reiser til en annen by eller land. Medicura vet jeg holder konsultasjoner der nede, usikker på om selve operasjonen kun er i Oslo, eller om det er mulig å få operert i Bergen. Mulig de kan dekke reisen for deg? Dem har fått en ny lege som tidligere jobbet på skandinavisk, kan være verdt å sjekke ut, hun jobber sammen med Tom Viken, og han er det et par positive tilbakemeldinger om her på forumet og google. Utover det har du Emil i Oslo, tror dem tilbyr overnatting på klinikken for reisende. ( ps, dette er ikke reklame for noen av disse, om du vurderer noen av dem, gjør research)

cman

Meldem
Varsellampene mine gikk ganske greit da jeg var på konsultasjon hos han. Folk som har behov for å vise fram alle kursbevisene sine, forteller meg at de egentlig ikke er så gode som de utgir seg for å være. Og som OM785 skriver, han forsøker å utgi seg for å være lege. Det i seg selv er et jækla stort rødt flagg.

Du har selv funnet ut at han har startet (og slått konkurs) flere firmaer tidligere.

Det største røde flagget for min del, var da jeg spurte han hvor mange HT han hadde i året... 1000 stk i året svarte han... Enkel matte, sier at dette er ren løgn og bullshit.

Hvis du holder til i Bergen, kan du lese innlegget mitt om Statera Clinic!:)

enungfyr

Nytt Medlem
Takk til dokke begge. Eg har fått litt kalde føtter da dokke begge føler på akkurat det samme som meg. Vi skal jo sjølvsagt alltid ha et åpent sinn, men hår er så skjørt og eg er heilt ærlig livredd for å gjøre det vondt verre, og med det så trur eg at eg først skal prøve med topical finasterid med monoxidil. @cman Spesielt når han tydeligvis sier 1000 operasjoner i året hahah (ja det er tull). Liker også ikkje at bildene av "kundene" han poster på Facebook profilene er kun av utenlands bakgrunn. Altså eg har ikkje nokke i mot det, men eg forventa jo nokken nordmenn, da hadde eg følt meg litt tryggere på at bildene faktisk er tatt i Norge... Og du @om785 skriver det han sier om sin egen utdanning. Heilt enig; det ga absolutt null meining!
-

Men ja... Har akkurat kjøpt topical finasterid med monoxidil fra en nettside som var billig men med gode reviews. Spennende å teste dette. Kan oppdatere resultatet her over sommeren.

Men for å spole litt tilbake, så har eg siden eg var 15-16 (ungdomsskulen slitt litt med hårtap ). Fikk av og til kommentar på boten på kronen. Allerede da følte eg på et fall i sjølvtillit og sjølvbildet. Det tok derimot fleire år før det virkelig skjøt fart, og eg mistet en del meir hår for 4 år siden.

I fjord starta eg på monoxidil. Funket OK-. Svak hårvekst. Eg har vært til hudlegespesialist (overlege ved Haukeland). Hun testet meg ikkje en gang, da ho umiddelbart såg at eg hadde androgenetic alopecia, og anbefalte minoxidil .

For 3 uker siden merket eg en signifikant øking av hårfall. Panikken spredte seg godt i ryggmargen. Etter å ha konsultert med samme overlege så anbefalte hun at eg ikkje skulle starte på oral finasterid grunnet alle de heftige bivirkningene som kan finne sted, og eg heller burde vurdere hårtransplantasjon. Senere tid har eg forstått at hårtapet kom av at eg begynte på en detox (viktig å å poengtere).

Eg er forsningsstudent og veit å grave i forskningsartikler haha. Eg har i seinaste tid leste utellelige artikler om hårtap. Og har begynt å legge om litt diett, ta et par spesifikke holistiske tak for å redusere hårtap naturlig. Det kan gjøres sjølv om androgenetic alopecia er forårsaket av genetisk/miljømessig DHT "problemer"!

Når eg leste meg grundig opp såg eg gjentakende studier med kjempe resultater med topical finasterid, og med en kombinasjon av;
- 1 gang for dagen: 6% minoxidil med 0.3% finasteride (200kr i mnd)
- 2 ganger i uken med tretinoin før minoxidilen
- 2 ganger i uka med 2% ketoconazole shampoo
- 1 gang i uka med dermaroller (har også sett på dermastamp med tanke på mindre risiko for mikroarr). Lar det gå minst 1 time før eg rører håret.
- Samt en gang i uken så tar eg en kur med til sammen 1ml: castor oil (organisk sjølvsagt), kokosnøtt olje og rosemary 100% pure essential oil.

Planen min virker voldsom, men tenk at dette er en gang for dagen, til et par ganger i uka. Istedenfor kun minoxidil 2 ganger daglig - så er planen min ovenfor overkommelig, tenker eg

Topp