• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Propecia/Finasteride bivirkninger - Erfaring

Ekorn

Meldem
Her er det riktige leger som svarer på spm. Bruk google translate.

G

gutt33

jeg har nå gått på propecia i 3 måneder og er strålende fornøyd. Eneste bivirkningene jeg følte på var etter tre uker. Lettere smerter i testiklene, men dette ga seg etter fire dager. Ser allerede at viker har blitt mindre og fått mer volum på håret på hele hodet.

annfhrt4611

Nytt Medlem
Med bare 3 ukers bruk av Propecia merket jeg at jeg har fått et sterkere hår og mer hårvekst og håret begynner å komme fram der jeg før var helt skallet.

Seastar

Meldem
Hvorfor kjøpte du dette dyre produktet når fastlegen kan skrive ut Finasterid 5 mg til en brøkdel av prisen? Knekker en tablett i fire deler, siden 1,25 mg er tilstrekkelig mot hårtap . Har selv liggende to esker på hver 98 tabletter som jeg bruker i perioder. Dette utgjør over to års forbruk som jeg betalte under hundrelappen hver på blå resept.

Henry123

Nytt Medlem
Ble en interessant og relativt kort reise for meg på finasteride. Ikke brydd meg nevneverdig hva gjelder hårtap, men har "alltid" sagt at hvis man bare kunne ta ei billig pille som hadde gitt håret tilbake ville jeg ha gjort det. Så i høst begynte et familiemedlem med finasteride og han kunne dokumentere veldig bra resultater. Så da tenkte jeg "hvorfor ikke". Jeg ordnet kjapt en resept gjennom Kry. Legen fortalte om bivirkninger (han var veldig profesjonell og skallet så meget mulig han hadde sjekket litt om finasteride selv), men som en veltrent og sunn kar tenker jeg alltid at bivirkninger er noe andre plages med (typisk mann altså). Det er således meget mulig at det var en gradvis innfasing av problemene, men det ble ikke "akutt" før ca. 2-3 uker siden. Da hadde jeg vel brukt finasteride i litt over 2 måneder. For første gang i mitt liv var underlivet helt dødt. Jeg har syklet 10 timer, isbadet, høy feber osv. uten noen gang å ha opplevd at ting er helt dødt. Hadde jeg vært gift med en brasilianer kunne jeg antakeligvis fortsatt ha hatt sex 5-6 ganger i løpet av en dag. Egentlig kunne jeg fint ha tenkt meg et produkt som ga meg litt dempet lyst osv.

Så ettersom jeg vagt husket noe om bivirkninger begynte jeg å søke meg frem til hva dette kunne være. Den eneste forandringen i mitt liv var tross alt finasteride. Jeg kunne da også tenke tilbake til et par litt merkelige opplevelser de siste månedene. At ting ikke var dødt, men kanskje ikke helt som det skulle vare. Jeg tenkte muligens det skyldtes en forkjølelse eller bare tilfeldigheter. Nå tenker jeg det var finasteride (det kan jeg ikke vite dog).

Hva finner man så av informasjon på nettet? Det finnes leger som sier at dette avtar ved videre bruk. Og så finnes det skrekkeksempler fra de som får et vedvarende problem selv etter å ha avsluttet. Akkurat det siste virker dog til å være litt dårlig dokumentert. Jeg vet ikke om det finnes noen her inne som har opplevd det samme, men kommet seg over knekken?

For meg ble det et enkelt valg å avslutte. For meg er det ikke aktuelt å prøve på å se om det gir seg med tiden - så lenge det er usikkerhet rundt om det faktisk kan bli et permanent problem hvis jeg fortsetter. 3-4-5 dager gikk og lite forandret seg. Så plutselig en morgen var det litt liv igjen. Nå er jeg som jeg var før jeg startet med finasteride. Litt bitter for at det ikke fungerte, men også evig takknemlig for at sexlivet er tilbake igjen.

Selv om det er anekdotisk vil jeg si at det som blir beskrevet som bivirkninger absolutt er reelt. Håper virkelig på dere som går på dette permanent at det er slik at enten så får man bivirkninger eller så får man det ikke. Altså at man ikke er "redusert" uten at man egentlig vet det - at man går glipp av noe uten å egentlig vite det. Det positive er at jeg nå er 99.9% sikker på at ting gikk helt tilbake til normalt igjen ved å slutte på finasteride.

T

Thomas Hasson and Wong

Ble en interessant og relativt kort reise for meg på finasteride. Ikke brydd meg nevneverdig hva gjelder hårtap, men har "alltid" sagt at hvis man bare kunne ta ei billig pille som hadde gitt håret tilbake ville jeg ha gjort det. Så i høst begynte et familiemedlem med finasteride og han kunne dokumentere veldig bra resultater. Så da tenkte jeg "hvorfor ikke". Jeg ordnet kjapt en resept gjennom Kry. Legen fortalte om bivirkninger (han var veldig profesjonell og skallet så meget mulig han hadde sjekket litt om finasteride selv), men som en veltrent og sunn kar tenker jeg alltid at bivirkninger er noe andre plages med (typisk mann altså). Det er således meget mulig at det var en gradvis innfasing av problemene, men det ble ikke "akutt" før ca. 2-3 uker siden. Da hadde jeg vel brukt finasteride i litt over 2 måneder. For første gang i mitt liv var underlivet helt dødt. Jeg har syklet 10 timer, isbadet, høy feber osv. uten noen gang å ha opplevd at ting er helt dødt. Hadde jeg vært gift med en brasilianer kunne jeg antakeligvis fortsatt ha hatt sex 5-6 ganger i løpet av en dag. Egentlig kunne jeg fint ha tenkt meg et produkt som ga meg litt dempet lyst osv.

Så ettersom jeg vagt husket noe om bivirkninger begynte jeg å søke meg frem til hva dette kunne være. Den eneste forandringen i mitt liv var tross alt finasteride. Jeg kunne da også tenke tilbake til et par litt merkelige opplevelser de siste månedene. At ting ikke var dødt, men kanskje ikke helt som det skulle vare. Jeg tenkte muligens det skyldtes en forkjølelse eller bare tilfeldigheter. Nå tenker jeg det var finasteride (det kan jeg ikke vite dog).

Hva finner man så av informasjon på nettet? Det finnes leger som sier at dette avtar ved videre bruk. Og så finnes det skrekkeksempler fra de som får et vedvarende problem selv etter å ha avsluttet. Akkurat det siste virker dog til å være litt dårlig dokumentert. Jeg vet ikke om det finnes noen her inne som har opplevd det samme, men kommet seg over knekken?

For meg ble det et enkelt valg å avslutte. For meg er det ikke aktuelt å prøve på å se om det gir seg med tiden - så lenge det er usikkerhet rundt om det faktisk kan bli et permanent problem hvis jeg fortsetter. 3-4-5 dager gikk og lite forandret seg. Så plutselig en morgen var det litt liv igjen. Nå er jeg som jeg var før jeg startet med finasteride. Litt bitter for at det ikke fungerte, men også evig takknemlig for at sexlivet er tilbake igjen.

Selv om det er anekdotisk vil jeg si at det som blir beskrevet som bivirkninger absolutt er reelt. Håper virkelig på dere som går på dette permanent at det er slik at enten så får man bivirkninger eller så får man det ikke. Altså at man ikke er "redusert" uten at man egentlig vet det - at man går glipp av noe uten å egentlig vite det. Det positive er at jeg nå er 99.9% sikker på at ting gikk helt tilbake til normalt igjen ved å slutte på finasteride.
Godt å høre du er fin igjen. Desverre er d grader av bivirkninger. Mine erfaringer med klienter. Noen får ingen bivirkninger, andre sier det er helt dødt, vondt i brystende(veldi få), men jeg vil anta at det er noe redusert sexdrift i prosent alt fra 1 til 100 % for veldi mange. Mulig viss en har enn issue med hårtap og psykologiske problemer der og da så vil pillene og evnt hårtransplantasjon få livet på stell og øke libido. Ellers så er min erfaring på mine venner at de har lite bivirkninger men de har mindre sexdrive i mine øyne, mindre lyst på damer.
Har også venner som har 0 bivirkninger sies d.

O

Ottestad

merker bivirkninger, og har merket bivirkninger i ca. 2 mnd. Gått på fin i ca. 6 mnd, og jeg vurderer nå å slutte. Hvor lang tid tar det før bivirkningene blir borte? Og hvor raskt går man tilbake til tidligere hårfall?

TomStrom

Nytt Medlem
Jeg har fått resept på Proscar Tab 5 mg med doseringen "1/4 tablett dag 1 tom 4 og så ingen på dag 5. Fortsette slik" fra Hill-Aina fra helsetjenesten Kry. Tenker jeg vil prøve ut Finasterid, men kanskje med litt mindre dosering og se om jeg får noen bivirkninger (Tenker kanskje 1/4 tablett tre ganger i uken, noe som ligner på det som er anbefalt av legene Dr Vikram Jayaprakash og Dr Russell Knudsen fra The Hair Loss Show).

Håper jeg ikke får noen bivirkninger, men om jeg får det skal jeg melde om det her på formet.

T

Trengerhjelp

Brukte finansterid i ca. 5 mnd, og sliter nå må ereksjon… stoppet for 1 mnd siden og problemet er ikke blitt borte… noe dere anbefaler som jeg kan gjøre?

TomStrom

Nytt Medlem
Brukte finansterid i ca. 5 mnd, og sliter nå må ereksjon… stoppet for 1 mnd siden og problemet er ikke blitt borte… noe dere anbefaler som jeg kan gjøre?
Beklager, jeg har ingen forslag til hva du kan gjøre annet enn å kontakte fastlegen din.
Kunne jeg ha spurt om hvor mye og hvor ofte du tok finasterid?

Mann36Oslo

Nytt Medlem
Hei. Det tar nok litt lenger tid enn det. Jeg så på Hair Loss Show på YouTube at de mente at de som brukte litt tid for å få bivirkninger også brukte litt tid på å bli kvitt de. Kontakt legen som har skrevet ut så får du sikkert et mer kvalifisert bra. Skumle greier, men du blir helt bra igjen når virkestoffene av finansteride er skylt ut av systemet ditt. Hold ut så blir du helt fin igjen, jeg ble det!

Topp