• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Propecia/Finasteride bivirkninger - Erfaring

norbro

Nytt Medlem
Etter å ha lest endel rundt på forum på nettet fant jeg ut, i likhet med alle andre, at det er "de tre store"; finasteride , minoxidil og ketoconazole , som gjelder. Leste at mange leger kan være "vanskelige" når det kommer til å skrive ut resept på finasteride, for de fleste er ikke hårtap noe som kommer inn på kontoret hver dag og dermed føler jeg kompetansen rundt dette blant norges leger er noe svekket. Tok med meg noen tips fra nettopp dette forumet samt hairlosstalk osv til legen min som ikke hadde den råeste kunnskapen rundt alopeci og hårtap.

Hadde nå bestilt meg 8 måneders forbruk av Kirkland Minoxidil fra eBay, samt et års forbruk av generisk finasteride kalt Proscalpin bestilt fra en av mange online drugstores. Viste seg at pakken min ble sendt fra Singapore og da jeg googlet litt på nettopp Proscalpin fant jeg lite eller kun negative kommentarer, valgte derfor å droppe hele opplegget, 1000 spenn rett i dass..
Uansett, jeg kom meg til fastlegen min og la frem problemet mitt; jeg er 20 år og har i det siste året merket smått stigende hårfeste samt viker, noe tynning i kronen og en god del kløe samt mere hår på henda etter påføring av hårvoks - med andre ord HELT normale symptomer på tidlig hårtap. Legen tok en kikk i hodebunnen og slo fast at her var det ingen tegn på MPB, jeg påpekte at jeg har genetisk hårtap i familien og at å forhindre hårtap før det begynner for real er mye enklere enn regrowth. Han innrømte å ikke ha den store peilingen på dette temaet og hørte nøye etter på alt jeg forklarte etter å ha gjennomført timesvis med research på forumer osv.
Legemiddelet jeg ville ha han til å skrive ut fikk jeg tak i uansett sa jeg og det måtte da vel være bedre å få the real deal enn noe skvip som kom rett fra Singapore, han sa seg enig i dette men han hadde hørt noen skrekkhistorier ang bivirkninger han også.
Har lest at 0.25mg skal holde per dag som et minimum og valgte derfor å dele mine Propecia 1mg i 4 biter med apotekets pilledeler (dem fikk ikke tak i Pfizer eller Actavis generisk type). Etter ca to uker med 0.25mg pr dag merket jeg at "shedde-fasen" hadde begynt for alvor. Dette gikk over etter bare en til to uker til og jeg merket at både kløen og hårtapet omtrent hadde gitt seg helt. For en HERLIG følelse!! Nå får jeg faen meg beholde manken min tenkte jeg...

Har bevisst ungått propeciahelp og andre skrekksider for legemiddelet, skjønner at dette kan være mentalt og sitter mye i hodet så jeg valgte å gjøre det beste ut av det, nemlig å unngå all form for bivirkningsgoogling og bekymring. Nappet og fappet daglig for å sjekke utstyret, alt virket helt fint og rundt 2 uker inn i behandlingen merket jeg økt libido og ereksjon, nå går det bare frem- og oppover tenkte jeg..

Ca midtveis i tredje uke merket jeg at noe ikke var helt som det skulle; etter to og et halvt år med dama og tipptopp sex, merket jeg for første gang at jeg faktisk ikke presterte. Ikke snakk om. NO FUCKING GO. Dagen etter, samme regla. 70% ereksjon i 30sek etter beinhard bekkenstramming og svetting. SLAPP. WHAT!? Hva faen skjedde nå da?? Jeg fortsatte i ei uke til med null sexlyst, null libodo og null DRIVE i håp om at dette skulle endre seg etter en liten hormonbalansering og tilvenning i kroppen. Dette gikk hardt innpå meg, å ikke klare å tilfredstille dama som før satte meg litt på sidelinja psykisk. På jobb også, klarte ikke tenke rett og paranoide tanker om permanent impotens tok i fra meg alt av energi, livsglede og overskudd.

Kom hjem en dag og klarte ikke gjøre annet enn å google det jeg ikke skulle; Finasteride/Propecia + Libido loss/Erection dysfunction - mellom 3 og 6.000.000 treff på google, og dette KUN på det engelske språket, omtrent halvparten om en kombinerer dette søket med "permanent". Dette er ikke noe å spøke med folkens, det er ikke SÅ forbanna mange millioner mennesker der ute som faktisk tar Finasteride, å få såppas mange treff på google på et tema som definitivt ikke er reklamebasert (nei, ingen reklamerer for et legemiddel med å skrive "libido loss" eller "erectal dysfuntion" som salgstriks), disse resultatene består stort sett av fortvilte privatpersoner som søker hjelp på forum da fastlege mest sannsynlig ikke har kunnet bidra med noe positivt på akkurat den fronten. Men selvfølgelig "en hver som sliter med bivirkninger poster selvølgelig på nett og spør etter hjelp", "propeciahelp.com er bare skremselspropaganda og psykisk svake, paranoide mennesker", FORBANNA TULL! Det er uten tvil en sammenheng mellom finasteride og impotens, at man får indre smerter i nervesystemet rundt ballsacken er jo for faen ikke tilfeldig, her påvirkes minstemann og hans to disipler som bare det, kjente selv den "normale" tinglinga/smerten i balla de første ukene.

Hele greia med finasteride skremmer meg nå, for min del har jeg fått tilbake ereksjonen sånn halvveis etter nå 8 dager uten, men at det kan ha en så forbanna stor innvirkning og en muligens permanent alvorlig effekt på en såppas viktig del av kroppen (både mentalt og fysisk) er bare for sykt. At jeg selv som er en ung og frisk, aktiv mann kunne la meg friste til å ta sjangsen på noe som kan ødelegge selvfølelse og ego samt evnen til å reprodusere og å elske for alltid, får meg til å grøsse. Det ER mere enn 2% som opplever disse bivirkningene, enten om det er etter 2 uker, 2 måneder, 2 eller 20 år så PÅVIRKER dette en viktig del av funksjonen til menn. Ikke uten grunn at Finasteride nå (2012-13) har fått en ekstra "normal" bivirkning på etiketten av FDA; reduced libido and erectal dysfunction.

Jeg har bestemt meg for å holde meg til minoxidil, ketoconazole, godt kosthold og trening samtidig som jeg bevarer manndommen min, den er tross alt viktigere enn pelsen på hodet. Jeg er spent på utviklingen og CB-03 osv som visstnok skal ordne alt, inntil da forsøker jeg mitt beste på å beholde hårsekkene mine.

Takk for meg, you have been warned av en everyday regular normal guy. Og vær så snill, ikke ta dette som noen som helst form for skremselspropaganda, HVEM FAEN prøver å skremme noen FRA å faktisk kunne beholde håret sitt!? Når det gjelder Finasteride/Propecia finnes det ikke noe som heter skremselpropaganda, dem som har opplevd dette vil føle et sterkt behov for å advare og forberede sine medmenn, handler KUN om det. De som bruker finasteride uten å merke noe til bivirkninger har min fulle misunnelse, dette stoffet fungerer uten tvil for hårtap men når bivirkningene er (kan være/kan bli) 100 ganger verre enn selve behandlingsområdet er det faktisk ikke verdt det.
 

Jens86

Administrator
Velkommen til fumet! Trist post som viser medaljens bakside. Håper du blir 100% funksjonell igjen så fort som mulig! Hold oss oppdatert (y)

Hvis du er flink med minoxidil og ketoconazole er det fullt mulig at du klarer å beholde håret frem til noe med mindre bivirkninger enn finasterid dukker opp!
 

Finasteride

Supermoderator
Hei. Det var en trist historie. Fikk du tatt en hormontest før du begynte og eventuelt en etterpå? I såfall hadde det vært intressant og sett resultater av denne.
 

norbro

Nytt Medlem
Takk for det! Ingen hormontest på meg, så aldri i livet for meg at jeg skulle være såppas uheldig... Hadde definitivt vært interessant å se da!
Uansett, hårtapet har startet igjen men føler meg til tross i bedre form og stand generelt, ereksjon er omtrent 100% tilbake men føler fortsatt at det skal litt mere til en før. Fått inn en daglig rutine på staketrening, haha ja google that shit, og merker gradvis forbedring, dama er iallefall tilfreds for tiden så det lover jo godt;)
Går alt greit videre skal jeg vurdere å teste ut 1 x 0.25mg fin i uka, hva tenker dere om det?

Og forresten, hvilken ketoconazoleshampoo anbefaler dere? Ønsker gjerne å bare bestille fra Amazon eller Ebay!
 

Finasteride

Supermoderator
Regenpure skal visst være en veldig god antihårtap shampoo , Revita er kanskje en god nummer 2. Når du først er i gang med staketrening ville jeg tatt en titt på SE-metoden. Noen unngår bivirkninger med lavere doser finasterid, og i og med at bivirkningene ikke var permanente er det kanskje verdt et forsøk.
 

Viker1987

Nytt Medlem
@norbro , så du vurderer å gå tilbake på 0.25mg finasterid i uka?Har loka med min egen propecia resept i månedsvis nå, vakler fra uke til uke om hårtapet er verdt bivirkningene, om hårtapet er på et punkt hvor det er nødvendig, osv.... Men hvem er det jeg lurer, er det ikke nå så er det aldri. Kunne jeg valgt på ny så ville jeg begynt for allerede 1.5 år siden når jeg virkelig begynte å merke hårtapet. Kort spørsmål til dere som jeg vet bruker finasterid her, @Jens86 og @Finasteride , null bivirkninger??Hilsen deppa lokehue.
 

Jens86

Administrator
@Viker1987 Jeg har aldri trodd jeg har hatt bivirkninger, men jeg hadde en mnd pause fra fin i desember - januar, og jeg synes jeg har litt nedsatt seksualdrift nå som jeg har startet igjen. Det kan være tilfeldig, og bare være at det er mer stress i hverdagen i forhold til juleferien osv., men sånn jeg ser det bruker jeg bare finasterid frem til det kommer noe med tilsvarende effekt som virker lokalt (CB f.eks.).
 

Finasteride

Supermoderator
Null bivirkninger jeg er klar over. Nedsatt seksualdrift kan skyldes flere faktorer, og en eventuell demping i denne for min del var isåfall en bivirkning jeg gledet meg til. Men må nok si at ting fungerer som normalt. Det finnes hvertfall ikke mange (bare noen få) som har hatt bivirkninger som ikke forsvant når de sluttet på finasterid. Derfor er det verdt å prøve.
 

norbro

Nytt Medlem
@norbro , så du vurderer å gå tilbake på 0.25mg finasterid i uka?Har loka med min egen propecia resept i månedsvis nå, vakler fra uke til uke om hårtapet er verdt bivirkningene, om hårtapet er på et punkt hvor det er nødvendig, osv.... Men hvem er det jeg lurer, er det ikke nå så er det aldri. Kunne jeg valgt på ny så ville jeg begynt for allerede 1.5 år siden når jeg virkelig begynte å merke hårtapet. Kort spørsmål til dere som jeg vet bruker finasterid her, @Jens86 og @Finasteride , null bivirkninger??Hilsen deppa lokehue.
Kan vel si meg ferdigvurdert, kommer ikke til å begynne igjen ettersom livskvaliteten min har steget drastisk etter at jeg kinda, sort of, muligens har akseptert dette. Ufattelig kjipt men jeg er overbevist om at Finasteride iallefall ikke påvirker deg som person på noen som helst positiv måte, det gjør definitivt noe med hormonnivåene i kroppen og jeg klarer i grunn ikke å forstå at dette er et lovlig dog reseptbelagt legemiddel. Livsgleden, motivasjonen og ikke minst libidoen min har økt og dermed har bekymringene for hårtapet mitt omtrent forduftet etter at jeg gav opp Propecia. Føler at finasteridbrukere går i en ond sirkel hvor dem putter i seg et middel som øker bekymringene og depressjonene (gradvis, en klarer kanskje ikke reagere på dette) over hårtapet sitt og glemmer helt av at det i bunn og grunn er selvfølelsen i helheten som faktisk teller. At en risikerer, og mest sannsynlig ender opp med en redusert til defekt seksualdrift, som igjen fører til at en føler seg enda mere håpløs og mindre selvsikker, høres ikke ut som et sjakktrekk spør du meg. Nei, gjør det beste ut av det og dropp risikobehandling inntil CB o.l kommer på markedet. At en skal sitte med et digitalt mikroskop for å se om midlene man bruker har en mikroskopisk positiv effekt på hårlinja si blir bare for dumt, dette tar jo fokuset fra alt annet en egentlig burde bruke livet sitt til. Aksel Hennie dro Tone, ser ikke for meg at håret ditt skal ha så mye å si hvis du heller bruker tiden på å jobbe med deg selv for å kunne være en bedre mann på områdene som faktisk teller. Håpet for topplokket er heller ikke helt ute, senest 2017 ser det ut til at vi har en behandlingsform som ikke ødelegger manndommen, hold ut og keep ur dignity!
 

Finasteride

Supermoderator
Håret blir liksom første inntrykket. Orker ikke å være hårløs og dra frem vitsen om meg selv og håret mitt. Skaden er allede stor, men en glatt skinnende skalle i en muligens NW7 mønster hadde ikke inspirert mitt liv videre. Hva tror du kommer i 2017?
 
Å herregud!!
Jeg nå = Norbro for 1 mnd siden! Hvorfor så jeg ikke denne tråden før jeg fikk i meg giften propecia.

Eksakt det samme skjedde med meg.
Alt gikk bra, håravfallet stoppet. Ingen bivirkninger. så boom i 2.uke!!
jeg er 100% enig med deg, den fker opp hormonbalansen. Jeg kan sitte på en pult på jobben og føle at det er noe riv ruskende galt som foregår i kroppen. En prosess som skjer i ballene. NOT GOOD!

2% får bivirkninger, my ass. Enig med deg norbro. Mer fornuftig svar er 60%. og de 40% resterende har sikkert bivirkninger men innser det ikke.
Nå har jeg lest massevis av tråder på hairslosstalk osv. Det er en klar pattern, mange innrømmer at de har milde/kraftige bivirkninger i en eldre tråder. Så sjekker man nyere innlegg hos samme bruker og der skriver han "zero side effects, never ever had". Latterlig, helt latterlig. Noen på HLT sier jo åpent at de heller foretrekker hår fremfor manndommen.

godbit fra hlt:
IMO I could care less about sex. my hair is more important than sex. I would rather have erection problems or lack of desire for sex, in order to keep my hair. everyone is different
Propeciahelp folka trenger psykologisk hjelp, men mange av hairlosstalk/harilosshelp folka trenger faen meg hjelp de også.
 

Finasteride

Supermoderator
Mulig det er flere enn 2%. Hvis jeg har bivirkninger så tilhører jeg gruppen som ikke vet om det. Du kan også sitere meg på at jeg synes hår er viktigere enn sex. Uten hår får man ikke sex mener nå jeg. Hår er førsteinntrykket, hvorfor skal noen velge en person uten hår fremfor en med hår.

La oss si jeg har bivirkninger av fin som gjør at "tingen" ikke fungerer like bra som før, da vil jeg hvertfall si at den må ha fungert over gjennomsnittet før, for det er altså ingen problemer nå. Dessuten tviler jeg på at jenter bare bryr seg om "tingen", de ser nok også på håret. Å løpe rundt i 20-årene med en NW7 krans er hvertfall ikke kult. Man skal ha ganske sterk selvtillit for å løpe rundt i samfunnet og jakte kvinner med en NW7 krans på hodet.

Man må veie opp eventuelle bivirkninger opp i mot en hårløs tilværelse. At vi bør ta hårtap som alle andre menn og akseptere det og leve med det - ja det kan godt være vi trenger psykologisk hjelp. Men for noen av oss er bare hår viktigere enn mye annet. Når jeg hadde hår på hodet tenkte jeg aldri over det, men nå gjør jeg hva som helst for å bevare mest mulig.
 

Jens86

Administrator
Mye rare trolls på forumene til både HLH, HLT, BTT og propeciahelp, som syter og whiner over hvor jævlig livet deres er, enten pga. hårtap, eller pga. bivirkninger fra fin. Man må ikke høre på alle raringene, bare gjør hva som føles riktig for deg. Om noen setter hår på hodet høyere enn sexlyst så er det deres valg. For min del er det ikke sånn, men jeg ser ikke noe poeng i å henge ut/diskutere med de som har andre syn enn meg på den saken. :) Det samme gjelder den evige debatten om bivirkningene fra fin. Man må lese seg opp, veie eventuelle bivirkninger opp mot effekten medisinen kan ha, og ta et valg. Noen går all in, andre ser etter alternative metoder.
 

Finasteride

Supermoderator
Enig med @Jens86, og derfor må det være finasterid fortsatt være lovlig. Det må være lov å ta et valg. @newbierocket, hadde sikkert vært enig med deg at finasterid var gift hvis jeg hadde fått samme bivirkninger. Hvorfor tror du det finnes en egen side som heter propeciahelp.

Bivirkningene var ikke permanente, og det står også at disse bivirkningene kan oppleves av noen og forsvinner normalt etter en stund. Regner med du leser pakningsvedlegget. Forstår godt hvis du ikke vil prøve igjen, men som du sa tidligere, "hårtap er nesten som å miste en arm". (tror det var deg). Nå du nå innser at det er noen bivirkninger så må man veie for og imot, og hvis du har innsett at hår plutselig ikke er så viktig alikevel er du faktisk kommet ganske langt. Det beste er jo å bare akseptere den man er/blir.
 

badhairday

Meldem
Samme bivirkningene opplevde/opplever jeg. Gikk fint fram til andre uka. Da merka jeg bivirkningene for fullt. Nedsatt sexlyst, libido, etc. Droppa fin for to dager siden, og nå er nesten alt i orden igjen. Gikk på 5mg delt i 6 biter.

Tror ikke jeg kommer til å prøve igjen med det første. Bruker istedet S5 krem.


Edit: Forventa på ingen måte å få bivirkninger. Starta på fin samme dag som jeg fikk resept. Bivirkningene bare sneik seg på, for å si det slik.
 

Finasteride

Supermoderator
Ja dessverre kan det være bivirkninger med medisiner som påvirker hormoner. Håper forskerene prøver å finne svar på hva som egentlig skjer. Det må da være noe man kan tilføre som Finasterid fjerner? Det er helt tydelig at problemet ligger i hodet, og at finasterid virker der på en eller annen måte. Vet ikke om jeg har lyst å bruke så mye tid på å finne ut av det for da kan jeg risikere å få bivirkninger selv.
 
S

Slahp

Skjønner mange greier propecia uten bivirkninger, men jeg føler jeg dodga en kule med de greiene der. Tok 0,25 mg en liten ukes tid før impotensen satte inn. Dama skjønte jo fint lite og jeg måtte ro det vekk.. Tok vel et halvt år før alt var tilbake til normalen. Men størrelsen i slapp tilstand ble av en eller annen grunn aldri den samme... Dette var noen år siden, jeg var desp, er det til en viss grad ennå, men aldri i livet om jeg rører de greiene der igjen!! Hvis håret er så viktig og du trenger det for å fra damer; hva hjelper det når du får de i køya og må fingerpule de hele natta? Skinnende skalle og ståpikk any day, men det er jo bare mitt syn såklart..
 

battis

Nytt Medlem
Har nå gått på Finasterid i ca 6 måneder og har ikke merket noen bivirkninger, kan jeg da anta at jeg ikke er innenfor de 2%, eller kan bivirkningene komme når som helst?
 

Topp