• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Propecia/Finasteride bivirkninger - Erfaring

Finasteride

Supermoderator
Da er du ikke innenfor de 2%. Er litt vilt å påstå at man kun har valget mellom evig slappis og skallethet. De aller fleste opplever ikke de bivirkningene Slaph viser til.

Edit: Tilføyd manglende ord.
 
Sist redigert:

battis

Nytt Medlem
innenfor de 2 %? slik jeg har forstått det så er det 2% som får disse bivirkningene. Spørsmålet mitt var om jeg IKKE er innenfor de 2% da jeg ikke har merket noen bivirkninger av finasteride etter 6 måender?
 

battis

Nytt Medlem
innenfor de 2 %? slik jeg har forstått det så er det 2% som får disse bivirkningene. Spørsmålet mitt var om jeg IKKE er innenfor de 2% da jeg ikke har merket noen bivirkninger av finasteride etter 6 måender?
 

Jens86

Administrator
Vanskelig å svare på. Noen hevder de får bivirkninger senere. Men tipper det er lav sannsynlighet for det. God jul :)
 

Finasteride

Supermoderator
God jul ja. Beklager @battis. Du er mest sannsynlig IKKE innenfor de 2% som får bivirkninger. Hvordan ordet "ikke" ble glemt aner jeg ikke, men lykke til med behandlingen.

Post gjerne din erfaring underveis. De aller fleste opplever ikke bivirkninger som Slaph viser til, men det kan virke som prosentandelen er noe høyere fordi de fleste som får slike bivirkninger er raske å advare mot finasterid i forumer. Dette er forståelig fordi det er veldig frustrerende å få slike bivirkninger i ung alder. De som er litt eldre og tar andre medisiner har for lengst innsett at det finnes bivirkninger med legemidler og det er få legemidler som gir så svake bivirkninger som finasterid.
 
Sist redigert:

Hentesveis12

Nytt Medlem
Endelig et forum med litt vett og ikke bare vrøvl.

Trenger resept på propecia, hvordan går jeg fram?

Har en henvisning til en hudlege, men køen er på over 2 mnd..
 

Finasteride

Supermoderator
Du forklarer situasjonen og hvordan det påvirker deg i dagliglivet. At dette er noe du ønsker å gjøre noe med og at formålet med denne legetimen ikke er å bli bortvist/avslått. Om legen/hudlegen likevel ikke vil gi deg resept må du bestille time hos en annen lege/hudlege. Lykke til.

Mitt råd er å få hudlegen/legen til å skrive ut Proscar istedenfor Propecia. Forskjellen er at Proscar er 5mg finasterid, mens Propecia er 1 mg finasterid. Du må derfor kjøpe en pillekutter og dele pilen i 4 som gir en daglig dose på 1.25mg finasterid. Fordelen med Proscar/Finasterid 5mg er at legen slipper å søke om registreringsfritak da Propecia ikke er godkjent for bruk i Norge.
 

Hentesveis12

Nytt Medlem
Du forklarer ,,,,,,,
Problemet er ikke hva jeg skal si til legen, men ventetiden på 2 mnd. Jeg kan jo besøke en privat lege, men da kommer en regning på 800-1200kr, kun for resept som fastlegen kunne gitt meg. (merker jeg er spydig i tonen, beklager, men jeg synes dette er et latterlig opplegg)

Har funnet sider som kan selge proscar 5mg, for 3 mnd forbruk for så lite som 200kr.

Blir helt galt å gå til legen og betale for et helt års forbruk kun for resepten. Ikke bare det, men jeg må overtale han til å skrive ut en lønnsom variant av pillene.
 

Jens86

Administrator
Problemet er ikke hva jeg skal si til legen, men ventetiden på 2 mnd. Jeg kan jo besøke en privat lege, men da kommer en regning på 800-1200kr, kun for resept som fastlegen kunne gitt meg. (merker jeg er spydig i tonen, beklager, men jeg synes dette er et latterlig opplegg)

Har funnet sider som kan selge proscar 5mg, for 3 mnd forbruk for så lite som 200kr.

Blir helt galt å gå til legen og betale for et helt års forbruk kun for resepten. Ikke bare det, men jeg må overtale han til å skrive ut en lønnsom variant av pillene.
2 mnd ventetid? Wtf. Da hadde jeg byttet fastlege, er alltid noen nye fastleger med få pasienter på lista.
 

Hentesveis12

Nytt Medlem
Nei, ikke helt.

Det er 2 mnd vente tid hos en offentlig hudlege. Har allerede fått en henvisning av en lege. Vurderer å ta alt under mine egne vinger og være herre over min egne skjebne.

Litt OT @Jens86 men når du sheddet som verts i begynnelsen av minoxidil kuren, klippet du deg kortere eller beholdt du en normal lengde?
 

Jens86

Administrator
Nei, ikke helt.

Det er 2 mnd vente tid hos en offentlig hudlege. Har allerede fått en henvisning av en lege. Vurderer å ta alt under mine egne vinger og være herre over min egne skjebne.

Litt OT @Jens86 men når du sheddet som verts i begynnelsen av minoxidil kuren, klippet du deg kortere eller beholdt du en normal lengde?
Du trenger ikke hudlege for fin. Det kan vanlig fastlege fikse.

Nei, jeg klippet meg ikke maskinkort, men vurderte det sterkt. Har altså sheddet to ganger, først da jeg startet, og også i høst da jeg startet etter å ikke ha brukt minox i sommer. Det er ganske tøft psykisk. Men de som shedder mest er visst de som får best resultat, så det er bare å bite tenna sammen, håret vokser fort ut når det starter.
 

Hentesveis12

Nytt Medlem
Min fastlege var veldig konservativ kom ingen vei med forklaring, så spurte han heller om en henvisning isteden for å diskutere. Ironisk nok, var han skallet, det virket også som han syntes jeg var alt for optimist i forhold til mine forventninger.

HAHA! Gleder meg ikke.

Litt sånn vanskelig dilemma egentlig, man vil gjerne se hvor mye man shedder, men samtidig vil man ikke se veldig tufs ut heller. Spesielt når man er i midten av tjue årene og har halv måne.
Får håpe jeg har en manke fram til sommeren da :)

En ting til: Har noen av dere erfaring med Nioxin produkter?

Frisøren preppet i meg disse produktene.
Balsamen var veldig behagelig, da den inneholdt pepperminte som ga en frisk følelse i hodebunnen. Fikk også med en skum, som minner litt om mionixidil. Jeg bruker disse produktene helt til jeg får kuren i posten.
 

Finasteride

Supermoderator
Frisøren er nok mest intressert i å tappe deg for penger med "snake oil" produkter. Bytt lege er mitt råd. Er ikke alle hudleger som automatisk skriver ut proscar/propecia heller. Å kjøpe medikamenter på nett er ikke lurt fordi det er mye forfalskninger i denne bransjen. Mitt råd er å bruke pengene på resept istedenfor frisørprodukter eller "fake piller". Hvis min lege ikke ville hjulpet meg med dette hadde jeg nok nektet å betalt for timen.
 
C

Chris

Hei! Jeg føler at jeg må si litt om min erfaring med Propecia. Jeg begynte på dette tidlig i 2006 og helt fram til 2010. I fire år med riktig dosering hver eneste dag, var det null bivirkninger, og helt utrolige resultater. Produktet er dyrt, men det spilte ingen rolle. Ikke noe hassel med å ta en pille om morgenen heller. I denne perioden brukte jeg Nisim produktene samtidig. Det siste året ca skiftet jeg over til Revita fra DS Lab, og da ble resultatet enda bedre. Skulle gjerne vist dere før og etter bilder, men fra et fett, vått tynt år, til et tørt, tykt hår fullt av liv. Verdens beste følelse. Så kommer tabben. Man blir veldig naiv. Må jeg ta disse pillene hver dag, hvorfor ikke annen hver dag? Dobbelt så billig, mindre stress. Kan man få bivirkninger etterhvert av disse, kanskje man skal slutte litt etc etc. For det er da problemene kommer. En krasj av systemet. Hormoner på aveie muligens.. Insomnia, helt tåke. Muskelsmerter, spesielt i region rundt armhuler og bryst. Helt jævlig rett og slett. Poenget er, som det beste rådet jeg kan gi: Ikke slutt, ikke hopp over dager, ikke gjør det ustabilt. Det er mulig at man kan trappe noe ned på dosen hver dag, men ta produktet stabilt. Bestemmer man seg for å slutte, så søk hjelp til dette. Jeg sluttet ikke på dagen, tok produktet mindre og mindre, litt mer, litt mindre, og så kastet jeg allt og sluttet helt. Da tok det et år ca før hormonene kom til sitt rette igjen. Jeg husker at jeg leste liste over bivirkningene i 2006, men var helt bestemt på at den risikoen tok jeg. Og det fungerte bra. Helt til alt ble for bra.
 
K

Kjetil

Har nå gått på Finasterid i ca 6 måneder og har ikke merket noen bivirkninger, kan jeg da anta at jeg ikke er innenfor de 2%, eller kan bivirkningene komme når som helst?

Har du fått noe hår tilbake da etter 6 måneders bruk ???
 

battis

Nytt Medlem
Ja jeg har merket litt, men det er trolig grunnet bruk av Recrea Forte 5%. Tror egentlig finasterid bare holder hårtapet i sjakk og forårsaker at jeg ikke mister enda mer hår!
 

skibsplast

Nytt Medlem
Har brukt Propecia tidligere, i ca. 10 år, sluttet for 2-3 år siden, aldrig hatt noe som helst antydning til bivirkninger. De siste årene jeg brukte preparatet var jeg ikke like nøye med å ta det regelmessing, hente at jeg hoppet over en dag eller to. Vurderer nå å starte på'n igjen. Er det noe som har prøvd å ta finasterid f.eks.annenhver dag, istede for daglig, og om virkningen i så fall var like god?
 

Topp