• Velkommen!

Hei og velkommen til Hårtapsnett.no - Norges største forum for alle som lider av hårtap. Her diskuteres legemidler, hårtransplantasjoner og andre behandlingsformer.

Hvis dette er ditt første besøk, anbefaler vi deg å se artiklene våre, der finner du mye nytting.

Ikke-registrerte brukere har begrensede muligheter, men kan lese og opprette innlegg. Registrer deg i dag for å få tilgang til lukkede forumgrupper, og for å se bilder i full oppløsning.

Vi tar personvern på alvor. Du kan være 100% anonym, og når som helst endre/slette dine innlegg.

Recrea forte

Hei vk89.Dårlig med nyheter derifra dessverre. Om den ikke blir lansert ila året, så er alternativet å lage den selv. Det er en gruppe som driver å eksperimenterer med dette nå, og vi andre kan da finne ut hva og hvilket innhold som fungerer best og kopiere dette. Fikk du gjennom RU i posten ? Og gikk det bra hos hudlegen ?

Tidligere har det vært nevnt her på forumet at RU er ulovlig å importere til Norge. Er dette fremdeles tilfelle?

Jeg har også et spørsmål om Finasteride og hormonell ubalanse:

Finasteride bivirkninger skal stamme fra hormonell ubalanse i kroppen. Så vidt meg bekjent i alle fall. Men til gjengjeld, det finnes mat og drikke som bidrar til å opprettholde normal hormonbalanse. Vil denne type mat og drikke bidra til å redusere sjanse for bivirkninger? Og vil denne type mat og drikke også motvirke Finasteride sine positive effekter?

Er det andre ubalanser Finasteride skaper? For lite DHT er vel ikke bra heller.

For eksempel å spise kokosnøttolje hjelper mot hormonell ubalanse. Proteinrik diett øker DHT-nivået i kroppen. Men hvordan vil dette motvirke Finasteride sine positive effekter? Og hvordan finner man den «perfekte» balansen mellom å motvirke negative effekter og ikke motvirke positive effekter. Er kosthold i det hele tatt relevant? Eller er det genetisk bestemt hvem som får bivirkninger?

Del gjerne deres kunnskap og innsikt.
Gener har nok mest å si. Kosthold og en sunn og frisk hodebunn betyr også litt. Man ser idag at barn kommer tidlig i pubertet som mye skylder et kosthold fullt av veldig rask energi ( en del junkfood og søtsaker.) kjønnshormoner produseres og ofte kan man se at det blir litt i meste laget av testosteron hos gutter da de får for mye østrogen i kroppen og det dannes bryster. Igjen er det veldig mange som blir helt skallet i veldig ung alder, og man kunne helt sikkert forbedret hormonbalansen i ung alder ved å forbedre kostholdet. På samme måte som man kan forhindre å miste håret ved å komme i gang tidlig med behandling. Men de aller fleste av oss tenker ikke over vårt hårtap før det er gått såpass langt at forebygging ikke lenger er god nok behandling, men også reversering. Bare mine tanker dette.

Vk89

Nytt Medlem
Hei vk89.Dårlig med nyheter derifra dessverre. Om den ikke blir lansert ila året, så er alternativet å lage den selv. Det er en gruppe som driver å eksperimenterer med dette nå, og vi andre kan da finne ut hva og hvilket innhold som fungerer best og kopiere dette. Fikk du gjennom RU i posten ? Og gikk det bra hos hudlegen ?
Takk for svar Tavarepåhåret. Okei da er det bare og følge med videre og se. Har ikke bestilt noe RU igjennom posten, også er det over 1 år siden jeg var hos hudlege. Så spørs om du forveksler meg med en anen kanskje?

Ja beklager! Her blandet jeg navn. Om ikke det kommer nyheter fra fidia angående brotzu, så kommer det garantert nyheter fra gruppen som lager den hjemmelagede versjonen. Ble det til at du prøvde finasterid? Og om du endte opp med å bestille minoxidil fra eBay ?

Vk89

Nytt Medlem
Ja beklager! Her blandet jeg navn. Om ikke det kommer nyheter fra fidia angående brotzu, så kommer det garantert nyheter fra gruppen som lager den hjemmelagede versjonen. Ble det til at du prøvde finasterid? Og om du endte opp med å bestille minoxidil fra eBay ?
Det går bra :) fint om du har muligheten til og holde oss oppdatert i forhold til den gruppen, hvis det skjer noe nytt der.
Jeg har ikke tatt sjangsen på og prøve meg på finasterid, men jeg motokk minoxdill her for litt siden, så jeg begynte på dette igår. Bestilte også den skumversjonen her nå som du anbefalte meg tidligere. Har kun den andre varianten nå.
La merke til at jeg hadde noe hår i handa når jeg påførte dette middelet, noe som er normalt hvis jeg ikke tar helt feil?

Sist redigert:
Jeg skal oppdatere. Om noen får et bra resultat av brotzu eller om fidia får sin versjon i salg ila året, så har du et produkt du kan bruke istedet for finasterid. Ellers så har breezula (cb-03-01) fullført en fase 2 test og sikter seg inn til å ha sitt produkt tilgjengelig i 2021. Dette er et antiandrogen som man bruker direkte i hodebunnen.testen viser gode resultater. Det blir litt som RU, bare at CB vil være et godkjent middel og man vil vite hva best dosering vil være. Samt at det blir lett tilgjengelig. Så alt i alt et bedre middel. Det mest ideelle hadde vært om brotzu kom på markedet ila året slik at man kan bruke det frem til 2021 og gå over til CB. Eller bruke begge viss det gav en bedre effekt.

Du vil ha en del hår i handa en stund framover. Det er ikke farlig. Det betyr at minox virker for deg. Et lite tips er å ta et bilde av håret ditt nå, for så å glemme status på håret ei stund. Sånn ca et halvt års tid. Da vil du se at du har mer hår etter 6 måneder enn da du startet. Men det vil også bli viktig for deg å finne en behandlingsform som senker dht i hodebunnen.

Vk89

Nytt Medlem
Du vil ha en del hår i handa en stund framover. Det er ikke farlig. Det betyr at minox virker for deg. Et lite tips er å ta et bilde av håret ditt nå, for så å glemme status på håret ei stund. Sånn ca et halvt års tid. Da vil du se at du har mer hår etter 6 måneder enn da du startet. Men det vil også bli viktig for deg å finne en behandlingsform som senker dht i hodebunnen.
Okei, så hvis jeg feks legger merke til at jeg fortsatt får en del hår i hendene ved bruk av minoxdill etter ca 3 mnd eller mer, så burde jeg stoppe behandlingen? Eller hvor lang tid tar det ta før dette vanligvis stabiliserer seg?

Har du noen tips til hva som kan prøves ved og senke dht? Utenom bruk av finasterid.

Sist redigert:

Vk89

Nytt Medlem
Jeg skal oppdatere. Om noen får et bra resultat av brotzu eller om fidia får sin versjon i salg ila året, så har du et produkt du kan bruke istedet for finasterid. Ellers så har breezula (cb-03-01) fullført en fase 2 test og sikter seg inn til å ha sitt produkt tilgjengelig i 2021. Dette er et antiandrogen som man bruker direkte i hodebunnen.testen viser gode resultater. Det blir litt som RU, bare at CB vil være et godkjent middel og man vil vite hva best dosering vil være. Samt at det blir lett tilgjengelig. Så alt i alt et bedre middel. Det mest ideelle hadde vært om brotzu kom på markedet ila året slik at man kan bruke det frem til 2021 og gå over til CB. Eller bruke begge viss det gav en bedre effekt.
Okei, Det høres bra ut.

Okei, så hvis jeg feks legger merke til at jeg fortsatt får en del hår i hendene ved bruk av minoxdill etter ca 3 mnd eller mer, så burde jeg stoppe behandlingen? Eller hvor lang tid tar det ta før dette vanligvis stabiliserer seg?

Har du noen tips til hva som kan prøves ved og senke dht? Utenom bruk av finasterid.
Normalt så vil du shedde litt hår i 2-4 uker. Men noen vil også miste litt over flere måneder. Det er bare nye hår som presser ut de gamle, så er ikke noe å være bekymret over. Jeg er usikker på hva som kan prøves for å senke dht uten å gi bivirkninger. Da jeg kun har brukt finasterid, RU,minox og keto selv. Det blir nok vanskelig å finne noe uten risiko for bivirkninger som i tillegg skal fungere godt, Men du kan uansett bruke en shampo som inneholder keto. Som fungerer som en svak antiandrogen til hodebunnen. Det er litt vanskelig å anbefale noe som jeg aldri har prøvd selv, men Kanskje noen på forumet her har prøvd noe annet som også kan behandle hofebunnen lokalt som vil fungere for deg.

Jeg var tilbake hos frisøren for litt siden og tok en ny klipp, og det endte med at frisøren ba kollegaen komme å se på håret og spurte om hva jeg hadde brukt( de begge er begynt å bli litt tynn i luggen.) så poenget er at man må ikke gi opp selv om det kan virke litt vanskelig dette med håret. Det tar bare litt tid.

Vedlegg

Vk89

Nytt Medlem
Normalt så vil du shedde litt hår i 2-4 uker. Men noen vil også miste litt over flere måneder. Det er bare nye hår som presser ut de gamle, så er ikke noe å være bekymret over. Jeg er usikker på hva som kan prøves for å senke dht uten å gi bivirkninger. Da jeg kun har brukt finasterid, RU,minox og keto selv. Det blir nok vanskelig å finne noe uten risiko for bivirkninger som i tillegg skal fungere godt, Men du kan uansett bruke en shampo som inneholder keto. Som fungerer som en svak antiandrogen til hodebunnen. Det er litt vanskelig å anbefale noe som jeg aldri har prøvd selv, men Kanskje noen på forumet her har prøvd noe annet som også kan behandle hofebunnen lokalt som vil fungere for deg.
Takk for svar.
Har nylig fått skumversjonen av minoxdill nå også. Hvor mye skal du ca ta av den skumversjonen i forhold til den vanlige minox?

Jeg bruker fungoral iblandt, og den innholder vel keto tror jeg?

S

Skalleknarpen

Når jeg først startet med finasteride så fikk jeg litt smerter i testiklene den første uken.men så gikk det over. Jeg merket også at jeg fikk frigjort mer testosteron, og jeg følte meg uovervinnelig i et par uker. Men så gikk dette også over. Når jeg fikk resept hos min lege på finasteride så fortalte han meg at ved bruk av så lav dose ( en kvart tablett om dagen,) så ville det ikke gi noen bivirkninger. Jeg stolte på han og jeg har ikke fått noen bivirkninger etter å ha brukt det i to år. Det er en del folk som snakker om nedsatt sexlyst, men jeg tenker at dette er noe som vil komme naturlig med alderen også. Også er det en del som bruker andre medikamenter i tillegg til å bruke finasteride. En cocktail av medikamenter som man ikke vet utfallet av. Kjemiske produkt mikset med andre kjemiske produkter skaper en reaksjon man ikke kan vite utfallet av. Så man skal ikke bare skylde på finasteride, selv om finasteride i seg selv kan være årsaken hos mange. RU58841 er et middel som skulle lanseres til behandling av hårtap. Dens funksjon er å binde seg til mottakerne i hårsekkene slik at DHT ikke kan binde seg. Prøvefasen ble plutselig stoppet og dette middelet ble aldri godkjent. Hvorfor det ble slik er ikke godt å si. Men huden i hodebunnen er tykk og ikke alt er egnet å trenge gjennom 100%. Også er det dette med stabilitet. Viss et middel kun klarer å holde seg stabilt i noen få uker/ måneder så er det vanskelig å få solgt dette med tanke på distribusjon. RU tåler dårlig sollys og varme. Folk som bruker det idag, kjøper pulveret og blander det ut selv. Så ofte som en gang i uken for å sikre at det holder seg stabilt. I og med at dette aldri ble godkjent, så ville jeg aldri anbefale noen andre å bruke det. Men det fungerer. Du har rett i at hårtap er mer aggressivt hos noen. Du nevnte at du har litt viker og at det tynnes ut på toppen etter 2-3 år, så ditt hårtap er ikke av den mest aggressive typen. Ta en titt på din far eller besteforeldre for å se om noen av de har lignende hårtap som deg. Så får du et innblikk i hvordan ditt hårtap vil bli og hvor mye arbeid du eventuelt må legge ned for å beholde håret. Jeg skal følge med videre angående brotzu lotion og gi deg en tilbakemelding på hvordan det går med den. Også kan jeg forklare deg hvordan den fungerer som et middel for å behandle hårtap. Til nå virker den veldig lovende. Og skulle du bestemme deg for å prøve minoxidil så kan jeg anbefale skumversjonen om du er i arbeid eller i sosiale situasjoner da den tørker raskere slik at det ikke vil vises at du bruker det. Jeg bruker begge deler. Jeg syns skumversjonen passer bra i situasjoner nevnt ovenfor, men at mye havner i håret istedet for hodebunnen.så Om kvelden og i helgene bruker jeg den andre versjonen.
Vedr. Arvelig hårtap :
– Det er et sterkt arvelig komponent i dette, hvorav hovedgenet blir arvet fra mor. Andre faktorer spiller også inn. Har man en far som også er skallet er det likevel høyere sannsynlighet for at man selv blir skallet som mann.

De
Vedr. Arvelig hårtap :
– Det er et sterkt arvelig komponent i dette, hvorav hovedgenet blir arvet fra mor. Andre faktorer spiller også inn. Har man en far som også er skallet er det likevel høyere sannsynlighet for at man selv blir skallet som mann.
det har du rett i. Det gjelder å prøve å se det an om man finner et familiemedlem med samme hår/ hårtap slik at man kan se hva man kan forvente og gjerne spørre vedkommende i hvilken alder hårtapet inntraff. Da er man litt forberedt på hva som kommer og vil dermed ha mulighet til å stoppe/ bremse det før det går forlangt.

Jens86

Administrator
– Det er et sterkt arvelig komponent i dette, hvorav hovedgenet blir arvet fra mor.
Det er helt klart arvelig. Menn arver X-kromosomet fra sin mor, og Y-kromosomet fra sin far.

Fra Wikipedia:

"The androgen receptor (AR), also known as NR3C4 (nuclear receptor subfamily 3, group C, member 4), is a type of nuclear receptor[8] that is activated by binding any of the androgenic hormones, including testosterone and dihydrotestosterone[9] in the cytoplasm and then translocating into the nucleus."

AR sitter på X-kromosomet.

Men det betyr ikke at man bare kan se på morfaren sin og tro at det er sånn man ender opp på håret selv. Det er alt for mange faktorer som spiller inn. Det finnes mange brødrepar hvor den ene har et hode fullt av hår mens den andre har måne.

Det øverste svaret på dette Quora-spørsmålet forklarer det hele ganske godt når det kommer til genetikk: https://www.quora.com/What-are-the-genetics-of-male-pattern-baldness

Forumstatistikk

Tråder
374
Medlemmer
1.471
Siste medlem
VilVæreAnonym
Topp