• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Recrea forte

Tavarepåhåret

Aktivt Medlem
Hei, man kan bestille ferdigblandet RU fra anageninc. KB 5% er mest vanlig å bruke. 5% er også blandingen som ble brukt under forsøksperioden når RU ble forsket på. Angående bestilling så er det bare å bestille fra den nettsiden. Du betaler prisen på flaskene samt 350.- i frakt. Det går opp til 2 uker før du har det i postkassa. Min første forsendelse ble åpnet og kontrollert i tollen. Alt av papirer til tolletaten følger med i forsendelsen, og det tilkommer ingen tollavgift på dette.
 

wacgyver

Nytt Medlem
Tusen takk for svar :) Ville du som nybegynner gått for å prøve ferdig blanding med kB ?
Hva gjør du selv nå? Jeg ser det kan blandes med minodixil, sikkert pga etanol innholdet
Toll: jeg trodde det tilkom et fortollingsgebyr (mva håndterings gebyr eller noe slikt på rundt 300kr) til posten, pluss mva, uansett hvis noe er over 350kr inkl frakt?
Etanol: kan man ikke blande det i sprit fra polet? Eller trenger man over 60% etanol ?
 

Tavarepåhåret

Aktivt Medlem
Dette er ikke en avgiftspliktig vare, så den går under avgiftsfri vare.Det eneste som tilkommer fakturaen er kr 350.- til å dekke frakt. Når det gjelder bruk, så kommer det an på hva du allerede bruker idag. Bruker du minoxidil ? Selv bruker jeg ferdigblandet kB 5% da jeg først ville sjekke om det gikk gjennom tollen før jeg bestilte en større forsendelse. Så i første omgang kjøpte jeg et par flasker, og bestilte noen flere de neste forsendelsene. Jeg har kun brukt de flaskene som er ferdigblandet da jeg tror det kan være vanskelig å få kjøpt etanol på apotek? Jeg har aldri forhørt meg.
 

wacgyver

Nytt Medlem
takk for svar :) Jeg har kun brukt peppetmynteolje til nå. En studie som hevder at den har virkning som minoxidil, (søk "Peppermint Oil Promotes Hair Growth without Toxic Signs - NCBI - NIH" )
men jeg synes ikke den virker noe særlig. Jeg hadde egentlig tenkt å prøve finasterid nå, men jeg er litt på gjerdet mht bivirkninger som jeg synes kunne høres veldig kjipe ut.
Jeg bestilte meg et par flasker RU58841 nå i forgårds, så får se hvordan det går å få dem inn og hvilke resultater det kan gi. Vurderer evt også minoxidil, men er litt redd for "shedding" og at den kanskje ikke hjelper hårsekkene så mye .. har lyst på noe som virker på litt lengre sikt.
Etanol får man kjøpt, søk "Antibac Instrumentdesinfeksjon 95% 750ml"
Her er det etanol og brekningsmiddel. Usikker på om det siste har noe å si for hodebunnen. Uansett høres ren etanol potensielt uttørrende ut? Jeg bestilte dog RU med KB (sprit) siden jeg vasker håret sjeldent og ikke liker tanken på noe klissete (PG).
En annen ting.. Jeg leste at RU pulver kunne blandes med minst 30% etanol. Da skulle jo vanlig vodka fungere også? Det høres også noe mildere ut for huden enn 96?
 

Tavarepåhåret

Aktivt Medlem
Jeg skjønner hva du mener når du sier du er skeptisk angående bivirkninger av finasteride. Jeg gikk lenge å tenkte på det før jeg bestemte meg for å prøve. Nå i ettertid så vurderer jeg å slutte med det da jeg føler det ikke hjelper. Det første bildet jeg la ut er etter 2-3 år på finasteride. Mitt hårtap har ikke vært så aggressivt (pågått i 10år) så man skulle tro at finasteride ville hjelpe på kronen i det minste. Men det har det ikke gjort hos meg og kronen har blitt tynnere på disse 2-3 årene. Så kanskje dht ikke er problemet i mitt tilfelle, men testosteron. Så er kanskje derfor ru har fungert bedre enn finasteride for min del. Når det gjelder minoxidil så anbefaler jeg deg å lese litt om dermal papilla slik at du forstår virkningen. Og shedding er bare positivt og helt ufarlig. Også er det viktig å holde liv i hårsekkene fram til en bedre behandling kommer på markedet. Når det gjelder blanding av RU så har det vært så mange forskjellige måter å gjøre det på på nettet at jeg vet ikke hva som har vært best. Litt derfor jeg bare har brukt de ferdigblanda flaskene. Men jeg vil tro vodka er fint å bruke eller rett i minoxidil.
 

wacgyver

Nytt Medlem
Kan du forklare meg litt om din forståelse av Minoxidil? Jeg leste har lest om det og trodde virkningsmåten ikke var helt forstått, men at den antakelig fungerer som "vasodilator" og øker blodtilførselen. Jeg er redd for at Minox vil gjøre håret avhengig av det, og at jeg mister enda mer hvis jeg av en eller annen grunn må slutte med det. Men det er sikkert ikke en god tankegang egentlig?

Jeg har kjørt på med topikal peppermynteolje en periode, og i går mixet jeg inn rosmarinolje også, som er de 2 oljene jeg har hørt mest hype om. Jeg synes ikke PEO har gjort det store, men det lukter godt, og i kombo med rosmarin helt fantastisk. Så jeg kommer til å bruke det som deo om ikke annet. ( dette er 20-30 dråper i en liten flaske vann, brenner intenst ublandet.
Jeg kjenner at jeg er redd for bivirkninger av finasterid og liknenede. Skulle ønske å kunne behandle kun hodet (kronen i mitt tilfelle).
Jeg har bestilt RU i ferdig blanding fra Anagen inc. og skal prøve.
Skaffet meg et lass med gresskarkjerner og flasker med gk olje i går, det skal ha en effekt på DHT i kroppen, og skal visst også hjelpe mot forstørret prostata. Høres ut som en slags naturlig finasteride light. Jeg håper GK og GK olje i kombi med RU58841 kan ha en effekt på meg. Ellers skal jeg til legen på Mandag og tenker å få skrevet ut fin, men vente med å bruke det til jeg har testet kombien min her i noen måneder. Jeg håper RU kommer problemfritt gjennom tollen om en uke eller 2

Interessant (og flott!) at du hadde bedre effekt av RU enn av finasterid. Er også vanlig testosteron problematisk for hårsekkene?
 

Tavarepåhåret

Aktivt Medlem
Minoxidil øker blodtilførselen og gir mer oksygen og næring til hårsekkene. Samt flere hår i vekstfasen. Noe som gir litt fyldigere hår. Hvordan er hårtapet ditt? Om du er på jakt etter gjenvekst i tillegg til å stoppe håravfallet? Eller om du har såpass med hår at du ikke har behov for gjenvekst? Jeg vet ikke om håret blir avhengig av minox. Om man skal begynne på det, så bør man være innstilt på at dette er noe man må bruke to ganger om dagen i lang tid. Og glemme det at man vil bli tynnere i starten, og heller ha fokus på hvordan resultatet vil bli om 6 måneder. Så man må bruke det til noe nytt og bedre kommer på markedet. Om man slutter på det etter ei stund, kan hårtapet virke drastisk i og med at man mister det man har oppnådd ved bruk av minox, samt at man vil gå tilbake til det hårtapet som ville skjedd normalt under tidsperioden man brukte minox. Også avbrytes vekstfasen hos mange hårsekker på en gang, slik at hårtapet virker værre enn det faktisk er. Det vil vokse seg litt ut igjen. Poenget er at du bør gjennomføre det 100% om du bestemmer deg for å begynne med minox. Fordi det å slutte for så å se håret forsvinne drastisk på noen få uker, kan være litt brutalt å gjennomgå. Så tenk litt på det før du bestemmer deg. Flott om du gir en tilbakemelding på hvordan det gikk hos legen. Og i så tilfelle, er det proscar eller finasteride actavis han skriver ut til deg? Og viss det er mulig for deg å ta en blodprøve for å måle dht, så kan det være greit å få gjort det først som sist. Jeg har bedre effekt av ru da dette hindrer alle androgener fra å binde seg til hårsekkene. I og med at jeg hadde så lite effekt av fin, så kan det være at testosteron er et problem i mitt tilfelle. Jeg håper ru og de andre produktene du nevnte vil være nok for deg. Viss ikke så har du fin og minox i backup. Det er iværtfall en bunnsolid kombo.
 

wacgyver

Nytt Medlem
Jeg har ikke ennå veldig alvorlig håravfall, men er veldig bekymret for det. Det gikk ikke særlig bra hos legen. Han fortalte at håravfallet nok vil fortsette, og virket å ha liten tro noen behandlinger annet enn kanskje transplantasjon. Han mente videre at finasterid var laget for noe annet, noe han har ganske rett i, og at behandling off label var noe han ikke kunne skrive ut (noe jeg sa han hadde feil i). Han mente også at håravfall ikke var "alvorlig", selv om jeg påpekte at mulig alvorlige sosiale problemer og depresjon i alle høyeste grad er alvorlig. Han mente da at man måtte snakke med psykolog, tydeligvis fordi han mente at håravfall er noe alle skal leve med. Legen var i bunn og grunn helt ubrukelig for meg. Han er en turnuslege heldigvis, som jeg håper å ikke måtte gå til igjen. Jeg har fått en annen time hos den som har tatt over for min fastlege som tydeligvis har sluttet (trist for hun var veldig grei og forstod balansen mellom lege og pasient). Jeg kunne tenke meg å klage på denne legen, men orker heller ikke bruke for mye tid på det.
Minox: Jeg testet for første gang i går (vet ikke om jeg begynner, måtte bare gjøre det som en mental barriære sak)
Hvordan virker minox dersom man gjør det sjeldnere enn 2x pr dag? F ex 1x pr dag, eller 1x pr andre dag, eller tredje? Jeg er nygjerrig på det fordi det virker mindre dramatisk å starte på en slik måte. Bare det ikke medfører alle ulempene uten fordelene.
Ellers satser jeg fortsatt på å begynne seriøst med RU58841.
Jeg har ikke noen problemer med ting som må gjøres hver dag, er bare redd for bi effekter med minox, ikke minst hvis man av noen grunn må neddosere eller slutte. Jeg jobber på sjøen og er mye på farten, så risikerer å bli uten et par uker til en måned hvis jeg skulle glemme å ta med, bli fratatt det på en flyplass i håndbagasjen, eller noe annet uforutsett.
Fikk du finasterid av din lege?
Denne legen jeg var hos nevnte til og med svartebørsen - som om han mente at eneste måte å bruke finasterid til å behandle hårtap var ved å handle under bordet. Ganske sykt egentlig.
 

Tavarepåhåret

Aktivt Medlem
Denne legen er det like greit å glemme først som sist. det er ikke alle som er like flinke til pasientbehandling. Minox bør helst brukes to ganger for dagen. Det er de som bruker det en gang for dag også, men to er anbefalt pga at virkningen Ikke varer fullt 24 timer. Hver andre eller tredje dag er ikke å anbefale. Det blir som å kjøpe seg et kort på treningsstudio for så å bestemme seg for å trene en gang i måneden. Har du mulighet til å laste opp et bilde av håret ditt? Det er sikkert mange på forumet her som kan komme med noen tips til deg. Og har noen av dine familiemedlemmer håravfall? Om du vurderer å gå til legen igjen, så kan det være greit å gå til en hudlege for å undersøke hodebunnen. Gjerne også måle dht i blodet. Du har nevnt tidligere at du ønsker helst å bare behandle selve hodebunnen. Hassan & wong har laget en finasterideblanding man bruker direkte i hodebunnen. Null rapporterte bivirkninger så langt. Er dette noe en hudlege kan skrive ut resept på for deg? Den blir laget i Italia, og den er en del dyrere enn i tablettform. Ellers kan jeg nevne at finasteride reduserer dht nivåer i hodebunnen med ca 60%. Så det vil fortsatt være 40% igjen. Derfor fungerer finasteride som en brems for folk flest. Ru vil hindre dht fra å binde seg, så det er en solid kombinasjon. I tillegg hindrer ru også testosteron fra å binde seg, men testosteron er også en god del svakere enn dht. Du nevner også at du er sjømann, så da har du sikkert en god inntekt og lite utgifter mens du er på sjøen. Så kanskje det går an å tenke litt langsiktig ved å legge litt penger til sides hver måned og spare opp til en eventuel vaksine kommer fra shiseido. Dyr blir den, men man trenger ikke å være førstemann i stolen. Så spare opp litt penger til det, og prøve å behandle hårtapet så godt man kan i mellomtiden?
 

wacgyver

Nytt Medlem
Interessant med finasterid direkte på hodebunnen. Men RU er kanskje enda bedre?
Skal prøve å få tatt en blodprøve for å få målt DHT nivå (noen ide om hva som er normalt / unormalt?).
Ja har råd til å legge litt å prøve å ta vare på håret, ihvertfall så lenge det ikke nærmer seg transplantasjons priser.
Her er et bilde vedlagt.
Vet du hvordan den shiseido vaksinen skal virke? Eller hvor langt den er kommet? Vet du forresten noe om hvilke andre metoder som er under utvikling, og hvor langt de er kommet / hvor lovende de ser ut ?
 

Vedlegg

Tavarepåhåret

Aktivt Medlem
Wow, du har bra med hår! Det skal ikke være noe problem med å beholde dette. Hvor gammel er du? Og har noen av dine familiemedlemmer hårtap? Og viss ja, hvor gamle var de før de begynte å miste håret? Og ligner ditt hår på vedkommende? Jeg skal gi deg noen tips angående produkter. Men det beste hadde vært om vi kan ta det etter du har vært hos hudlege. Slik at en proff kan se på deg og komme med sine råd først. Så får du sikkert litt tips her i ettertid av folk med erfaring fra lignende problemstilling. Shiseido tar ut celler fra friske hårsekker, og lager flere av de cellene for så å sprøyte de inn i hodebunnen igjen. Det skaper flere friske hårsekker og styrker hårene som er sensitive mot androgener. Men denne behandlingen ligger et stykke fram i tid. Kanskje 2020 ‍
 

wacgyver

Nytt Medlem
Tusen takk for det! Jeg var redd for å ta bilde i tilfelle det var værre. Har ganske anstrengt forhold til det å miste hår psykisk. Brødrene til min mor mistet mye hår, men vet ikke når det startet. Vet ikke om jeg helt skjønte tanken med hudlege, var det å vurdere generell tilstand i hodebunnen, og evt skrive ut topikal finasterid? Jeg tenker iallefall å teste RU nå så snart jeg får det. Shiseldo metoden hørtes ut som kloning av hårceller, altså som transplantasjon bare med ubegrenset supply. Er det riktig?
Dette ser jeg vel på som det neste store, det å kunne transplantere uendelig mye. Jeg må lese litt om status på dette med kloning :)
 

Tavarepåhåret

Aktivt Medlem
Tanken bak hudlegen var å undersøke hodebunnen samt å legge en plan i samråd med legen. Mest sannsynlig ville hun/han skrevet ut finasteride til deg. For din del som har så mye hår, så vil det holde i første omgang å kun bruke en av delene (ru eller fin,) også har du den andre i backup til en senere anledning om du skulle merke at du får økt hårtap med årene.og minox i backup viss du trenger gjenvekst. Shiseido blir en slags kloning av cellene, så er friske celler som blir sprøytet inn igjen. Det med å klone hår for å gi mulighet til å transplantere så mange hår man vil er noe som også er under utvikling. Men dette ligger enda lenger fram i tid.du har idag ca 150 hårsekker pr. cm2. Ved transplantasjon får man maks 60 pr cm2. Så best å prøve å beholde mest mulig og ha transplantasjon som siste utvei. Du vil nok beholde håret ditt fram til en vaksine blir tilgjengelig, så du trenger ikke å bekymre deg.
 

wacgyver

Nytt Medlem
Ja jeg håper jeg slipper å miste alt håret, da tror jeg at jeg hadde slitt veldig psykisk. Jeg har hatt en periode tidligere hvor jeg ikke orket å gå ut fordi jeg mente jeg så så sliten ut (var antakelig utbrent) og det var et helvete. Jeg har bestilt meg time hos hudlege i neste uke. Hadde egentlig bestemt meg for å prøve finasterid, men er veldig redd for bivirkninger. Jeg har lest om mye forskjellig, fra seksuelle bivirkn som ikke går helt over selv etter end bruk til økt fett lagring og forstørrede bryst. Ser det skrives at det er sjeldne bivirkn, men jeg er redd dem. Uansett skal jeg gå til timen og få råd og helst også resept. Jeg trenger jo ikke å bruke dem av den grunn. Jeg har RU på vei i posten, bestilte 2 ganger, 13 og 17 juni 2018, så håper de snart kommer gjennom. Nevnte tidligere at gresskarkjerner skal redusere 5 alpha reductase (som også fin gjør), men regner jo med at det er mindre effekt, og at man ellers ville fått de samme bivirkn som fin. Har uansett startet å ta 2 SS hver dag av GK olje for ca 2 uker siden. Synd at alt med hår tar så lang tid å teste selv.
(GK ) Are rich in L-Lysine which is a natural DHT inhibitor.
Jeg skal bestille med L-lysine også idag, fra iherb. Usikker på hvor potent dette er, men det skulle være mer potent enn GK og GK olje, og mindre enn fin..
Så forresten også på L-arginine akkurat nå, det ser også godt ut for hårvekst
 
F

frmann1

hei folkens, har fulgt forumet og vurderer å bestille Minoxidil foam på ebay fra usa i dag. er litt skeptisk på at det går gjennom tollen. Håper dere har god erfaring på det.
 

Jens86

Administrator
hei folkens, har fulgt forumet og vurderer å bestille Minoxidil foam på ebay fra usa i dag. er litt skeptisk på at det går gjennom tollen. Håper dere har god erfaring på det.
Jeg har aldri hatt noen problemer med det. Kjøp fra "monsterhotdeals" brukeren.
 
H

Hårete Mål

Tidligere har det vært nevnt her på forumet at RU er ulovlig å importere til Norge. Er dette fremdeles tilfelle?

Jeg har også et spørsmål om Finasteride og hormonell ubalanse:

Finasteride bivirkninger skal stamme fra hormonell ubalanse i kroppen. Så vidt meg bekjent i alle fall. Men til gjengjeld, det finnes mat og drikke som bidrar til å opprettholde normal hormonbalanse. Vil denne type mat og drikke bidra til å redusere sjanse for bivirkninger? Og vil denne type mat og drikke også motvirke Finasteride sine positive effekter?

Er det andre ubalanser Finasteride skaper? For lite DHT er vel ikke bra heller.

For eksempel å spise kokosnøttolje hjelper mot hormonell ubalanse. Proteinrik diett øker DHT-nivået i kroppen. Men hvordan vil dette motvirke Finasteride sine positive effekter? Og hvordan finner man den «perfekte» balansen mellom å motvirke negative effekter og ikke motvirke positive effekter. Er kosthold i det hele tatt relevant? Eller er det genetisk bestemt hvem som får bivirkninger?

Del gjerne deres kunnskap og innsikt.
 

Topp