Hei. Jeg har nylig vært hos Dr. Emil George på Skandinavisk hårinstitutt og gjennomført en
hårtransplantasjon på 3000 grafts. Tenkte jeg skulle dele min erfaring med klinikken, da det selv var behjelpelig for meg å lese andres erfaringer før jeg tok valget.
Kort intro
Jeg er en mann i midten av 20 årene som alltid har hatt litt høyt hårfeste. Da jeg i de siste årene begynte å merke at både hårfestet mitt og vikene begynte å trekke seg bakover bestemte jeg meg for å gjøre noe med dette. Før jeg valgte klinikk gjorde mye research på nettet, blant annet gjennom nettsider og forumer. Jeg bestemte meg for å bestille en konsultasjon hos skandinavisk hårinstitutt, og allerede dagen etter jeg tok kontakt med klinikken ble jeg oppringt av Dr. Emil George. Jeg ble bedt om å sende inn bilder av håret, og fikk tilbakesendt et utkast der han hadde designet en hårlinje som kunne passe for meg. Samme dag avtalte vi tidspunkt for konsultasjon.
Konsultasjonen
Da jeg ankom klinikken ble jeg møtt av Dr. Emil George. En hyggelig og profesjonell lege som innehar mye kunnskap om sitt fagfelt. Under konsultasjonen diskuterte vi blant annet min egen motivasjon for å gjennomføre selve inngrepet. Dr. Emil tydeliggjorde at dette var et stort inngrep, og at det måtte foreligge egen motivasjon for å gjennomføre en slik operasjon. Han undersøkte deretter håret mitt ved bruk av ett kamera som hadde mikroskop/al funksjon som telte antall hår. Dette var for å få klarhet i om jeg var en "godkjent" kandidat for å gjennomføre en hårtransplantasjon, altså om jeg hadde tilstrekkelig med hår i donor-området slik at inngrepet ville være trygt og sikkert. Deretter designet han et forslag til en ny hårlinje, og estimerte hvor mange grafts som var nødvendig for meg. Han viste meg også hva slags utstyr han ville bruke under en eventuell operasjon, og kvaliteten på dette. Det er viktig å understreke at konsultasjonen føltes helt uforpliktende, og at jeg ikke følte meg presset til noe som helst. Det var "chill vibes", og alt i alt en meget positiv opplevelse.
Kommunikasjon
Det har vært svært enkelt å kommunisere med Dr. Emil under hele prosessen. Han svarer fortløpende på telefon og e-post når man henvender seg til han.
Operasjonsdagen
På selve operasjonsdagen ble jeg igjen møtt av Dr. Emil George. Vi pratet først litt uformelt, og han tegnet opp den hårlinjen han tidligere hadde foreslått. Deretter hentet han 2 teknikere som også kom med sine synspunkter på designet. I likhet med Emil var teknikerne veldig dyktige, og hadde opptil 15 års erfaring fra bransjen. I tillegg drev de blant annet sin egen klinikk ved siden av - lokalisert i Düsseldorf, Tyskland.
Den ene teknikeren tok meg så med til et annet rom hvor han gjorde en siste "finpuss" på hårlinjen slik at den ble helt symmetrisk. Jeg ble ikledd en "operasjonstrøye", og deretter barberte han hodet mitt (
etter eget valg). Inne på operasjonsrommet var det også TV, som man kan se på for å få tiden til å gå. Til slutt målte han blodtrykket mitt for å forsikre at jeg var medisinsk i stand til å starte inngrepet. Dr. Emil kom inn - så på resultatene og godkjente. Alt var nå klart for operasjon.
Selve operasjonen var helt smertefri. Det eneste ubehaget jeg følte kom av selve bedøvelsen, og var over i løpet av de første 5 minuttene. Jeg følte meg trygg under hele prosessen, og sov faktisk mesteparten av tiden. Inngrepet anslår jeg tok ca. 7 timer, hvorav jeg sov opptil 4 av timene (
det sier litt hvor smertefri operasjonen var). Dr. Emil og teamet hans rullerte på arbeidsoppgaver, og jobbet om hverandre. Ca. halvveis inn i operasjonen var det tid for en spisepause med litt mat, sjokolade og brus. Under hele behandlingen var det enkelt å kommunisere med teamet, og det var bare positiv stemning - jeg følte meg godt ivaretatt.
Sammenfatning
Jeg sitter igjen med et meget positivt inntrykk av Skandinavisk hårinstitutt, Dr. Emil George og hele teamet hans. Prosessen har vært helt knirkefri, med god oppfølging før selve operasjonen og ivaretagelse under den. Min foreløpige vurdering er at
jeg sterkt anbefaler klinikken hvis du selv vurderer hårtransplantasjon. Det fremstår som en seriøs aktør med profesjonelle fagfolk. Ventelisten tilsvarer dette, og (
dette kan være feil) men jeg mener jeg hørte at det allerede var booket utover februar/mars. For min del er det selvfølgelig vanskelig å konkludere med selve resultat av inngrepet på nåværende tidspunkt. Jeg er foreløpig kun 1. dag post-op, men jeg vil uansett tro at resultatene kommer til å bli gode - hvertfall med den opplevelsen jeg har hatt av klinikken hittil.
Bilder oppdateres underveis. Jeg legger ved 3 bilder i førsteomgang. Det ene bildet er tatt umiddelbart etter operasjonen og de 2 andre er 1 dag post-op