• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Starter kampen mot hårtap (M21)

TomStrom

Nytt Medlem
Hei!
Jeg er nytt på forumet og vil gjerne introdusere meg selv. Jeg heter Tom, er 21 år gammel og studerer.
Jeg fant dette forumet for noen uker siden da jeg begynte å google løsninger for hårtap . Har lest en del om "de tre store" og fikk resept på finasterid forrige uke gjenneom digital legetime hos KRY. I dag startet jeg på finasterid og tenker å dele min erfaring med det her på forumet lenger ut i fremtiden.

På den digitale legetimen sa legen at det er ekstrem liten sjanse for bivirkinger og at hårtapet mitt mest sannsynligvis er genetisk (og der med bare kosmetisk heldigvis). Jeg legger ved et bilde som viser hårtap i familiien og hos meg selv.
Untitled.jpg
 

Banankake

Nytt Medlem
Lykke til ja! Har brukt Finasterid i ca 3 uker nå, og måtte selv slutte med Minoxidil for en periode grunnet gjennomført transplantasjon. Tenker selv å fortsette med Finasterid men ikke med Minoxidil da jeg er dritt lei av å påføre det hele tiden, er lett å glemme og dyrt i lengden.. Fikk også resept gjennom lege på KRY, som mente at Finasterid alene er helt topp :)
 

TomStrom

Nytt Medlem
Måned #1

Jeg har nå brukt finasterid i én måned. Reseptet mitt som jeg fikk fra KRY er «¼ tablett dag 1 t.o.m 4 og så ingen på dag 5. Fortsette slik.» Jeg har derimot tatt ¼ tablett hver mandag, onsdag og fredag med håp på at det minimerer bivirkninger.

Den siste måneden har jeg notert det jeg tror kan være bivirkninger av finstarid på mobilen, men jeg tar de selv med en klype salt ettersom det kan være ting jeg bare innbilder meg. Her er notatet med bivirkninger:
  • 8. aug: Vondt (stikk) i testikkel.
  • 11. aug: Vondt i én brystvorte (Merk: brukte ny t-skjorte).
  • 20. aug: Penis føles død/ekstra slapp (Merk: Var i nærkontakt med 8 personer som testet positivt for korona og fikk et lite korona «sjokk»).
  • 24. aug : merkbart mer «vannete» sæd.
Noen dager føles det ut som jeg mister mer hår, men har lest at dette også er normal i begynnelsen, før nytt hår vokser ut igjen for å erstatte det svake håret som faller ut. Dette har fått meg til å føle meg nedfor flere ganger, og har vurdert å gi meg selv en buzzcut for å slippe unna...

Jeg legger ikke ved bilder i denne oppdateringen ettersom det ikke er noe forskjell så tidlig i behandlingen enda.
 

Banankake

Nytt Medlem
Husk at noen kan se effekt av Finasterid etter to tre måneder, mens hos andre kan det ta opp til 2 år.. så min plan er iallfall å holde ut den perioden dersom bivirkninger er levbart minimalt Nå har det seg sånn at placebo også er en veldig reell faktor når det kommer til oppmerksomhet rundt bivirkninger, så har tenkt mye på det selv, men det beste er strengt tatt kanskje å anerkjenne det men ikke tenke for mye på det :) for min del trodde jeg litt det samme skjedde med meg, og jeg bruker høyere dose, men etter i uke eller to var alt normalt igjen
 

Reidar

Meldem
Ikke med det første. Planen min akkurat nå er å prøve ut finasterid og se hvordan det går, men minoxidil vurderes sterkt.
Du kan prøve dermaroller. Trenger bare bruke det 1 gang i uke.
Btw anbefaler deg å bruke Proscar fra Merck, ikke generiske versioner som Actavis. Mye bedre resultater enda er samme virkestoff.
 

skkiman

Nytt Medlem
Hei!

Jeg går på finastride. Har gjort det i en uke. Venter på dermaroller jeg har bestilt.
Har opplevd litt økt hårtap siden oppstart, men det er mulig dette bare er psykisk.

Noen oppdateringer siden sist, Tom?
 

TomStrom

Nytt Medlem
Hei!

Jeg går på finastride. Har gjort det i en uke. Venter på dermaroller jeg har bestilt.
Har opplevd litt økt hårtap siden oppstart, men det er mulig dette bare er psykisk.

Noen oppdateringer siden sist, Tom?
Hei! Hos meg er det ingen store endringer enda. Har opplevd litt mindre libido den siste uken, men libidoen har alltid være litt «bølgete», så tror ikke dette er på grunn av Finasterid. Har i tillegg startet på universitet igjen som kan medfører litt stress som kan minske libidoen litt.

Jeg har startet å bruke en rosmarinsjampoo ettersom en venn av meg anbefalte den, bruker nå den et par ganger i uken, men har heller ikke lagt merke til noen endringer på grunn av det.

Jeg skal fortsette med 1,25mg hver mandag, onsdag og fredag, så skal jeg oppdatere denne tråden igjen rundt den 27. september.

Lykke til med Finasteriden, jeg håper du får resultatene du ønsker og minst mulig bivirkninger!
 

skkiman

Nytt Medlem
Takk for det! Masse lykke til til deg også!

Spennende å se hvordan dette går :) gjerne gjør det, så skal jeg også oppdatere hvis det er ønskelig.
I denne kjipe situasjonen, er det værtfall endel trøst i å dele erfaringer og råd!
 

Reidar

Meldem
Hei! Hos meg er det ingen store endringer enda. Har opplevd litt mindre libido den siste uken, men libidoen har alltid være litt «bølgete», så tror ikke dette er på grunn av Finasterid. Har i tillegg startet på universitet igjen som kan medfører litt stress som kan minske libidoen litt.

Jeg har startet å bruke en rosmarinsjampoo ettersom en venn av meg anbefalte den, bruker nå den et par ganger i uken, men har heller ikke lagt merke til noen endringer på grunn av det.

Jeg skal fortsette med 1,25mg hver mandag, onsdag og fredag, så skal jeg oppdatere denne tråden igjen rundt den 27. september.

Lykke til med Finasteriden, jeg håper du får resultatene du ønsker og minst mulig bivirkninger!
Hei! Hadde jeg vært deg ville jeg kanskje vurdert:
-Kutte Finasterid 5 mg i 5 deler og ikke 4 deler. Dette har hjulpet for meg ivhertfall. Skulle tro 0.25mg ikke har noe å si nesten, men det kan redusere bivirkinger. Se en video på youtube hvodan man gjøre det. + Ville brukt Proscar om jeg var deg enn genersik version som Actavis.
- Tror minoxidil kan fungere litt som finasterid, at jo tidligere du starter jo mer hår redder du. Enda minoxidil bare utvider blodårene. Har hørt om folk som har gått på finasterid men plutselig sluttet på Minxidil og ikke fått tilbake alle hårene sine når de begynte igjen på minox.
 

skkiman

Nytt Medlem
Forstår jeg deg rett hvis det du sier er at det beste er å begynne på både minoxidil og finastride istedenfor kun finastride, Reidar?
 

TomStrom

Nytt Medlem
Hei! Hadde jeg vært deg ville jeg kanskje vurdert:
-Kutte Finasterid 5 mg i 5 deler og ikke 4 deler. Dette har hjulpet for meg ivhertfall. Skulle tro 0.25mg ikke har noe å si nesten, men det kan redusere bivirkinger. Se en video på youtube hvodan man gjøre det. + Ville brukt Proscar om jeg var deg enn genersik version som Actavis.
- Tror minoxidil kan fungere litt som finasterid, at jo tidligere du starter jo mer hår redder du. Enda minoxidil bare utvider blodårene. Har hørt om folk som har gått på finasterid men plutselig sluttet på Minxidil og ikke fått tilbake alle hårene sine når de begynte igjen på minox.
––––––––––––––––––––

Kutte Finasterid 5 mg i 5 deler og ikke 4 deler. Dette har hjulpet for meg ivhertfall. Skulle tro 0.25mg ikke har noe å si nesten, men det kan redusere bivirkinger. Se en video på youtube hvodan man gjøre det.
Jeg har en pillekutter som hjelper meg med å dele tablettene i to, deretter fire. Ettersom tablettene er formet som et tykk pære vil det bli vanskelig for meg å dele denne i 5 relativt like deler. Uansett om jeg deler den i 4 eller 5, så blir det ujevn dosering. Noen dager tar jeg nok 1mg, mens andre dager tar jeg nok 1,5mg – helt ute av min kontroll.
IMG_8595.jpeg IMG_8594.jpeg

Ville brukt Proscar om jeg var deg enn genersik version som Actavis.
Jeg bruker Proscar fra Merck Sharp & Dohme B.V.
IMG_8592.jpeg

Tror minoxidil kan fungere litt som finasterid, at jo tidligere du starter jo mer hår redder du. Enda minoxidil bare utvider blodårene. Har hørt om folk som har gått på finasterid men plutselig sluttet på Minxidil og ikke fått tilbake alle hårene sine når de begynte igjen på minox.
Jeg vurderer fortsatt minoxidil, men vil helst vente litt med det for å se om finasteriden hjelper noe.
 

TomStrom

Nytt Medlem
Måned #2

Jeg har nå brukt finasterid i to måneder. Reseptet mitt som jeg fikk fra KRY er «¼ tablett dag 1 t.o.m 4 og så ingen på dag 5. Fortsette slik.» Jeg har derimot tatt ¼ tablett hver mandag, onsdag og fredag med håp på at det minimerer bivirkninger.

Siden forrige måned har jeg ikke opplevd noe bivirkninger av Finasterid. Tidligere har jeg blant annet nevnt at jeg fikk litt vondt i en testikkel og en brystvorte, men dette har jeg ikke opplevd mer av. Samtidig er libidoen og ejakulasjonen tilbake til normal.

Jeg vil si at jeg har opplevd mindre hårtap den siste måneden, jeg finner for eksempel ikke like mange løse hår på skrivebordet, tastaturet, sengetøyet, dusjen osv. Om dette er Finasteriden, eller om det er fordi jeg nå har kortere hår vet jeg ikke.

Denne gangen ønsker jeg å legge ved noen bilde av hvordan håret mitt ser ut i dag. Jeg vil påpeke at disse bildene kan se anderledes ut enn bilde jeg har publisert tidligere. I mellomtiden har jeg klippet håret og har fått et nytt kamera, dette kan selvfølgelig påvirke hvordan bildene ser ut (Vennligst ignorer flassen :confused:).
IMG_8771.jpg
IMG_8774.jpg
IMG_8773.jpg
IMG_8772.jpg
Jeg føler meg fortsatt veldig nedfor på grunn av håret mitt og har fortsatt å vurdere en kort buzzcut for å slippe unna noe av stresset. Min største bekymring angående en buzzcut er hvordan andre hadde sett på meg og oppfattet meg som mye eldre enn det jeg egentlig er.

Planen videre er nå å fortsette med samme dosering fram til måned #3, deretter ønsker jeg kanskje å prøve den høyere doseringen som legen fra KRY ga meg.

Vi ses i slutten av oktober.
 

Reidar

Meldem
Forstår jeg deg rett hvis det du sier er at det beste er å begynne på både minoxidil og finastride istedenfor kun finastride, Reidar?
Hei, bekalger seint svar. Er veldig vanskelig for meg å si, siden sikkert motstridende svar. Men har sett noen på nettet, men også ut i fra egen erfaring at det er slik at jeg selv skulle ønsket jeg begynte med en gang med minoxidil. Jeg starta først kun på finasterid. Jeg har sett noen som har tatt opphold med minoxidil ca 1 år, for så å derreter begynne igjen. De fikk ikke alle hårene tilbake. Samme ut if fra egen erfaring, jeg tok pause med minoxidil og har ikke fått tilbake hårene som jeg hadde før jeg stoppet.

Kommer sikkert til å få mye kritikk her, men det er ihvertfall mitt tips. Beste er at du starter med Finasterid enn mange andre som gjør den feilen å begynner med minoxidl først.
 

TomStrom

Nytt Medlem
Måned #3

Dosering
Jeg har nå brukt finasterid i tre måneder. Reseptet mitt som jeg fikk fra KRY er «¼ tablett dag 1 t.o.m 4 og så ingen på dag 5. Fortsette slik.» Jeg har derimot tatt ¼ tablett hver mandag, onsdag og fredag med håp på at det minimerer bivirkninger.

Bivirkninger
Siden forrige måned har jeg – igjen – ikke opplevd noe bivirkninger av Finasterid.

Jeg vil si at jeg har opplevd mindre hårtap den siste måneden, jeg finner for eksempel ikke like mange løse hår på skrivebordet, tastaturet, sengetøyet, dusjen osv. Om dette er Finasteriden, eller om det er fordi jeg nå har kortere hår vet jeg ikke.

NB: Jeg hadde én dag der jeg la merke til at det lå unormalt mye hår på skrivebordet, men jeg føler at dette forsvant dagen etter. Jeg aner ikke hvorfor hårtapet kunne ha vært verre på den ene dagen.

Bilder
Denne gangen ønsker jeg også å legge ved noen bilde av hvordan håret mitt ser ut i dag. Jeg vil påpeke at jeg ikke har vårt hos frisør eller lignende. Bildene er av håret mitt børstet rett frem og litt til siden som jeg vanligvis har det. Jeg har prøvd å ta bildene i samme lysforhold og i samme vinkler, men dette er oftere mer utfordrende uten ordentlig utstyr som stativ og så videre (Vennligst ignorer flassen).

Basert på bildene føler jeg ikke at jeg ser noe merkbar forbedring i tykkelsen på håret. De små forskjellene som finnes på bildene tipper jeg er på grunn av at håret er lengre denne måneden enn forrige.
2b.jpg 1b.jpg 3b.jpg 8.jpg 5.jpg
 

Topp