• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Tannbleking

Jens86

Administrator
Noen som har noe erfaring med kits slik at man kan gjøre dette hjemme? Har gjort det hos tannlege tidligere med veldig bra resultat, men det koster skjorta. :wtf:

Jens86

Administrator
Bump.. Ingen? :eek: Jeg prøvde noe som heter Go Smile for mange år siden, og det fungerte egentlig, men var litt stress å påføre.

Finasteride

Supermoderator
Null erfaring. Kjøpte en pakke med iWhite på apoteket for noen måneder siden, men har ikke rukket å teste ennå. Er hvertfall merket "Safe to use".

Link

Aktivt Medlem
Jeg bruker og anbefaler krydderet gurkemeie. Det fungerer og er billig og skånsomt. Bare søk rundt på Internett. På engelsk kalles det "turmeric." Jeg dypper en tannbørste i usukret yogurt og drysser gurkemeie på toppen. Yogurt gjør det til en behagelig opplevelse, og det både bleker og styrker tennene.

Jeg tror ikke engang det er nødvendig å bruke vanlig tannpasta så lenge jeg pusser med yogurt og gurkemeie. Jeg sluttet med fluortannpasta fordi jeg fikk problemer med tannkjøttet og liker ikke giften fluor. Så langt er mine tenner sunne og pene. Det samme med tannkjøttet. Gurkemeie har en sterk gul farge som misfarger tøy, men det setter ingen farge på tenner.

For øvrig vil jeg anbefale å krydre mat med gurkemeie. Les rundt på Internett om helsegevinstene.

Sist redigert:

Jens86

Administrator
Hm, nå har jeg ikke lest om det @Link, men det virker da bare som det vil fungere som et slipemiddel? Har lite tro på noe som ikke inneholder noe blekemiddel, som feks hydrogenperoksid, skal fungere på noe annet måte enn at det sliper bort belegg/misfarging.

Link

Aktivt Medlem
Jeg har ikke studert hvordan det fungerer, men jeg tror det gjør mer enn å bare fjerne misfarging. Jeg er fornøyd med resultatet.

Både yoghurt og gurkemeie brukes flittig blant japanere, indere og andre for å lysne huden. Det renser, pleier og strammer huden. I artikler jeg har lest på engelsk, kalles det naturlig blekemiddel. Jeg er en stor tilhenger av naturlige produkter. Noen ganger gjelder det å prøve noe selv om det kan virke for godt til å være sant. Det er billig og enkelt.

Finasteride

Supermoderator
Hvor lenge har du gjort dette? Blander du yoghurt og gurkmeie før du har på tannkosten? Og hvor mye bruker du? Du har ikke merket noe skader på tenner, og mener det er ganske "safe" ? Frister å prøve.

Link

Aktivt Medlem
Jeg har pusset med yoghurt og gurkemeie isteden for typisk tannpasta hver kveld i noen måneder. Så langt kun gode resultater. Tennene er hvite, rene, skinnende og føles sunne. Jeg begynte med organisk, fluorfri tannpasta. Etter hvert leste jeg om at noen har hell med å enten pusse uten tannpasta, eller med å lage det selv. Noen av de som lager det selv bruker blant annet gurkemeie. Yoghurt gjør pusseopplevelsen bedre og er noe jeg har kommet på selv fordi det sies at de som spiser det har sunnere tenner.

Jeg merker at jeg bør være mer forsiktig med å anbefale noe til andre, spesielt yoghurt som selv i naturell variant inneholder litt sukker. Det er så lite at jeg tror ikke det skal kunne gjøre skade. Jeg tenker som så at hvis jeg merker noen som helst tegn til slitasje eller karies, skal jeg slutte og gå over til noe annet. Jeg er mer skeptisk til alle disse ingredienser som vi finner i andre tannpastaer, som fluor og natron. Ifølge seriøse kilder er det bevist at kommersielle blekemidler gjør stor skade på tenner over tid.

Jeg begynte med å bare helle gurkemeie over hele tannbørsten mens den er våt. Jeg merket forskjell på tennene allerede etter få dager. Etter omtrent en uke la jeg til yoghurt. Jeg dypper børsten nedi yoghurtboksen og drysser gurkemeie på toppen, så mye som det er plass til. Det blandes inni munnen uansett, men det kan hende det er bedre å blande det selv. Det er mulig at jeg etter hvert skal droppe yoghurten, begynne med organisk gurkemeie og prøve andre ingredienser. Det er mye vi kan få til om vi på forsiktig vis leser rundt og prøver.

http://the-universe-inside-your-mind.blogspot.no/2012/04/get-brightest-whitest-teeth-with.html

Jens86

Administrator
Yoghurt har som regel en pH på mellom 4-5, så jeg kan ikke skjønne at det skal være sunt å pusse tennene i.

Link

Aktivt Medlem
Ja, det er et annet poeng. Det spørs bare hvor mye det har å si når det ikke er lavere enn det, spesielt når det blandes med gurkemeie, som sies å være veldig basisk.

Det kan dog hende at yoghurten sliter på emaljen over tid. Det samme skal gjelde for enkelte tannpastaer med lav pH. Blekemidler kan slite mye. Jeg vurderer å bytte ut yoghurt med noe annet. Det er mange naturlige midler som brukes.

Jens86

Administrator
Emaljen er umulig å erstatte, og reparerer ikke seg selv. Syre ødelegger den. Å pusse tenner i noe med en pH på 4-5 som inneholder melkesukker og også er tilsatt sukker kan umulig være bra. FYI så er jeg ingen tannlege, dette er bare min teori uten noen som helst dokumentasjon i ryggen :)

Skal lese meg opp på gurkemeie. Helt enig i at naturlige ting bør prøves.

Link

Aktivt Medlem
Jeg ser at jeg var trett i natt og skrev at gurkemeie er veldig basisk. Det er nok heller slik at det er basisk for kroppen først når det fordøyes. Det samme skal gjelde til og med for sitronsaft. Hvis jeg kunne ha redigert innlegg, ville jeg ha fjernet det og for sikkerthets skyld anbefalingen av yoghurt. Dere får si ifra om dere finner noen kommersielle blekemidler som ikke sliter ut emaljen over tid. Naturell yoghurt er ikke tilsatt sukker. Hvis emaljen slites, skal vi få en forvarsel i form av ising i tennene. Jeg har ikke merket noe av slikt. Jeg slet med ising tidligere når jeg drakk brus.

Noe av det vi kommer over i søk etter naturlige produkter, kan virke sprøtt. Det er faktisk en del folk som pusser med honning. Det er både surere og søtere enn yoghurt. De argumenterer for at det ikke sliter på tennene så lenge munnen skylles etterpå (eksempel: http://creativechristianmama.com/fun-things-friday-homemade-toothpaste/). Uansett vil jeg for sikkerhets skyld bytte ut yoghurt med noe annet. Jeg må bare finne noen ingredienser som gjør pusseopplevelsen behagelig. Å pusse med gurkemeie alene er ikke behagelig og det gjør tunga gul en stund. Buddhistenes kapper farges vanligvis med det. Det er bedre å pusse med tannpasta etterpå eller kombinere det.

Fluorid sies å være skadelig på mange måter. Hårtap er noe av det som nevnes. Vi inntar det både fra drikkevannet og tannpasta. Vannrenser og fluorfri tannpasta løser problemet.

http://www.livestrong.com/article/320672-fluoride-hair-loss/
http://www.worldhairloss.org/index.php/hairloss/page2-veteransblog/worlds_largest_toxic_experiment

Finasteride

Supermoderator
Artikkelen du viser til i innlegg #8 som omhandler gurkmeie som tannpasta sier at denne kan blandes med vann. Har du prøvd dette? Vil tro dette var et bedre alternativ enn sukkerholdig yoghurt uten tillsatt sukker.

Link

Aktivt Medlem
Ja, glem at jeg nevnte yoghurt. Det og honning og annet som er søtt eller surt synes jeg ikke er verdt å satse på selv om noen andre gjør det.

Gurkemeie med vann var det jeg brukte først. Jeg har vekslet mellom det og å bruke gurkemeien med yoghurt for å få en behageligere opplevelse. Jeg eksperimenterer med å lage min egen tannpasta med ingredienser som andre på Internett har utprøvd. Målet er å pusse med gurkemeie og legge til noe som er sunt for tenner og tannkjøtt og gjør pusseopplevelsen bedre uten å redusere blekeeffekten betydelig. Kryddernellikolje (clove oil) er det neste jeg skal prøve, tenkte jeg. Solsikkeolje er ikke verst. Jeg tror at når jeg pusser med gurkemeie, gir det bedre blekeeffekt sammen med vann eller olje enn det gjør med yoghurt.

Folk som pusser med gurkemeie merker fort effekt. Jeg tror de fleste som bruker det, pusser med gurkemeie og vann og bruker vanlig tannpasta etterpå. Det løser sikkert problemet med gul tunge og ettersmak av gurkemeie. Jeg tåler ikke vanlig tannpasta og må lage min egen eller finne noe veldig mildt å bruke. Dessuten mener noen at fluor og andre ingredienser i typiske tannpastaer kan gjøre stor skade, inkludert for håret.

Finasteride

Supermoderator
Når du sier "ikke tåler", får du noen plager av å bruke vanlig tannkrem/tannpasta?

I perioder jeg har drukket mye brus har jeg også merket ising, men faktisk har jeg aldri merket så mye ising som etter at jeg bytta til en sånn "hvite tenner" tannpasta. Så jeg tror du er inne på noe der.

Det med emallje er litt skummelt da, og det er rart man ikke kan bygge den opp igjen når isingen forsvinner etter å ikke drukket brus på en stund/evt. sluttet å bruke "hvitere tenner tannpasta". Men er nå det tannlegene sier, så @Jens86 har nok rett der.

Link

Aktivt Medlem
Min mor jobber som tannlegeassistent. Hun ser mange med dårlige tannvaner. Selv om tannleger tilbyr bleking, betyr ikke det at det er trygt. Mange opplever ising av det, spesielt om de bruker det ofte. Ising er et varsel om at vi bør slutte med det vi bruker. Litt ising er nok ikke særlig farlig, men vi kan gjøre stor skade om vi ikke blir kvitt uvanene. Gurkemeie sies å være sunt for tennene. Om det stemmer vet jeg ikke, men jeg liker det så langt.

http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/erosjon.htm
http://www.nrk.no/livsstil/halvparten-far-vondt-etter-bleking-1.7551638

Jeg har slitt med forskjellige plager på grunn av tannpasta. Først og fremst blodig og smertefullt tannkjøtt. Merk at jeg tåler lite. Jeg kan ikke bruke vanlig vaskemiddel for klær uten å klø. Jeg kan ikke bruke vanlig sjampo uten å klø og få plager i hodebunnen. Det gode er at det var min jakt etter sunnere alternativer som gjorde at jeg begynte å tenke på å forebygge alopesi tidlig. Jeg bruker sulfatfrie sjampoer og annet som er godt for hodebunnen og gjør at håret vokser fortere og forbedres. Jeg har funnet en god såpe men vil tro at for de fleste her på forumet er det bedre å bruke en slik sjampo som dere anbefaler mot alopesi.

http://www.altshop.no/947-african-black-soap

A

Annejo

Jeg lager små porsjoner tannpasta av gurkemeie blandet i kokosolje ( Cocosa), litt natron og en dråpe peppermynteolje. Tennene blir merkbart hvitere, det danner seg mindre tannstein (bekreftet av tannpleier da jeg var på konroll), og kronisk periodontitt har roet seg veldig (egen erfaring).
Det sies at å bruke kokosolje til "tannskyll" (oil pulling)skal gjøre underverker for tannhelsa, men jeg har ikke prøvd det.

Topp