• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Topical finasterid på resept fra lege med registreringsfritak?

Aldarico

Meldem
Jeg har i følge google hørt at leger kan skrive ut topical finasterid med registreringsfritak i norge. Samtidig er det kun i følge teorien, er det noen her inne som har fått dette utstrkevet av lege? Jeg er svært engstelig for bivirkningene av den orale formen.

Jeg vet det går ann å knuse tabletter å lage en hjemmelaget versjon i minoxidil . Men minoxidil er farlig for katter som vi har flere av her i huset. Og desuten antar jeg en fabrikkform er mer gjennomtrengelig i hårsekkene.

Ingen grunn til å være engstelig. 3% opplever bivirkninger, men 1,5% som fikk sukkerpille opplevde også bivirkning, dvs placebo. Skulle man være så uheldig å oppleve pleier det å gå over i løpet et par uker, hvis ikke reduserer man dosen. Skulle man være kanskje én av hundre som fortsatt har bivirkning har man uflaks. Da slutter man bare.

Kan bestille topical fra utlandet. Usikker på om lege kan bestille, noe apotek må levere det. Ville evt ha søkt opp på fellekatalogen.

Aldarico

Meldem
Ingen grunn til å være engstelig. 3% opplever bivirkninger, men 1,5% som fikk sukkerpille opplevde også bivirkning, dvs placebo. Skulle man være så uheldig å oppleve pleier det å gå over i løpet et par uker, hvis ikke reduserer man dosen. Skulle man være kanskje én av hundre som fortsatt har bivirkning har man uflaks. Da slutter man bare.

Kan bestille topical fra utlandet. Usikker på om lege kan bestille, noe apotek må levere det. Ville evt ha søkt opp på fellekatalogen.

Basert på det som finnes av forskning har du godt mulig rett. Det er bare det at min holistiske natur ikke ønsker å rokke med noe forskning helt sikkert ikke vet alt om enda. Jeg liker å ta urter, vitaminer og en del andre ting for helsen generelt. Man vet f.eks ikke hva finasterid kan ha interaksjoner med. Det er og via historien vært flere tilfeller av preparater det i konsensus verden har ment at er trygge, men som i ettertid har vist seg å være langt mer farlig en antatt.

Jeg vet ikke, men å ta finasterid oralt er siste løsning for min del. Rent anekdotisk så ser det ikke ut til at detbare er 3% som opplever bivirkninger. Og skal man tro store deler av internett sine historier så er ikke alltid de bivirkningene reversible. Og om det er placebo, så er det og mindre placebo-bivirkninger og ta det i en topisk løsning.

Dessverre er det ikke nødvendigvis slik at urter, vitaminer eller det «naturlige» er trygt. F.eks ble cellegift fra en plante funnet for første gang på Hardangervidda. Naturlig er ofte farlig. Vi har gode og store studier på finasteride. Når man vet hvor mange som bruker finasteride er det å vente at man finner noen slike historier på nett. Anekdoter har dessverre liten verdi.

Den kjente legen Linkov snakker om finasteride i flere videoer på Youtube. Han drar på årlige store konferanser for leger som utfører hårtransplantasjoner. Der var det ved siste konferanse over 100 leger. Ingen av dem hadde en pasient som opplevde problemer etter å ha sluttet med finasteride om de var så uheldige å ha bivirkninger. Alle medisiner har bivirkninger. Noen dør av paracet. Andre av ibux, eller helt andre medisiner og kosttilskudd vi putter i oss. Hadde man ikke hatt god og solid forskning på finasteride hadde jeg vært enig i at en burde være forsiktig, men det har vi.

man kan bestille det fra minoxidilmax og satse på det slipper igjennom tollen, men som min hårlege sa til meg; da er det mange ganger tryggere å ta finasteride-tabletter man vet hvor kommer fra.

Aldarico

Meldem
Dessverre er det ikke nødvendigvis slik at urter, vitaminer eller det «naturlige» er trygt. F.eks ble cellegift fra en plante funnet for første gang på Hardangervidda. Naturlig er ofte farlig. Vi har gode og store studier på finasteride. Når man vet hvor mange som bruker finasteride er det å vente at man finner noen slike historier på nett. Anekdoter har dessverre liten verdi.

Den kjente legen Linkov snakker om finasteride i flere videoer på Youtube. Han drar på årlige store konferanser for leger som utfører hårtransplantasjoner. Der var det ved siste konferanse over 100 leger. Ingen av dem hadde en pasient som opplevde problemer etter å ha sluttet med finasteride om de var så uheldige å ha bivirkninger. Alle medisiner har bivirkninger. Noen dør av paracet. Andre av ibux, eller helt andre medisiner og kosttilskudd vi putter i oss. Hadde man ikke hatt god og solid forskning på finasteride hadde jeg vært enig i at en burde være forsiktig, men det har vi.

man kan bestille det fr g satse på det slipper igjennom tollen, men som min hårlege sa til meg; da er det mange ganger tryggere å ta finasteride-tabletter man vet hvor kommer fra.
Nei, selvsagt er ikke alt man propper i seg av vitaminer og urter trygt. Det eksemplet du viser til med cellegift er godt eksempel på at man skal vite hva man gjør før man putter alt mulig i kroppen sin.

Jo, man har mange studier på finasterid. Men samtidig er jeg uenig med deg i at man skal forkaste alle anekdoter som verdiløse. Gjennom historien har flere medisiner vært promotert som trygge, men i ettertid har de vist seg å være svært helseskadelig. Det ligger mye penger i et patentert produkt, og natur"medisin" som ikke kan tas patent på forskes det veldig lite på i samme omfang.

Mange anekdoter er i forkant av utviklingen. Det er ikke sikkert finasterid lever opp til de faremomentene mange i internett sine kroker roper høyt om. Men jeg vil helst velge å være potensielt føre var og gå for antatt tryggere versjon som topical fremfor oral. Samtidig er jeg usikker. Det er uansett godt å høre historer som han legen du nevner refererer til.

Har du fått noen bivirkninger av finasterid?

Det som er litt kjipt med mange finasterid produkter i sprayform er at de inneholder minoxidil. Og her hjemme har vi huset fult av katter som det er dødelig for. Min samboer vil nok ikke forstå at forfengeligheten min kommer først i rekken. Det med tanke på at hun ønsker at kattene skal sove i samme seng.

Aldarico

Meldem
Jeg vil også prøve dutasteride , men legen min kjenner ikke til denne medisin og var skeptisk , må jeg bytte lege tro ?
Duasterid er noe annet, og brukes mest i pilleform som finasterid. Jeg tror og det finnes i sprayform. Duasterid inneholder komponnenter som hemmer flere varianter av DHT . Det skal være mer effektivt en finasterid, men med potensielt mer bivirkninger.

DelvisSkallet

Aktivt Medlem
Duasterid er noe annet, og brukes mest i pilleform som finasterid. Jeg tror og det finnes i sprayform. Duasterid inneholder komponnenter som hemmer flere varianter av DHT. Det skal være mer effektivt en finasterid, men med potensielt mer bivirkninger.
anf Duasteride, la oss si går til en lege, a la døgnvakt/privat lege som ikke kjenner meg like godt som fastlege, kan han gi meg dette ut fra en bedømming av den informasjon jeg gir tro? jeg kan ikke vente til min fastlege lærer seg om Duasteride heller? , tja

om785

Moderator
anf Duasteride, la oss si går til en lege, a la døgnvakt/privat lege som ikke kjenner meg like godt som fastlege, kan han gi meg dette ut fra en bedømming av den informasjon jeg gir tro? jeg kan ikke vente til min fastlege lærer seg om Duasteride heller? , tja
Enkleste er å oppsøke en lege som har erfaring med det. Er vel flest private hudleger som spesialiserer seg på hårtap som skriver ut DUT i Norge. Fastlegen din kan gjøre det om du klarer å overbevise han.

H

Hermna

Helt jævlig hvordan folk skal svare på alt annet en trådens emne. Bezzerwizzere ass

Topp