Dessverre er det ikke nødvendigvis slik at urter, vitaminer eller det «naturlige» er trygt. F.eks ble cellegift fra en plante funnet for første gang på Hardangervidda. Naturlig er ofte farlig. Vi har gode og store studier på finasteride. Når man vet hvor mange som bruker finasteride er det å vente at man finner noen slike historier på nett. Anekdoter har dessverre liten verdi.
Den kjente legen Linkov snakker om finasteride i flere videoer på Youtube. Han drar på årlige store konferanser for leger som utfører hårtransplantasjoner. Der var det ved siste konferanse over 100 leger. Ingen av dem hadde en pasient som opplevde problemer etter å ha sluttet med finasteride om de var så uheldige å ha bivirkninger. Alle medisiner har bivirkninger. Noen dør av paracet. Andre av ibux, eller helt andre medisiner og kosttilskudd vi putter i oss. Hadde man ikke hatt god og solid forskning på finasteride hadde jeg vært enig i at en burde være forsiktig, men det har vi.
man kan bestille det fr g satse på det slipper igjennom tollen, men som min hårlege sa til meg; da er det mange ganger tryggere å ta finasteride-tabletter man vet hvor kommer fra.
Nei, selvsagt er ikke alt man propper i seg av vitaminer og urter trygt. Det eksemplet du viser til med cellegift er godt eksempel på at man skal vite hva man gjør før man putter alt mulig i kroppen sin.
Jo, man har mange studier på finasterid. Men samtidig er jeg uenig med deg i at man skal forkaste alle anekdoter som verdiløse. Gjennom historien har flere medisiner vært promotert som trygge, men i ettertid har de vist seg å være svært helseskadelig. Det ligger mye penger i et patentert produkt, og natur"medisin" som ikke kan tas patent på forskes det veldig lite på i samme omfang.
Mange anekdoter er i forkant av utviklingen. Det er ikke sikkert finasterid lever opp til de faremomentene mange i internett sine kroker roper høyt om. Men jeg vil helst velge å være potensielt føre var og gå for antatt tryggere versjon som topical fremfor oral. Samtidig er jeg usikker. Det er uansett godt å høre historer som han legen du nevner refererer til.
Har du fått noen bivirkninger av finasterid?
Det som er litt kjipt med mange finasterid produkter i sprayform er at de inneholder minoxidil. Og her hjemme har vi huset fult av katter som det er dødelig for. Min samboer vil nok ikke forstå at forfengeligheten min kommer først i rekken. Det med tanke på at hun ønsker at kattene skal sove i samme seng.