• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Trenger hjelp! [20M]

Ungmanshåp24

Nytt Medlem
Hei! Jeg fikk nylig foreskrevet Prosterid 1mg, som i hovedsak er det samme som Finasterid , og har noen spørsmål om hårtap og behandlingsalternativer. Her er litt informasjon om min situasjon og bekymringer:

Mitt hårtap: Jeg har begynt å miste hår ved sidene, og hårtapet mitt ser ut til å være genetisk, akkurat som hos faren min.

Sideeffekter: Jeg har hørt om ulike bivirkninger ved bruk av Finasterid, og lurer på om noen av dere har erfaring med dette? Spesielt lurer jeg på shedding (håravfall som en del av prosessen) – er det noe alle opplever, eller skjer det kun med noen? Og hvor lenge varer det? Det føles litt skremmende å skulle miste mer hår i en periode før det eventuelt blir bedre.

Pris: Jeg betalte nesten 1000 kroner for en pakke Prosterid (895 kr). Er det andre, rimeligere alternativer der ute? Og er det noen som vet om det er lovlig å kjøpe Finasterid fra utenlandske apotek uten resept? Jeg er åpen for tryggere, mer kostnadseffektive løsninger, så hvis noen har tips om hvordan man kan få det billigere, setter jeg pris på det!

Minoxidil foam: Funker Minoxidil skum (foam) i kombinasjon med Finasterid? Og hvis det gjør det, hvordan skal man bruke det best mulig? Finnes det noen gode steder å kjøpe det? Jeg vil gjerne høre om erfaringene deres med Minoxidil, spesielt når det gjelder å stoppe hårtap ved sidene.

Microneedling (derma-verktøy): Er det noen som har erfaring med microneedling for hårvekst, og hva anbefaler dere? Jeg vurderer derma-roller, derma-stamp eller derma-pen, men er usikker på hvilken som passer best for hårtap ved sidene og fronten. Har microneedling virkelig effekt, og hvordan har det fungert for dere?

Brystkreft: Jeg må innrømme at jeg er ganske redd for bivirkningene, spesielt risikoen for brystkreft. Legen min nevnte det, og jeg ble skikkelig skremt. Hvor vanlig er dette egentlig? Er det noe jeg burde være bekymret for, eller overdriver legen for å advare meg? Andre bivirkninger kan jeg kanskje leve med, men kreft er virkelig en skummel tanke.

Bare leve med det? Til slutt står jeg med en stor indre konflikt. En del av meg vil bare prøve Finasterid og se om jeg får bivirkninger, og eventuelt slutte hvis det blir for ille. Samtidig er jeg fristet til å akseptere hårtapet mitt, spesielt på grunn av prisen, risikoen for shedding og kreftfrykten. Er det virkelig verdt det? Jeg vil ikke sette meg selv i fare for noe jeg kanskje kan leve med.

Hvis noen har erfaringer eller innsikt i noen av disse spørsmålene, hadde jeg vært utrolig takknemlig for å høre fra dere!

Norwood Scale: Jeg ligger mellom 1 og 2.

cman

Meldem
Ifht pris: Be om Finasteride 5 mg, del den i 4 og fordel de utover 1 uke. En pakke holder da over 1 år

Bivirkninger vet du ikke noen ting om før du har prøvd selv. Det er deg selv og kroppen din du må lytte til og ikke alle andre.

Mye skrekkhistorier, men mener statistikken er i din favør

Går selv på hjemmelaget topical Finasteride. Knust 4 tabletter og blandet med 60ml Monoxidil. Skal visst gi mindre bivirkninger. Jeg har prøvd både oralt og topical. Kjente litt på libidoen da jeg tok oralt. Kjenner ingen bivirkninger topical

Men det er meg. Du reagerer kanskje anderledes Er bare å slutte om du merker noe negativt.

Solviik93

Meldem
Hei, mann 31 her. Gått på Finasteride 1,25mg, samt minoxidil (recrea forte) i snart 4 år. Har personlig ikke hatt noen bivirkninger fra finasteride, ser man bort fra første uken med ereksjons-problematikk, men dette lå nok mest mellom ørene pga jeg hadde lest mye om denne bivirkningen på forhånd. Alt fungerte som det skulle når jeg i ettertid ikke tenkte så mye over det, og gjort det siden.

For meg har finasteride sammen med minoxidil vært den game changer. Det begynte å skimte gjennom på måne området for meg tre år tilbake, men dette er nå helt tett, tykt og pent.

Anbefaler deg som cman sa, få resept på finasterid 5mg og del tbl i 4 deler. Da tar du 1,25 mg daglig. Denne pakken består av 98 tbl, så du har for 392 døgn. Koster rundt 400kr per pakke.

Jeg bruker også microneedeling ca 3-4 ganer i mnd, samt bruker furogal shampoo annen hver uke, ish.
Skal jeg komme med noen anbefalinger ang microneedeling er det å skaffe seg en sikkelig roller. En med individuelle nåler på lengde mellom 1-1,5 mm. Rollere med disker er mindre effektivt og du kan ende opp med å skjære med i huden enn å faktisk pungtere som er intensjonen.

Hvis du har noen flere spørsmål, ikke vær redd for å ta kontakt! :) lykke til.

Topp