• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Ung gutt som sliter med å takle hårtapet

Viker22

Nytt Medlem
Akkurat samme jeg tenker. Har veldig lite skjeggvekst, og nå som håret er borte føler jeg meg litt som en nakenrotte men tenker det er bedre å være skinna med litt farge i fjeset og uten skjeggvekst enn skinna med skjeggvekst og grå hud og kviser... da ser det fort litt sykelig ut.

Seastar

Meldem
Hei!

Jeg er en 23 år gammel gutt som har mista mye hår. Det meste faktisk... Er vel egentlig mer eller mindre skalla. Det siste året har jeg begynt å barbere det ned på 2-3mm.
Noen dager klarer jeg å håndtere det, andre dager er jeg så deprimert at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.

Jeg begynte å merke at håret ble tynnere allerede som 17 åring. Jeg nevnte dette for fastlegen min som 17 åring, men hun mente at det ikke fantes noen kur for dette og dette måtte jeg bare leve med.

Har i ettertid skjønt hvor mye dette har gått inn på meg iom at jeg tror jeg kunne beholdt håret lenger om jeg hadde blitt tatt på alvor fra start av og kommet meg på medisiner som i det minste kunne drøyd det enorme hårtapet.

Jeg har ikke samme fastlege nå lenger for å si det sånn.

Jeg har hatt en del andre utfordringer i livet fra ung alder og derfor aldri helt fått adressert tapet av håret.

Nå sitter jeg her som 23 åring, er skalla, har ingen nevneverdig skjeggvekst, deprimert, nesten ingen kontakt med det motsatte kjønn pga mangel på selvtillit osv osv....

Jeg har ikke prøvd noen form for medisiner eller kurer ennå. Har liksom bare prøvd å leve med dette, men merker nå hvor mye det går utover min psykiske helse og selvtillit. Jeg føler meg naken uten caps/lue.

Jeg har lest litt på forumet her de siste 6 mnd og ser mange som legger ut bilder av sitt hårtap . De fleste har et hår jeg nesten kunne drept for. Føler at mitt hårtap er spesielt ille. Kompiser forteller meg; «bare Gro skjegg og få deg en veltrent kropp».
Er ikke så lett når man har såpass lite selvtillit at man helst ikke vil vise seg på treningsstudio engang...

Det tror jeg egentlig var nok om meg.

Også har jeg et spørsmål:

Er det for sent å gjøre noe med det når det har gått så langt som det har gjort ?????

Legger ved et par bilder så dere kan se hvor ille det er.

Føler hårtap og depresjonen det medfølger blir tatt veldig lite seriøst i samfunnet vårt, samtidig som man stadig hører om unge jenter som er deprimerte fordi de har for små lepper, for små pupper osv osv... Jeg kimser ikke av at folk kan slite av forskjellige grunner, men føler vi gutta som sliter blir litt oversett. Skjønnhetsidealer gjelder i høyeste grad for oss også.

Her inne tror jeg i hvertfall jeg kan bli møtt med litt forståelse og om jeg er heldig, noen gode tips.

mvh Ung gutt som sliter
Dette er ikke verre enn at en dyktig HT klinikk kan fikse for deg hvis du har økonomi til det. Men jeg hadde ikke stolt på at noen i Norge kan ordne dette. Da hadde du nok blitt både skuffet og blakk. Er der for lite donorhår på hodet så kan det fylles på med hårsekker tatt andre steder på kroppen. Men der er svært få klinikker som til fulle mestrer denne teknikken. Når du likevel har barbert håret så kort, hvorfor har du ikke begynt med Minoxidil for lenge siden? Det er veldig lett å smøre på når håret er så kort. Du kan også gå til fastlegen å få utskrevet Proscar 5 mg på blå resept. Da er det nesten gratis. Da knekker du en tablett i fire deler siden 1-1,5 mg er nok for å få full virkning mot hårtap. Det er samme virkestoffet som selges for tusenvis av kroner som hårgjenvekstmiddel og finnes i Minoxidil også. Minoxidil kan kjøpes på nettet eller få det kjøpt på sykehus i utlandet, etter først å ha besøkt en lege der, hvor de produserer dette på eget laboratorium. Da blir prisen en god del lavere. Men resultatet vil ikke vise seg før etter 6-12 måneder. Men; hvis ditt hårtap skyldes noe annet enn økt produksjon av testosteron, så er det ikke sikkert at dette virker. Men det er verdt å prøve og risikoen er nærmest null.

Viker22

Nytt Medlem
Har fått finasteride av legen nå, så prøver det, men tror egentlig det er for sent.

grunnen til at jeg ikke har brukt noe tidligere er at jeg fikk beskjed om at det ikke kunne gjøres noe særlig med og lot det egentlig bare gå sin gang.har alltid hatt et høyt hårfeste, så tenkte ikke sånn alt for mye over det før det egentlig var for sent.

@Thomas M. Angellsen mente jeg hadde for lite donor hår. Hasson og wong har jeg skjønt er en dyktig klinikk. Økonomien er der. Har du noen kliniker som du tror kunne fått til et bra resultat?

Tavarepåhåret

Aktivt Medlem
Har fått finasteride av legen nå, så prøver det, men tror egentlig det er for sent.

grunnen til at jeg ikke har brukt noe tidligere er at jeg fikk beskjed om at det ikke kunne gjøres noe særlig med og lot det egentlig bare gå sin gang.har alltid hatt et høyt hårfeste, så tenkte ikke sånn alt for mye over det før det egentlig var for sent.

@Thomas M. Angellsen mente jeg hadde for lite donor hår. Hasson og wong har jeg skjønt er en dyktig klinikk. Økonomien er der. Har du noen kliniker som du tror kunne fått til et bra resultat?
Hei,
Det er ikke sikkert at håret ditt ville vært bedre nå om du hadde startet med Finasterid tidligere.
Angående en HT, så bør den se mest mulig naturlig ut. Man trenger mange nok donorhår av god kvalitet. Det er mye finere å gå rundt ”skallet“ enn å gå rundt med en dårlig HT.

Du nevnte dårlig selvtillit. Jeg er litt eldre enn deg, og det er enklere å takle hårtap med årene. Først og fremst fordi hårtap er en naturlig del av det å bli eldre. Om du flytter tankene dine noen år fram i tid, så vil du da i den alderen kanskje føle at det er helt greit å ha mindre hår. Slik at du vil ikke føle det på samme måte som nå. Det hjelper å flytte tankene framover, og da blir det litt bortkastet å føle seg deprimert av dette med hårtap nå. Den følelsen du sitter med i dag, er ikke den samme følelsen du sitter med senere. Det er iværtfall et tips til deg fra meg, da jeg har vært i dine sko en del år tilbake.

Skulle du likevel ha vansker med å slå deg til ro med hårtapet, så går forskningen framover. Og kanskje en dag så finnes det en behandling for deg. Gjerne en som kan klone stamceller.

Ekorn

Meldem
Det finnes også et slags type autoimmunt hårtap hos kvinner som må belage seg på å bruke parykk resten av livet. De har ingen mulighet å knaske tabletter eller å få Hasson&Wong til å trylle fram tilbake håret. Hår del parykk som limes fast i hodebunn osv., det finnes mange gode naturlig utseende alternativer.

Viker22

Nytt Medlem
@Tavarepåhåret

jeg tenker også det er en tilvenningsfase, men er allikevel tungt. Spesielt i så ung alder. Man føler seg litt alene om det. Du vet jo sikkert alt om det.

Tenker også at det er ikke noe poeng med en hårtransplantasjon som kanskje ikke blir vellykka, da er det som du sier mye bedre å ikke ha hår. Vi får håpe forskningen tar seg opp... mye spennende som kommer ut, men sånn jeg har forstått det har det vært mye «Max 2 år til» i 15-20 år... Så vi får vel bare se hva som skjer!

takk for hyggelige ord!

@Ekorn har sett noen veldig gode resultater , men hadde personlig følt meg enda dårligere med parykk kontra barbert skalle.

Seastar

Meldem
Parykk er ikke tema hvis du ikke da er i teater eller filmbranjen. Man trenger ikke gå all inn. Man kan få utført en liten HT først og se hvordan der går. Funker det så er det bare å kjøre på. Man har mer enn nok donorhår på kroppen til å dekke hodebunnen fullt ut.

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
Hei @Viker22 , Jeg er enig med @Tavarepåhåret her.

Hår kan være viktig men me alderen så blir det mindre viktig. Jeg vet hvordan du føler det. Ja det vil hjelpe deg her og nå men det vil ikke løse problemene som kommer utenom. For alt sitter i hodet. Etter hårtranplantasjonen så kjente jeg ekstra på dette. At det gikk noen måneder, 6-12 måneder så kom nye problemer.... som en me riktig mindset slipper.

Viker22

Nytt Medlem
Hei, @Thomas M. Angellsen.

Jeg er selvfølgelig helt enig.
Tror dette kommer til å gå seg til, men gjør vondt og kommer til å ta litt tid. Hårtapet har rett og slett «mindfucka» meg litt.
Jeg har aldri vært en som har lagt spesielt mye i utseende og hva folk tenker om meg, men etter hårtapet har jeg tenkt på hvordan folk ser på meg og føler at «alle» ser på det blanke hodet mitt. Litt skummel følelse. Er jeg virkelig så overfladisk liksom(?)
Tenker jeg får ta litt tak når hele pandemien roer seg. Trening, kosthold osv...
Hvis man kan forbedre seg på alle andre punkter enn håret må jo alle de plussene veie tyngre enn ett minus på toppen av hodet. Og, som dere sier, så blir det jo mer og mer normalt når man blir litt eldre.
Føles bare fryktelig tungt at man ikke får komme seg gjennom «de beste årene» med hår på hodet. Er det virkelig så mye å be om liksom!?

Hårtransplantasjoner står jeg over. Ingen garantier med et svakt donorområdet og føler jeg bare vil drøye det uunngåelige. KANSKJE en dag når det kommer et gjennombrudd i form av kloning av grafts eller noe, kan jeg vurdere det. Hvis økonomien tillater det og jeg ikke har blitt alt for glad i det skalla hodet mitt.

Leste en passende quote her om dagen;
Mist håret, ikke hodet!

Laben10

Nytt Medlem
Du kan midlertidig bli verre. Jeg mistet mer hår når jeg startet på fiansteride. Dette er kjent som en shed. Altså hår shedder av midlertidig, før nye hår kommer til. Dette er mest vanlig ved bruk av minoksidil, men kan og skje ved bruk av finasteride. Ikke få panikk da dette er veldig vanlig før det blir bedre.
Hei. Hvor lenge varte shedden du hadde da du startet på Fin? Har nå brukt det i 3.mnd og mister stadig mere hår enn det jeg gjorde før jeg begynte. Går bare å venter på at det skal stoppe opp:) Lest at du kan oppleve mere hårtap de første mnd, så det er vell enda håp?

Topp