• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Ung gutt som sliter med å takle hårtapet

Viker22

Nytt Medlem
Hei!

Jeg er en 23 år gammel gutt som har mista mye hår. Det meste faktisk... Er vel egentlig mer eller mindre skalla. Det siste året har jeg begynt å barbere det ned på 2-3mm.
Noen dager klarer jeg å håndtere det, andre dager er jeg så deprimert at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.

Jeg begynte å merke at håret ble tynnere allerede som 17 åring. Jeg nevnte dette for fastlegen min som 17 åring, men hun mente at det ikke fantes noen kur for dette og dette måtte jeg bare leve med.

Har i ettertid skjønt hvor mye dette har gått inn på meg iom at jeg tror jeg kunne beholdt håret lenger om jeg hadde blitt tatt på alvor fra start av og kommet meg på medisiner som i det minste kunne drøyd det enorme hårtapet.

Jeg har ikke samme fastlege nå lenger for å si det sånn.

Jeg har hatt en del andre utfordringer i livet fra ung alder og derfor aldri helt fått adressert tapet av håret.

Nå sitter jeg her som 23 åring, er skalla, har ingen nevneverdig skjeggvekst, deprimert, nesten ingen kontakt med det motsatte kjønn pga mangel på selvtillit osv osv....


Jeg har ikke prøvd noen form for medisiner eller kurer ennå. Har liksom bare prøvd å leve med dette, men merker nå hvor mye det går utover min psykiske helse og selvtillit. Jeg føler meg naken uten caps/lue.

Jeg har lest litt på forumet her de siste 6 mnd og ser mange som legger ut bilder av sitt hårtap . De fleste har et hår jeg nesten kunne drept for. Føler at mitt hårtap er spesielt ille. Kompiser forteller meg; «bare Gro skjegg og få deg en veltrent kropp».
Er ikke så lett når man har såpass lite selvtillit at man helst ikke vil vise seg på treningsstudio engang...

Det tror jeg egentlig var nok om meg.

Også har jeg et spørsmål:

Er det for sent å gjøre noe med det når det har gått så langt som det har gjort ?????

Legger ved et par bilder så dere kan se hvor ille det er.

Føler hårtap og depresjonen det medfølger blir tatt veldig lite seriøst i samfunnet vårt, samtidig som man stadig hører om unge jenter som er deprimerte fordi de har for små lepper, for små pupper osv osv... Jeg kimser ikke av at folk kan slite av forskjellige grunner, men føler vi gutta som sliter blir litt oversett. Skjønnhetsidealer gjelder i høyeste grad for oss også.

Her inne tror jeg i hvertfall jeg kan bli møtt med litt forståelse og om jeg er heldig, noen gode tips.

mvh Ung gutt som sliter
 

Vedlegg

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
Hei @Viker22

Jeg forstår deg veldig godt og det er en kjedelig situasjon som veldig mange gutter og menn møter. Desverre.
Mht din situasjon per dags dato så vil en hår transplantasjon være feil. Pga:
1) stabilisering av hårtap - ung alder.
2) donorområde må styrkes
3) Forventninger vs realistisk resultat.

Jeg synes det er kjedelig og meddele deg denne informasjonen. Ærlighet varer lengst.
Du kan vurdere finasteride , for 1 av 10 så har dette noe bivirkning. Dette er noe som fungerer for mange. DHT hormoner i kroppen reduseres og som følge av det så har en majoritet av menn effekt av dette middelet.
Om det er verdt det å ta finasteride er noe du selv må finne ut av. Det er det som det er forskning på.

Utenom, sunt kosthold, trening, gode følelser, mindre stress påvirker allehårkvaliteten, men desverre er det ikke en kur til hårtap. Alikevel så vil det styrke håret noe.

Det du kan vurdere er:
hårfiber
parykk
mikropigmentation
jobbe med selvtilliten. Vet dette høres klisjeaktig men damer liker selvtillit og det er det som er nummer en for dem. Menn som tar vare på seg og dem er sexy for dem.
Terapi, gruppeterapi er noe du kan vurdere.

Ønsker deg det beste!
 

Viker22

Nytt Medlem
Setter pris på ærlig svar Thomas!

Selvtilliten er som sagt litt opp og ned. Noen dager har jeg ingen problemer med det, mens andre dager føles det som verdens undergang.

Hadde en episode for ikke så lenge siden hvor to søte jenter, syntes jeg var søt og skulle komme bort å tullelåne capsen min. Når de så «håret» så brøt hun henne bare ut i latter. De skjønte vel på ansiktsuttrykket mitt at jeg ikke syns det var så morsomt som dem og de beklaget seg fort, men fortsatt...Sånt tærer på selvtilliten!

Absolutt ingen klisje at damer(og menn) tiltrekkes av selvtillit, men er lite som er så lite sexy som fake selvtillit. Må liksom komme naturlig.

Føler også jeg taper en del på at jeg har tynt blondt hår. Det ser liksom enda tynnere ut enn det allerede er... spesielt på donorområdet. Det blonde håret utelukker vel mikropigmentation også.

Min far mista håret i veldig ung alder og har full måne, men han har fortsatt godt med hår på donorområdet i en alder av 65.

Jeg skal booke en time hos legen og få litt mer info om hvordan jeg kan gå fram. Eller hadde du(eller noen andre) anbefalt hudlege isteden?

Er det helt utelukket å bruke donorområdet lenger ned mot nakken, så man kan kjøre en frisyre som den jeg legger ved bilde av?

Igjen, jeg setter veldig pris på ærligheten, utfyllende svar og medfølelsen! Tusen takk. Ønsker deg alt det beste tilbake!
 

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
Hei @Viker22 ,

Finn en god lege, leger kan veldig lite om håravfall og finasteride osv.
Vær kritisk.
Jeg vet ikke om noen jeg kan anbefale deg. Gikk selv til hudlege som var 1000kr blåst rett opp i luften.

Mht det så ville en annen klinikk ha utført en FUE, du måtte minst ha hatt 2 hårtransplantasjoner på en meget god internasjonal klinikk for å kommet opp i noe som lignet på et forventet vs realistisk resultat.

Du trenger kanskje 8- 10000 hårsekker, dvs en plass mellom 16 og 22 000 hår for å få det jeg anser som et bra resultat som matcher noe som er verdt å gjøre. Regner med at du ikke synes et dekke er godt nok.
Spørsmålet er om du har nok donor hår til det. Slik jeg ser det.

Du får undersøke og se på rådene mine.

Ønsker deg alt vell og Lykke til!

Mvh

Thomas
 

Viker22

Nytt Medlem
Takk for at du tar deg tid Thomas.

Igjen, setter veldig pris på det!

Skal poste her i tråden om det skjer noe framgang. Kanskje det kommer til nytte for andre i samme situasjon.

Mvh
 

George7

Meldem
Thomas kommer med gode råd her. Hensikten med finasteride er å stoppe hårtapet og derfra evt. ta en transplantasjon for å få bra dekke. Når man har mistet mye hår er det ofte ikke nok hår i nakke til å dekke resten av hodet. Hårtap er noe dritt og du må ha realistiske forventninger. Er en del forskning og slikt, men lite nytt som kommer ut. Vil og anbefale deg og ta tak i andre ting. Å trene handler ikke bare om kropp, men og om psyke. Minoxidil kan og brukes til å få økt skjeggvekst dersom du ønsker det. Har ikke noe særlig skjeggvekst selv, men synes det er helt ok så har aldri prøvd dette selv, men sett flere eksempler på at det fungerer. Fokuser på skole/jobb. Om 10 år er mange av dine jevnaldrende tynne i håret og har gjerne lagt på seg en del kilo. Er du i god form, har god utdannelse/jobb og ting på stell stiller du bedre enn de fleste. et verste du kan gjøre er å surre ting til for deg så du stiller dårligere i fremtiden.
 

Viker22

Nytt Medlem
Hei

Du har selvfølgelig helt rett og alt dette er ting jeg egentlig vet, men noen ganger er det tungt å svelge.

Føler jeg har realistiske forventninger. Falt til ro ganske tidlig med at jeg kom til å bli skalla, men hadde liksom håpet at jeg kunne beholde det meste til jeg ihvertfall passerte 25, men det har gått så utrolig fort. Nå sitter jeg med følelsen at jeg kommer til å ha måne innen jeg er 25.

I tillegg til hårtapet sliter jeg med en del andre ting i livet(som mange andre). Og jeg føler meg dårlig som sitter og syns synd på meg selv. Er tross alt heldigere/mer privilegert enn veldig mange andre i verden.

Men har en far som har bestemt seg for å drikke seg i hjel, en kompis som ble drept for noen mnd siden, mista to i Nær familie på kort tid og håret mitt har kasta inn håndkleet.
Sitter liksom med følelsen av; når jeg det min tur til å ha litt flaks i livet?? Alt dette stresset hjelper nok ikke akkurat på håret heller.

Har en jobb hvor jeg tjener 450 000 i året brutto, i ferd med å kjøpe min første leilighet i Oslo, gode venner, reist mye over hele verden og generelt ganske god helse.

Jeg må bli flinkere til å sette pris på hva jeg har og ikke alt jeg ikke har/mangler/har mista.

Til syvende og sist så er nok det jeg sliter med mer psykisk enn bare at jeg mister håret. Håret er liksom bare toppen av kransekaka(bokstavelig talt!).

Jeg har veldig mange gode perioder og, men siste 2ukene har jeg følt på en depresjon som jeg aldri har kjent på før, men det kommer lysere dager.

Her ble det mye som ikke har så mye med hår og gjøre. Beklager det, men har 1000 tanker i hodet og behov for å lufte ut. Trodde aldri jeg skulle ty til Internettforum for det!

Skal bort på treningssenter etterpå og prøve å finne litt motivasjon og prøve å jobbe med meg selv.

Takk for at dere tar dere tid og gode råd.
Mvh
 

George7

Meldem
Forstår du har det vanskelig. Har hatt vanskelige perioder selv. Vet det er lettere sagt enn gjort, men prøv å drit litt i omgivelsene dine. Ja det er vanskelige ting som du sier, men du er ikke faren din, vennene dine eller andre tilfeldige på gaten. Finn ut hva du føler skal til for at du kan ha det best mulig og gå for det. Ting blir ikke nødvendigvis bedre bare du skifter jobb, for deg dame osv. Du må finne ut selv hva du vil. Det er ingen andre enn deg selv som er ansvarlige for din egen lykke. Du kan ikke forvente at noen andre kommer til å ordne ting for deg for folk flest har nok med seg selv. Alle er selvbevisste og tenker mest på seg selv. Ja du er tynn i håret som en haug med andre er. Som jeg sa så vil det om 10 år være slik at få har perfekte hårlinjer. Mange menn tror de ser bedre ut med alderen og at de skal bli en ny George Clooney. Jeg er ca. 10 år eldre enn deg og det er ganske oppsiktsvekkende hvordan folk forfaller fra 25-35. Kler du deg godt, holder deg slank og i form og har ting på stell så stiller du ikke så verst. Har flere venner som har samme hårtap som ditt med flotte liv og flotte damer. Ingen av de liker at de har mistet håret, men felles for alle er at de ikke satt seg ned og ga opp. Dersom det plager deg enormt er hårsystemer og noe som fungerer bra. Kjenner til en som bruker det og er utrolig hvor bra det ser ut, men du må være forberedt til at du går fra å være han som er tynn i håret som er ganske vanlig og blir vanligere og vanligere jo eldre du blir til å være han med hårsystem/parykk. Personlig kommer jeg aldri til å gå ned den veien da det er noe som nakkes mer om enn at noen er tynne i håret. Kom deg på gymmen og ta kontakt med noen venner og ta deg en pils nå når det er helg.
 

Viker22

Nytt Medlem
Og gi opp er helt uaktuelt. Parykk er nesten mer uaktuelt. Dømmer ingen som bruker det, men det er ikke noe for meg.

Du skriver mye klokt her. Dette er jo ting jeg vet, men vanskelig å styre tankene sine. Jeg ser ikke noe i veien for at jeg kan ha et flott liv og med tiden en flott dame. Var bare at akkurat nå så følte jeg at jeg traff bunn. Godt å få lufta ut litt da.

Setter veldig pris på at du tar deg tid til å svare.
Tusen takk.
 

Viker22

Nytt Medlem
Noen som har erfaringer med aurobindo 5mg? Fått tilbud om å kjøpe dette, men så et sted her på forumet at de hadde utgått i 2012, så ble litt skeptisk. Noen som kan hjelpe ?
 

Viker22

Nytt Medlem
Selger fortalte også at jeg kan forvente og beholde krona med finasteride, men ikke kunne forvente noe i front. Da anbefalte han dunasteride. Hvis noen vet noe hyl gjerne ut :)
 

Viker22

Nytt Medlem
Jeg har bestilt 5mg finasteride av merket aurobindo. De hadde utløpsdato i 2022, så regner med at det norske helsevesenet sluttet å føre disse i 2012. Bestilte et års forbruk i første omgang. Merker jeg bivirkninger bare slutter jeg. Hvis jeg bare kan beholde krona noen år til så jeg slipper å dra frem barberhøvelen og kan holde det på noen mm tar jeg det som en liten seier. Gjenvekst/tettere hår hadde vært en bonus bare!
 

George7

Meldem
Hvorfor drar du ikke bare til legen og får skrevet ut finasteride på resept? Da vet du hva du får og vet at effekten ikke har gått ned grunnet gammel dato. Har selv brukt Finasteride Actavis og Proscar 5mg som jeg deler i 4 deler. Mulig det er placebo, men føler Proscar fungerer bedre. Ingen grunn til at det skal gjøre det, men flere som føler det samme på internasjonale forumer.

Kort oppsumert har man noe som heter de 3 store innen hårtap:

1. Finasteride. Fungerer best til å stoppe hårtapet. Man kan og få gjenvekst, men er ikke så vanlig å få masse nytt hår kun ved å bruke dette. Finasteride er en nødvendighet for å stoppe hårtapet. Glem kosthold, vitaminer og slikt. Skal du stoppe mannlige type hårtap må du bruke antiandrogener og finasteride er førstelinje forsvar. Dutasteride er som Thomas sier en sterkere variant. For de fleste holder det med finasteride. Noen uheldige rundt 1/10 vil fremdeles miste hår med finasteride. Dutasteride kan vurderes dersom du er en av disse uheldige, men etter min mening bør du være på finasteride i minst 1 år og helst 2 år før du vurderer dette. Husk å ta bilder. Du husker ikke hvordan håret ditt så ut for 1 år siden. Ta gode bilder før du starter med finasteride også tar du nytt bilde med samme kamera , samme sted med samme lys en gang i måneden. For øvrig ikke uvanlig at håret er verre de første månedene da gammelt dårlig hår må bort for å forsterkes av nytt.

2. Fungoral sjampo får du resept fri på apoteket. Bruk 3 ganger i uken. Er Ketoconnazole som er virkemiddelet som hjelper mot hårtap. Dette alene vil ikke hjelpe så mye, men i kombinasjon med finasteride gir det effekt både for å beholde håret og gi noe gjenvekst.

3. Mioxidil. Dette er det som hjelper mest med gjenvekst. Problemet er at du kan bruke dette alene og se resultater i starten, men uten finasteride vil håret bli dårligere igjen. "Problemet" med å starte på dettte samtidig som finasteride er at du ikke vet hva som fungerer dersom håret bli bedre. Er det midlertidig og kun grunnet minoxidil eller en kombinasjon? Starter du med finasteride og fungoral så ser du effekten av dette alene etter 1-2 år. Er håret blitt verre kan du vurdere dutasteride, men ikke før. Er et ingen endring så fungerer finasteride. Du kan ikke forvente mer. Er det bedre er du heldig. Først da ville jeg vurder minoxidil da det er noe du må styre med hver dag.
 

Viker22

Nytt Medlem
Jeg spurte legen og hun hadde tilnærmet null peiling på dette. Hun skulle lese seg litt opp til neste time.

Jeg er ellers veldig fornøyd med henne og har nylig bytta over til henne og er 2 min gåavstand fra der jeg bor, så vil ikke bytte fastlege med det første. Har en time hos henne om 2 ukers tid og da kommer jeg til å si at dette er noe jeg uansett kommer til å prøve ut enten hun gir meg resept eller ikke.

Har lest om de tre store her på forumet og har bestilt Kirkland minoxidil 5% via eBay nå. 6 mnd forbruk i første omgang. Er det mulig å Få gjenvekst i vikene der håret allerede er tapt ? At håret blir verre er vel et tegn på at det fungerer ?

Kommer til å holde håret på noen mm, siden jeg syns det ser bedre ut når det først har gått så langt som det har.

Skal ta månedlige bilder.

Tenkte også å prøve minoxidil på ansiktet for skjeggvekst som et lite eksperiment. Det var jo ikke så dyrt, så verdt å prøve, men leste at en av bivirkningene av å bruke minoxidil var at man kunne miste hår andre steder... Så om jeg bruker det i ansiktet, vil det slå negativt ut på håret på hodet ?

Skal kjøpe fungoral sjampo på apoteket når lønninga lander, så får vi gi dette en ordentlig sjanse.

igjen, takk for gode tips.

mvh
 

George7

Meldem
Du kan midlertidig bli verre. Jeg mistet mer hår når jeg startet på fiansteride. Dette er kjent som en shed. Altså hår shedder av midlertidig, før nye hår kommer til. Dette er mest vanlig ved bruk av minoksidil, men kan og skje ved bruk av finasteride. Ikke få panikk da dette er veldig vanlig før det blir bedre.
 

Topp