• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Ung gutt som vil beholde håret

Keepthehair

Nytt Medlem
Hei! Jeg er en gutt på 20 år, snart 21 som ønsker å gjøre alt jeg kan for å stoppe hårtapet mitt. Har den siste tiden merket at vikene mine har blitt mye høyere, men har ikke merket at håret har blitt tynnere enn det var før. Har prøvd meg på minox hver dag i 5-6 måneder, men ikke lagt merke til noen forskjell. I desperasjon begynte jeg på finasteride 1.25mg for 2 uker siden. Har merket at finasteride har gitt meg noe lavere libido og er vanskeligere å oppnå ereksjon, selv om det ikke er noe problem. Jeg lurer på om det er verdt å bruke finasteride med tanke på bivirkningene i en så ung alder? Burde jeg heller bare fortsette på minox og kanskje prøve fungoral ? Bruker noen dager flere timer på å tenke, stresse eller gjøre reasearch om hårtap . Setter stor pris på alle som har erfaringer, råd og tips som kan være til hjelp :)
Håper alle er friske og ved godt mot i disse dager!
 
Sist redigert:

Jens86

Administrator
Hei! Kjenner meg veldig igjen i sitausjonen din. Det at man bruker masse tid/energi på å tenke på hårtap og stresser med det, er det nok mange som gjør, spesielt i din alder. Når man blir litt eldre, lærer man seg å gi litt mer faen i ting.

Uansett; hvis du har problemer med bivirkninger av finasterid, kan det være lurt å droppe det. Selv tok det 3 forsøk for min del, før jeg kunne bruke det uten bivirkninger (hadde de samme som deg). Det var fordi det var psykisk hos min del. Du kan jo prøve å ta tabletten om kvelden i stedet for om morgningen, om du ikke allerede gjør det. Det fungerte for meg, men som sagt er jeg overbevist om at mine bivirknigner bare var psykisk :)
 
E

Espen.

Hei! Jeg har brukt finasteride i 12 år med godt resultat. Bruker det i kombinasjon med minox og det har vært effektivt for min del og kan anbefales. Vdr bivirkninger så er mitt råd at du prøver finasteride over en noe lengre periode enn 2-3 uker før du konkluderer. Mange på ulike fora melder fra om at bivirkninger er forbigående. Jeg tenkte selv som deg i starten, og syntes jeg fikk lavere libido, men tror det var mest psykisk, og jeg har ingen sånne problemer i dag, etter mange års bruk. Ingen fasit her (individuelt), men mitt råd er at du bør prøve finasteride i minst 3 måneder før du gjør deg opp en mening. Vdr effekt på hårtap så tar jo også det litt tid før resultatene kommer, men det gjør de om du fortsetter. Lykke til!
 

Keepthehair

Nytt Medlem
Hei! Jeg har brukt finasteride i 12 år med godt resultat. Bruker det i kombinasjon med minox og det har vært effektivt for min del og kan anbefales. Vdr bivirkninger så er mitt råd at du prøver finasteride over en noe lengre periode enn 2-3 uker før du konkluderer. Mange på ulike fora melder fra om at bivirkninger er forbigående. Jeg tenkte selv som deg i starten, og syntes jeg fikk lavere libido, men tror det var mest psykisk, og jeg har ingen sånne problemer i dag, etter mange års bruk. Ingen fasit her (individuelt), men mitt råd er at du bør prøve finasteride i minst 3 måneder før du gjør deg opp en mening. Vdr effekt på hårtap så tar jo også det litt tid før resultatene kommer, men det gjør de om du fortsetter. Lykke til!
Tusen takk for nyttig hjelp og motivasjon til å fortsette :)
 

Keepthehair

Nytt Medlem
Hei! Kjenner meg veldig igjen i sitausjonen din. Det at man bruker masse tid/energi på å tenke på hårtap og stresser med det, er det nok mange som gjør, spesielt i din alder. Når man blir litt eldre, lærer man seg å gi litt mer faen i ting.

Uansett; hvis du har problemer med bivirkninger av finasterid, kan det være lurt å droppe det. Selv tok det 3 forsøk for min del, før jeg kunne bruke det uten bivirkninger (hadde de samme som deg). Det var fordi det var psykisk hos min del. Du kan jo prøve å ta tabletten om kvelden i stedet for om morgningen, om du ikke allerede gjør det. Det fungerte for meg, men som sagt er jeg overbevist om at mine bivirknigner bare var psykisk :)
Mulig bivirkningene i hovedsak er psykiske for min del også fordi jeg leser alt for mye om hårtap.. også skrekkhistoriene
Har valgt å fortsette til jeg har gått på fin i tre måneder før jeg gjør en ny vurdering :)
 

qwerty

Meldem
Jeg hadde «problemer med å få den opp», men dette var kun psykisk. Tror også som andre nevner at bivirkningene går over hvis man «står i det» litt. Legen min sa også at dersom jeg får bivirkninger er det vanlig at disse går bort over tid.
Det er jo i din alder man bør starte med finasteride. Altså før du mister alt :)
 

Topp