• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Vurderer å begynne med Finasteride og recrea forte

Leopold

Nytt Medlem
Hei! Jeg er en ung mann på 22 år. Jeg nærmer meg 23 i januar. Som overskriften tilsier vurderer jeg å begynne med Fiansteride og Recrea forte. Men jeg vil først fortelle litt om min historie.

Som 18 åring begynte jeg å gro ut håret. Jeg har siden hatt skulderlangt hår. Jeg har alltid hatt litt widows peak. Men som 19 åring begynte jeg å oppleve røde flekker i hårfestet og kløe i hodebunnen. Etterhvert også gule flak av hud. Dette skulle vise seg å være seboreisk eksem. Men fastlege brukte evigheter på å få sendt meg til en hudlege som kunne si hva det var. Isteden ble jeg satt til å prøve mye annet rart uten effekt. Men som 21 åring fikk jeg omsider fungoral shampo. Som jeg da ikke viste var en av de tre store i kampen mot hårtap. Jeg har ingen store plager av eksem i dag. Men jeg har fått med meg at det for mange begynner med eksem i hodebunnen omkring 18-19 års alderen.

Men allerede som 19 åring ble jeg klar over at hårtap kunne bli et problem i fremtiden. Du kan si det demret for meg at man ikke er evig ung som mange tenåringer kanskje føler. Så jeg bestemte meg for å forebygge det tidlig. Høsten 2016 kjøpte jeg inn nanogen shampo og serum. Men håret mitt var naturlig mye tykkere den gangen. Så hvem vet om det hadde noen effekt egentlig. Så sommeren 2017 kjøpte jeg inn Nisim shampo og serum for tørr hodebunn. Dette hadde visse effekter i form av nye små hår i hårfestet. Mindre håravfall i dusjen etc. Men også her er det vel diskutabelt hvor mye effekt det hadde. våren og sommeren 2018 gav jeg meg med serumet. Men begynte igjen iløpet av høsten 2018. Jeg har også masert hodebunnen jevnlig og tatt ølgjær. Men de små hårene Nisim fikk frem ble ikke alle til ordentlige nye hår. Så det virker som det ikke virket ordentlig.

Slutten av sommeren 2018 var også da jeg oppdaget at håret bak vikene begynte å bli litt tynnere. Man kunne liksom se hodebunnen litt tydeligere. Derfor jeg begynte å bruke nisim mer intensivt igjen. Jeg antar man kan si håret mitt frem til da egentlig hadde vært fint og tykt nok. På vgs fikk jeg komplimenter for hvor tykt det var. Nå føles hårtapet en anelse difust. Som om det ramler av litt over det hele. Men vikene er jo i ferd med å vokse, som skremmer meg. Det gjør det vanskeligere å ha håret i midtskill osv. Går utover selvfølelsen, selv om jeg vil beskrive meg selv som psykisk sterk. Men det plager meg å skulle miste min egen stil. Miste meg selv på en måte.

Så jeg tenker nå å gå til fastlege å få utskrevet resept på Finastride. Samt kjøpe inn recrea forte. Fungoral bruker jeg allerede. Men tar gjerne imot tips til andre gode shampoer uten sulfat og slike ting.

Jeg kjenner til at det er en risiko ved å ta Finasteride. Men er det mange som har opplevd problemer med det? Er problemer med ereksjon noe som vil vedvare? Jeg vet man kan regne med ting som ømhet i bryster, testikler og redusert volum ved utløsning. I aller verste fall depresjon, manglende sexlyst og vedvarende ereksjonsproblemer. Men er dette noe mange opplever? Jeg har intrykk av at flere også ikke opplever bivirkninger.

Har dutasteride eller avodart noen fordeller eller ulemper mot Finasteride? eller virker de helt likt?

Om jeg begynner med disse medisinene nå, tror dere det vil være mulig å gjenvinne det håret man hadde for 3 år siden i det minste? Og beholde det utover med godt vedlikehold?

Har folk her prøvd recrea forte i de gule boksene fra norske apotek med god effekt? Eller kjøper alle det på ebay?

Håper på gode svar og erfaringer :) Ser ut som det er flere her som har lykkes.
 
  • Ekorn

    Meldem
    Her vises virkningen av Finasteride hos en transkjønnet person som enda er mann og kun har fått hormonell tilleggs behandling med østrogen. Vedkommende hadde NW3 Vertex og fikk tilbake alt sammen uten HT. Så fremt det enda er aktive hårrøtter, så spirer de opp igjen når DHT senkes på hodeskallen. Bivirkningene du nevner avhenger fra person til person, men du vil vanligvis få slappis.

     

    Leopold

    Nytt Medlem
    Her vises virkningen av Finasteride hos en transkjønnet person som enda er mann og kun har fått hormonell tilleggs behandling med østrogen. Vedkommende hadde NW3 Vertex og fikk tilbake alt sammen uten HT. Så fremt det enda er aktive hårrøtter, så spirer de opp igjen når DHT senkes på hodeskallen. Bivirkningene du nevner avhenger fra person til person, men du vil vanligvis få slappis.
    Interessant, nå er jo jeg ute etter å beavare både håret og mandommen :) Men dette er jo likevel høyst relevant. Hva menes med NW3 Vertex og HT?

    Jeg vil jo senke nivåene av DHT på hodet. Noe jeg allerede har forsøkt på ulike måter. Men en fullstendig slappis ved Fiansteride er noe jeg har fått intrykk av at også kan variere fra person til person. Men jeg må jo uansett innom lege og forhøre meg.
     

    Ekorn

    Meldem
    NorWood skala på hårtap og HårTransplantasjon.

    Helt slapp blir den ikke, men det blir mindre nevrologisk kontakt mellom deg og lillemann mht ereksjon og orgasme følelse. Har selv testet ut Propecia og ble i hodet som om jeg hadde begynt med gress og vannpipe. Fikk i tillegg sterke søvnvansker, noe som skyldes i at finasterid hemmer testosteronet i å produsere DHT. Dette er et stoff som også har en funksjon som nevrosteroid som hjernecellene trenger til å gjøre sitt stoffskifte og utføre sine signaler gjennom hjernen. Bivirkningene trenger ikke å gjelde for deg.

    Søvn og mentale funksjoner er aktive hjernefunksjoner. Enkelte vil utvikle den såkalt omstridte post finasterid syndrom med ødelagt hjerne etter kort eller langvarig bruk. En mulig forklaring på dette er at mangel på steroider til stoffskifte fører til en direkte årsak i at hjerneceller går til grunne, eller at en plutselig stopp kan føre til at en årelang gjennom Finasterid ned regulert hjernecelle plutselig får altfor mye nevrosteroider gjennom DHT og blir skadet, slik at den etter få uker blir konsumert av immunforsvaret og gir symptomer på PFS som ligner andre nevrodegenerative sykdommer.

    Siden du skal begynne med Finasterid, så må du belage deg på å bruke dette hele livet fra starten, ellers vil du tape alt av hår du har fått tilbake. Dvs. at du om 10 år kanskje bestemmer deg for å slutte, da vil du i løpet av få måneder gå tilbake til det genetiske «ditt» av hårtap som 30 åring etter år med hår du ellers ikke ville ha hadd, men med et risiko å ha utviklet post finasterid syndrom. Så du får veie opp risiko og nytteverdien med 10 år fullmanke kontra en mulig PFS.

    Kvinner med DHT hårtap i overgangsalderen trenger bare østrogen tilskudd for å dempe ned testosteronet slik de hadde før.
     

    Ekorn

    Meldem
    En annen mulighet er å teste ut spironolactone som minsker utskillelsen av testosteronet og blokkerer testosteron reseptorene i kroppen. Har ikke hørt om PFS symptomer på dette preparatet, selv om den minsker DHT i kroppen. Brukes etter utsagn fra min lege etter konferering med dermatolog som jeg nå har fått per post idag hovedsaklig av kvinner med hårtap. Bivirkningene er da at du kan bli til kvinne, og får mye tissing med farlig opphoping av saltstoffer i blodet som igjen kan gi deg hjerteflimmer og død. Har tidligere vært hos min lege for å få spiro, men han vil at jeg i første omgang skal teste ut minoxidil etter at jeg ikke tålte Propecia. Siden jeg ikke digger å klisje til håret mitt, så har jeg nå bestilt time på nytt om å teste ut Spirix.
     
    Sist redigert:

    qwerty

    Nytt Medlem
    Jeg begynte på finasterid for snart 1 år siden, og minoxidil for 5 mnd siden (bestiller fra ebay, progresjonsbilder i annen tråd).
    Jeg angrer bare på at jeg ikke begynte på finasterid før. Ingen bivirkninger. Mange mange tar finasterid i dag, jeg anbefaler deg å prøve. Er billig, og får du mye bivirkninger osv bør du stoppe, eller som legen min sa: bivirkningene kan gå over hvis du går på det en stund. Dette går tilbake igjen om du stopper med pillene.

    Angående ereksjon, jeg tenkte at jeg sikkert ikke fikk den opp dagen etter første pille, og du kan tenke deg hva som skjedde. Hehe. Men dette er nok bare psykisk, for det varte bare et par ganger også var den oppe å gikk igjen, så hvis du tenker at den ikke går opp, så gjør den nok ikke det :p
     

    Topp