Hårtap

Mat, vitaminer og mineraler som er bra for håret

Som alt annet i en menneskekropp, reagerer også håret på kostholdet ditt. Har du et mangelfullt kosthold kan det føre til for tørt hår, for fett hår, håravfall og hårtap. Mat, vitaminer og mineraler vil ikke stoppe androgen alopeci. Men det kan hjelpe deg ved at du ikke mister mer hår enn du er genetisk betinget til å gjøre, og håret du fortsatt har kan vokse fortere og se sunnere ut.

Mens for eksempel huden din reagerer fort på kostholdet ditt ved å for eksempel bli fet og kvisete, tar det lang tid med håret. Å få synlige resultater kan ta 3-4 måneder, så her gjelder det å være tålmodig. Håret du har på kroppen din er dødt, så det kan ikke påvirkes direkte, men kostholdet ditt kan påvirke hårsekkene som produserer håret, og hodebunnen din. Sunn hodebunn + friske hårsekker = sunt hår!

Hva slags matvarer er bra for håret ditt?

Håret består av 97% protein, så det er derfor viktig å få i seg nok proteiner. Andre vitaminer og mineraler som er viktige er følgende:

  • Vitamin A
  • Vitamin B5
  • Vitamin C
  • Vitamin D
  • Vitamin E
  • Biotin
  • Kobber
  • Jern
  • Sink
  • Omega 3-fettsyrer

Under følger en liste over matvarer jeg mener er essensielt i kostholdet for et sunt hår.

Laks

Laks er rikt på både proteiner, vitamin D og omega 3-fettsyrer. Omega 3-fettsyrer er et viktig kosttilskudd for håret (og resten av kroppen) ettersom det ikke er noe kroppen kan produsere selv! Omtrent 3% av hårskaftet består av fettceller, og omega 3 finnes også i cellemembranen i hudceller i hodebunnen og i oljene som sørger for at hodebunnen og håret ikke tørker ut.

Se også:  Fungoral / ketokonazol mot hårtap - erfaringer og informasjon

Dersom du ikke liker laks, er avokado, nøtter og andre fete fisker gode kilder til omega 3 og protein!

Egg

Egg er, i likhet med laks, en god kilde til protein. I tillegg inneholder egg også mineralene sink og jern. Jern er viktig, da det hjelper cellene med å frakte oksygen til hårsekkene. Jernmangel kan også forårsake hårtap, spesielt hos kvinner. Dersom du lider av hårtap, bør du besøke denne siden. Egg er også rikt på biotin og vitamin B, som begge er veldig viktig både for helsen din og håret ditt. Biotin hjelper til med å beholde skinnen i håret ditt. Mange sjampoer inneholder biotin.

Dersom du ikke liker egg, er kylling, fisk, svin og storfe også rikt på jern i tillegg til protein.

Gulrøtter

Gulrøtter er som kjent bra for synet, men det er også en god kilde til vitamin A. Vitamin hjelper til med sebumproduksjonen i hodeskallen. Sebum er veldig viktig da det hjelper til med å holde hodeskallen og håret ditt fuktig.

Mørkegrønne grønnsaker

Sørg for å inkludere nok mørkegrønne blader/grønnsaker i kostholdet ditt, som for eksempel spinat, brokkoli og salat. Alle disse er gode kilder til vitamin A og C. Disse hjelper til med produksjonen av sebum, som gulrøtter.

Valnøtter

Jeg skrev tidligere at nøtter er en god kilde til omega 3-fettsyrer. Den beste nøtten i forhold til hårhelsen din er valnøtter. I tillegg til omega 3, inneholder valnøtter biotin, vitamin E og kobber. Dette forhindrer håravfall (ikke arvelig hårtap), beskytter håret mot sol, og hjelper til med å beholde fargen på håret ditt!