• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bilder Klinikker i Norge

Nohair

Meldem
Har sett at det er mange som har mye negativt å si om klinikker i Norge som utfører transplantasjoner. Er det virkelig så ille? :confused:
Det må da være noen seriøse i dette landet som holder på med sånt, hovedsaklig FUE-transplantasjoner.
Det hadde vært fint om noen kan nevne noen positive erfaringer også, sånn at vi som planlegger transplantasjon har noe annet enn skremsel og informasjon om hvem vi skal holde oss unna å forholde oss til.
Det hadde vært fint med en oversikt over positive tilbakemeldinger her på forumet.
 
G

Guest

jeg har ikke førstehåndserfaring med transplantasjon....men vurderer det hele tiden selv...min konklusjon etter mye lesing er at jeg må utenfor skandinavia... jeg tviler på at du finner mange positive tilbakemeldinger her hjemme i norge dessverre..
 

Nohair

Meldem
Mulig det er jeg som er ekstra engstelig, men jeg vil nå uansett være mer skeptisk til å dra til Pakistan eller Tyrkia for å få boret huller i hodet. Man har vel lite å stille opp med hvis det går galt i disse landene?
Jeg fikk utført en "gammeldags" transplantasjon tidlig på 90-tallet i Danmark med grafts på 3-4 mm, og målet mitt nå er å få fylt litt mellom disse pluggene + viker og litt glissent på toppen.
Selv om den gamle transplantasjonen ikke er perfekt har jeg klart å leve med dette i 20 år uten store problemer, men har kommet frem til at det nå trengs å få pyntet litt på toppen.
Det kan vel ikke gå altfor galt å få gjort dette i Norge på et sted som virker seriøst?
Har uansett tenkt å dra innom Mercurklinikken for en konsultasjon, så merker man vel fort om de vet hva de driver med.
Har vært hos Poseidon, men de virker så avvisende og oppjagete at jeg blir usikker, og blodtrykket stiger til høyder som gjør behandling vanskelig for meg, og jeg har derfor blitt avvist 2 ganger rett før behandligstart. Blodtrykket hos lege og hjemme hos meg selv er forøvrig utmerket.
På meg virker det, i hvertfall i utgangspunktet, som Poseidon og Mercur er de som muligens kan vurderes videre.
Jeg blir litt beroliget når de nevner viktigheten av retningen de plassere graftene i, i tillegg til hvor dypt de skal settes. Dette viser i hvertfall at de er klar over hvor viktig dette er for et bra resultat.
Jeg er nok mest skeptisk til de klinikkene som driver med alt mulig rart i tillegg til hårtransplantasjoner, og dem er det en del av.
 

Jens86

Administrator
Mercurklinikken og Poseidon er nok de beste å velge mellom i Norge ja. Dette er jo et valg du må ta helt selv, og jeg har som sagt ikke noen erfaring med hårtransplantasjon (jeg håper jeg kan stoppe hårtapet mitt med medisinering til det forhåpentligvis kommer en "kur" på markedet). Men dersom jeg skulle ha gjort det selv, ville jeg ha dratt til Nederland, England el., til en anerkjent klinikk. Prismessig vet jeg ikke hvordan det ville endt opp. Flybilletter koster jo ikke så mye til de landene, og jeg regner med at selve operasjonen ikke kan være så mye dyrere.

Ettersom det er så få tilbakemeldinger fra brukere har jeg tatt kontakt med Storm Pedersen og bedt han komme med en oppdatering på sin bogg/skrive i forumet her. Problemet er at jeg regner med han er delvis/helt sponset av Poseidon, så jeg vet ikke hvor "ærlig" han får lov til å være dersom han er misfornøyd. Har også prøvd å få epostadressen til Petter Pilgaard men har ikke hatt noe hell.
 
G

Guest

STYR UNNA ALLE I SKANDINAVIA! Undersøk litt, gå innom e største internasjonale forumene for hårtransplantasjoner. Da vil du finne ut at Dr. Bisanga i Belgia er dyktig bla.
 

kongenavtys

Meldem
Guest skrev:
STYR UNNA ALLE I SKANDINAVIA! Undersøk litt, gå innom e største internasjonale forumene for hårtransplantasjoner. Da vil du finne ut at Dr. Bisanga i Belgia er dyktig bla.
Denne ordlyden er rimelig unison blant så og si alle som har kommentert på bloggen min.

Alle klinikker i Skandinavia (Poseidon spesielt): ikke tilfredsstillende resultat.

Man må visst til Canada eller Belgia for å treffe de beste legene.
 
Jeg er 43 år og hadde mesteparten av hårtapet mitt fra 18-21års alderen. Nå mister jeg lite, og har bestemt meg for å prøve påfyll. Jeg har råd til å tape disse pengene.
Jeg er ikke sponset, eller fra Poseidon. Ser av andre innlegg att det er vanskelig å bli trodd på dette, men men. Mye bittre gubber her på forumet, og vanskelig å finne noe positivt i det hele. Ja, jeg ser at det advares, men jeg velger å gjøre det allikevel i håp om bedre utseende. Jeg var på konsultasjon hos Sten Ture Eriksen, og har ikke noe å utsette på inntrykket fra han. Han er i alle fall flink til å prate.
Jeg ER skeptisk, faktisk veldig skeptisk, da det virker som at ingenting som avtales skal bekreftes pr mail i alle fall. Alle innleggene på dette forumet burde få alle oppegående mennesker til å slå slike ideer fra seg, men jeg har bestemt meg. Vet at det blir mye skadefryd fra enkelte her om det mislykkes, men det kan jeg leve med.
Skal behandles i juli med 2-2500 hår. Har bestemt meg for å oppdatere dere som ønsker det her på forumet, uansett resultat. Jeg barberer hodet om det ikke svarer til forventningene.
Skulle ønske jeg fant mer positive erfaringer fra Poseidon, bare et hjertesukk om det er noen der ute.
Skal skrive litt etter hvert og legge ut bilder. :cool:
 

Vedlegg

Jens86

Administrator
Vel, håper du blir fornøyd med resultatet :)

Jeg har jobbet med å sette opp siden www.hartransplantasjon.info, hvor alle erfaringer fra forskjellige klinikker er samlet - og i Norge vil jeg tro Poseidon er det tryggeste stedet å ta en hårtransplantasjon - det virker som de har flest kunder/mest erfaring.
 

Finasteride

Supermoderator
Jeg har lest litt om hårtransplantasjoner fordi dette er kanskje noe jeg må gjennom en dag for å få tilbake mitt hår. Dessuten følger jeg med på hver episode av The Bald Truth. Jeg kan ikke anbefale andre enn de som anbefales av American Hair Loss Association. Hvis de som finnes i Norge gjør en så god jobb så bør de komme på den listen før jeg vil velge dem. Ingenting hadde vært bedre enn om det fantes gode leger i Norge på dette området. Det hadde vært praktisk og fornuftig. Pris har ingen betydning i en sånn viktig avgjørelse. Men jeg er ikke så naiv. Det er resultater man ønsker, ikke operasjon bare for å opereres. Sjekk listen over anbefalte doktorer her:

http://www.americanhairloss.org/surgical_hair_restoration/hair_transplant_surgeons.asp
 

Nohair

Meldem
Jeg har faktisk bestemt meg for å utføre en transplantasjon hos Mercurklinikken, og det blir gjort på sensommeren (oktober) så slipper jeg problemet med å ikke kunne være ute i sola. :confused:
Siden jeg har blitt sendt hjem 2 ganger på behandlingsdagen hos Poseidon p.g.a. påstått for høyt blodtrykk har jeg mistet tilliten til dem. Blodtrykket mitt er ikke høyere enn normalt, og jeg har faktisk legeattest på dette. Mulig det er en annen grunn til at de ikke vil ha meg som kunde? :-/ Ikke vet jeg? De sa jeg kunne komme igjen senere når jeg hadde fått ned blodtrykket med medisiner, men jeg gidder rett og slett ikke å kaste bort mer tid på dem.
Jeg nevnte dette da jeg var på konsultasjon hos Mercur, og da de målte blodtrykket mitt der var det helt normalt etter min alder (51), noe jeg også har fått attest om fra min fastlege.
Jeg ble i hvertfall positivt overrasket over mottakelsen jeg fikk hos Mercur, og hun jeg snakket med tok seg god tid til å forklare hele dagsløpet på behandlingsdagen. De har kun 1 pasient pr. dag som får all oppmerksomhet. Dette var ganske tillitsvekkende.
Jeg kan jo også nevne at jeg ikke er spesielt redd for å gjøre dette, siden jeg utførte en transplantasjon tidlig på 90-tallet som for tiden ikke er så imponerende å se på. Det kan jo umulig bli stort værre enn det er. ;)
 
Nohair skrev:
Jeg har faktisk bestemt meg for å utføre en transplantasjon hos Mercurklinikken, og det blir gjort på sensommeren (oktober) så slipper jeg problemet med å ikke kunne være ute i sola. :confused:
Siden jeg har blitt sendt hjem 2 ganger på behandlingsdagen hos Poseidon p.g.a. påstått for høyt blodtrykk har jeg mistet tilliten til dem. Blodtrykket mitt er ikke høyere enn normalt, og jeg har faktisk legeattest på dette. Mulig det er en annen grunn til at de ikke vil ha meg som kunde? :-/ Ikke vet jeg? De sa jeg kunne komme igjen senere når jeg hadde fått ned blodtrykket med medisiner, men jeg gidder rett og slett ikke å kaste bort mer tid på dem.
Jeg nevnte dette da jeg var på konsultasjon hos Mercur, og da de målte blodtrykket mitt der var det helt normalt etter min alder (51), noe jeg også har fått attest om fra min fastlege.
Jeg ble i hvertfall positivt overrasket over mottakelsen jeg fikk hos Mercur, og hun jeg snakket med tok seg god tid til å forklare hele dagsløpet på behandlingsdagen. De har kun 1 pasient pr. dag som får all oppmerksomhet. Dette var ganske tillitsvekkende.
Jeg kan jo også nevne at jeg ikke er spesielt redd for å gjøre dette, siden jeg utførte en transplantasjon tidlig på 90-tallet som for tiden ikke er så imponerende å se på. Det kan jo umulig bli stort værre enn det er. ;)
Lykke til da.:) Håper du poster erfaringer etterhvert.
 

Nohair

Meldem
Det må jeg prøve å få til.
Er egentlig ikke særlig nærvøs for dette. Bare spent. Det værste som kan skje er jo at alt sammen ramler ut. Men siden jeg som nevnt gjorde dette på 90-tallet, da det enda var ganske lite utviklet, vet jeg jo litt om hva det innebærer.
Selv på 90-tallet, med grafts på 3 - 4 mm. var det ganske smertefritt, og selv om hårene sitter i små klynger har jeg jo levd ganske greit med dette i alle år. Utrolig sjelden jeg får kommentarer på det.
De sitter i hvertfall fortsatt fast etter over 20 år.
Derfor ser jeg frem til å få jevnet ut mellom graftene + fylle litt viker og bakover. :D Jeg har ikke urealistiske forventninger til resultatet, men håper det blir litt mindre gjennomskinnelig på toppen i solsteika når lyset kommer ovenfra. ;)
Jeg tenker også, når noen nevner at kjendisene som profilerte seg med at de skal utføre hårtransplantasjon forsvinner etter hvert, og det derfor sikkert har vært mislykket, at de fleste tenker sånn at de etter en stund anser seg som ferdig med det, og at de derfor ikke ønsker å la det være en ting som hefter ved dem flere år etterpå.
Det blir jo etter hvert en personlig sak, og når de har blitt vant til sitt nye utseende synes de sikkert ikke det har noen hensikt å fortsette å være "han som har tatt hårtransplantasjon".
Jeg tror ikke det nødvendigvis har vært mislykket for dem, for jeg tror bestemt at det for de aller fleste friske mennesker som gjør som de får beskjed om etter behandlingen, at hårene blir sittende.
Hørte et par skrekkhistorier av resepsjonisten hos min fastlege. Hun nevnte et par kompiser som dro til utlandet for hårtransplantasjon for en del år siden. Allerede på hjemveien var det full fest og hæla i taket. Det gikk naturligvis som det måtte gå: Alt sammen ramlet ut.
 
Nohair skrev:
Det må jeg prøve å få til.
Er egentlig ikke særlig nærvøs for dette. Bare spent. Det værste som kan skje er jo at alt sammen ramler ut. Men siden jeg som nevnt gjorde dette på 90-tallet, da det enda var ganske lite utviklet, vet jeg jo litt om hva det innebærer.
Selv på 90-tallet, med grafts på 3 - 4 mm. var det ganske smertefritt, og selv om hårene sitter i små klynger har jeg jo levd ganske greit med dette i alle år. Utrolig sjelden jeg får kommentarer på det.
De sitter i hvertfall fortsatt fast etter over 20 år.
Derfor ser jeg frem til å få jevnet ut mellom graftene + fylle litt viker og bakover. :D Jeg har ikke urealistiske forventninger til resultatet, men håper det blir litt mindre gjennomskinnelig på toppen i solsteika når lyset kommer ovenfra. ;)
Jeg tenker også, når noen nevner at kjendisene som profilerte seg med at de skal utføre hårtransplantasjon forsvinner etter hvert, og det derfor sikkert har vært mislykket, at de fleste tenker sånn at de etter en stund anser seg som ferdig med det, og at de derfor ikke ønsker å la det være en ting som hefter ved dem flere år etterpå.
Det blir jo etter hvert en personlig sak, og når de har blitt vant til sitt nye utseende synes de sikkert ikke det har noen hensikt å fortsette å være "han som har tatt hårtransplantasjon".
Jeg tror ikke det nødvendigvis har vært mislykket for dem, for jeg tror bestemt at det for de aller fleste friske mennesker som gjør som de får beskjed om etter behandlingen, at hårene blir sittende.
Hørte et par skrekkhistorier av resepsjonisten hos min fastlege. Hun nevnte et par kompiser som dro til utlandet for hårtransplantasjon for en del år siden. Allerede på hjemveien var det full fest og hæla i taket. Det gikk naturligvis som det måtte gå: Alt sammen ramlet ut.
Lol!
Leste på en tråd et sted om en som var bitter på at han ikke hadde tenkt at over superstjernene i USA (les Bruce Willis ol) ikke hadde transplantert, og ergo er det ikke noe alternativ. Får snart se om denne karen har et poeng..:confused:hy:
 

Nohair

Meldem
Tror ikke Telly Savalas eller Yul Brynner hadde hatt så mye å stille opp med heller, uansett hva de hadde vært villig til å betale.
 
Når opererte du? Er det samme regime i etterkant hos de, med capsbruk, begrenset trening osv?
Opererer de med grafts eller hår, og i tilfelle hvor mange flyttet du? Fint om du gidder poste noen bilder om du har tatt, og litt info. Det er mange rundt omkring som lurer på disse norske klinikkene, men det som er av info på nettet har til nå vært ganske så ensidig negativt.

Ønsker deg iallefall lykke til! :)
 

Topp