• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Er det noen eksperter man kan gå til for å få hjelp til å stoppe hårtap?

JohnnyF

Nytt Medlem
Bruker allerede topisk minoxidil , fina og duta. Samt 0,5mg finasteride oralt. Men kan vel være andre syndere enn DHT som gjør at man mister hår? Finnes det en klinikk i Norge som kan gi svar på hva nøyaktig det er som står bak hårtapet?

om785

Moderator
Ja, de fleste hudleger kan utelukke andre årsaker til hårtap. Om du er i Oslo ville jeg droppet innom Martin Enger, evt en annen hudlege som har ekspertise på hårtap. Har ikke erfaring fra henne, men Dr Miray er populær for damer for hårtapsbehandling, tipper hun har peiling på menn også, men hun har litt stive priser. Mange av rådene legger hun ut på tiktok og instagram, så kanskje verdt å sjekke det ut først? Anbefaler deg om å ringe klinikkene og høre om hva dem kan tilby av behandling/undersøkelse, lite vits å bruke penger om de ikke har så mye annet å bidra med enn det du allerede tar av behandling.

Om du vil spare litt penger kan du på forhånd gå til fastlegen og ta blodprøver for diverse vitaminer og hormon nivåer etc.

om785

Moderator
Fastlegen min vet absolutt intet om hårtap. Så blir nok å trenge en mer spesifikk bestilling enn diverse vitaminer og hormoner ;)
Dra til en hudlege, de fleste samarbeider med FURST laboratorium uansett, så prisene for ulike prøver er ikke høye som før og dem vet hvilke tester+ undersøkelser som er nødvendig. Har fastlegen undersøkt hodebunnen din?

K

Kimmm

Du har dessverre dårlige hårgener. Om du har brukt alt det der ville jeg bare gitt opp om det ikke fungerer!

DelvisSkallet

Aktivt Medlem
tok en gang en behandling om ikke var HT, de kjørte på laser i huden og jeg måtte smøre på salve, det merkelige var at det virket utrolig bra på meg, men så ble det mange år med kun Minodixil til og fra og det løser ikke det underliggende problem med minaturisering av håret , og en dag var det kommet for lang til at det kunne reverseres til å bli normale hår igjen. Intrykket mitt er at folk venter for lenge , og har minaturisering gått lengre en 50% så er sjansene redusert til et minimum.

DelvisSkallet

Aktivt Medlem
Fastlegen min vet absolutt intet om hårtap. Så blir nok å trenge en mer spesifikk bestilling enn diverse vitaminer og hormoner ;)
tror folk må ha en meget dårlig diett hvis hårtapet skyldes vitaminer? , hårtap skyldes minaturisering forårsaket av DHT , men det finnes nok slike tilfeller også

DelvisSkallet

Aktivt Medlem
Stemmer, men vet at enkelte med jernmangel opplever hårtap, tenker det skader ikke å sjekke slik at alt blir utelukket.
ja, jeg forenklet nok litt vel mye her, du kan selvfølgelig oppleve hårtap hvis du bruker et middel som gjør alle dine hår kom på samme tid, hårets telogene fase varer jo et spesifikt tidsrom, og du vil miste mange hår før de nye kommer , tror dette kalles synkron shedding , eller noe sånt. Du kan oppleve shedding både ved Minodixil og Finasterid

JohnnyF

Nytt Medlem
Du har dessverre dårlige hårgener. Om du har brukt alt det der ville jeg bare gitt opp om det ikke fungerer!
Fungerer jo... Har "kjempet" i 12 år og har fortsatt en del hår på hodet. Men ønsker jo å optimalisere innsatsen, og forsøker å holde meg up to date på hva som skjer i hårverden.

Stemmer, men vet at enkelte med jernmangel opplever hårtap, tenker det skader ikke å sjekke slik at alt blir utelukket.
Enig! Jern er jo en enkel og billig test å ta.

Topp