• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Finasteride - virker det på viker?

Viker1987

Nytt Medlem
Er det noen av dere her på forumet som har personlig erfaring med dette?

Fikk skrevet ut Fin av legen for noen mnd tilbake, og etter å ha sett på resepten daglig siden, er det på tide å faktisk gjøre noe med den. Det eneste jeg lurer på er:

- jeg har viker, klarer å skjule det "ok", men er her det er tynnest. Det siste året har også egentlig hele toppen blitt merkbart tynnere for meg, selv om det fortsatt ser kosmetisk ok ut. Er bare redd for at jeg begynner på finasteride , og så funker det ikke på framsia av hue! Så står man der med tykt hår bak (har ikke måne), og tynt fremme.

Hva sier dere?

Finasteride

Supermoderator
Først og fremst, finasterid gjør at hårtapet går saktere, i de fleste tilfeller stopper det helt. Hos noen få kan man få gjenvekst av hår (men det er sjelden). Det virker selvfølgelig på alt hår som er DHT-sensitivt. Vike-området er mest sensitivt og derfor det første området som forsvinner. Tar du finasterid nå har du en sjangs til å beholde det håret du har nå, slik at du kan kamuflere hårtapet som du kan i dag. Men du bør ikke vente for lenge. Det er vanskelig å gro hår som er forsvunnet, det er derfor vi prøver all slags ting som dermaroller, minoxidil, o.l.

Hvis du merker bivirkninger (noe som er sjeldent) finnes det jo håp i form av Spironolactone-krem man kan smøre på lokalt (inhibiterer DHT).

Topp