• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Hårtransplantasjon Budapest, Ungarn.

zidane81

Nytt Medlem
Hei,
Lest mye på denne siden og har bare lyst til å dele min erfaring med hårtransplantasjon. Jeg nærmer meg 40 år og startet å miste håret mitt da jeg gikk på videregående. Dette ble en prosess som påvirket min selvfølelse veldig. Hadde siden begynnelsen av 20-årene en tanke om at hårtransplantasjon kunne være en slags redning, men turte aldri å ta det virkelige steget. Våren 2018 hadde jeg en samtale med mine foreldre om selvtillit og det å miste håret, da mine foreldre plutselig spurte meg hvorfor jeg ikke gjorde noe med problemet. Kjente at jeg ble nervøs og kikket gjennom forskjellige nettsider, og fant ut at Tyrkia var veldig populært. Tok kontakt med flere leger der for å forhøre meg. Likevel ble jeg skeptisk med tanke på at Tyrkia er et relativt fremmed land, utenfor Europa for eksempel. Tok også kontakt med leger i Polen og Ungarn. Var veldig nøye med å lese om de forskjellige legene før jeg tok kontakt.
Valget falt etter hvert på en lege i Budapest i Ungarn. Årsaken var hovedsakelig denne legens gode tilbakemeldinger, og at han har over 25 års erfaring. I tillegg har denne legen canadisk bakgrunn, og startet sin praksis der før han åpnet en klinikk i Ungarn. Dette synes jeg var betryggende med tanke på det språklige og kulturelle etc.
I forkant sendte jeg bilder av hvordan det så ut både på toppen og langs sidene. Hadde omtrent mistet det aller mest på toppen, men hadde tilstrekkelig med hår i donorområdet, ifølge legen. Min redsel var at jeg plutselig skulle reise til Ungarn, og komme tilbake med full hårmanke. Må ærlig innrømme at jeg hadde liten kunnskap om hva en hårtransplantasjon innebærer og prosessen videre. Sendte legen mail i slutten av mai 2018, og fikk til svar at han hadde to dager ledig i slutten av juni, og at jeg kunne komme tilbake neste år for å fullføre resten. Dette synes jeg var en bra løsning, slik at ikke overgangen blir veldig brutal.

I juni 2018 gjennomførte jeg altså en todagers operasjon i Budapest, hvor legen flyttet 2500 hår eller FUE fra bakhodet og sidene til foran. Dette betalte jeg 2500 Euro for. Fikk rabatt siden dette ble gjort i slutten av juni og at han bare hadde disse to dagene ledig, noe som passet meg veldig bra, ettersom min sommerferie startet da.
Under oppholdet i Budapest bodde jeg på et flott firestjerners hotel ikke langt fra klinikken. Selve operasjonen var omtrent smertefri. Legen gjorde hele operasjonen selv med egne hender. Han fikk kun hjelp av sin kone når han dro ut hårsekkene. I ettertid var jeg selvsagt svært spent på resultatet, og merket i begynnelsen av oktober 2018 at de nye hårene begynte sakte, men sikkert å vokse ut. Etter ca. seks måneder, rundt juletider, kunne jeg se et tydelig resultat, som jeg er svært fornøyd med. Må nevne at jeg har en slektning som har tatt en hårtransplantasjon, som også ble veldig imponert. Det første han gjorde da jeg traff ham noen måneder etter operasjonen, var å undersøke hvordan donor-området så ut, for å se om han kunne finne synlige arr. Dette var noe han ikke klarte å finne.

For ca fire uker siden gjennomførte jeg oppfølgingen, eller fortsettelsen av operasjonen min hos legen i Ungarn. To dager og 2500 hår eller FUE denne gangen også. Samme pris som sist, noe jeg avtalte med legen under forrige besøk i 2018. Ifølge legen fikk jeg rabatt denne gangen også, siden dette var en oppfølging fra sist. Så akkurat nå går jeg bare og venter på resultatet.

Kort fortalt er dette noe jeg ikke har angret ett sekund på i ettertid, og spør meg selv hvorfor jeg ikke har gjort dette tidligere.

Dersom noen har spørsmål eller lignende er det bare å ta kontakt med meg.
Legger ved linker til sidene til doktoren i Budapest:

Med vennlig hilsen
Meg.
 

zidane81

Nytt Medlem
Takk for det! Selvsagt!
Legger ved ett bilde før operasjonen i juni 2018, ett som er tatt i januar 2019, og ett fra i dag. Det meste av håret som ble transplantert for en måned siden, har falt av, og vil forhåpentligvis vokse ut igjen. F7DB7EB9-B1D8-4E7D-BFD6-02D41661D62C.jpeg 9DE737EE-33D5-4A79-915A-787F5252F797.jpeg 92F13DE1-E887-452B-A1F3-88DE45982513.jpeg
 
H

HTman

Hei!
Tok klinikken noen bilder av deg? Skulle gjerne sett donorområdet ditt.
 

zidane81

Nytt Medlem
Hei,
Ikke sikker på om klinikken tok noen bilder av meg. Hvis det er interesse, er det ikke noe problem å sende bilder av donorområdet mitt. Nå har det meste vokst ut igjen, og det begynner å se veldig normalt ut igjen, altså etter operasjonen i slutten av juni.
 

huffbrim

Meldem
Interessant! Takk for at du deler! Snakket folka på klinikken godt engelsk?

Lurer på Ungarn selv. Er bare usikker på det med teknikker. Er det mange typer FUE-teknikker, finnes andre bedre teknikker enn alminnelig FUE, avhenger resultatet kun av fingerferdighetene til kirurgen? Den typen spørsmål!

Jeg ser dette er prisene for hårtransplantasjon sånn generelt, så det er rimelig i Ungarn. Spørsmålet mitt er mest om man kan få det beste av det beste der.

Average Prices for a FUE Hair Transplant Surgery
Country Hair Transplant (FUE)
Turkey €1950
Poland €2900
Hungary €2300
Thailand €3250
Germany €3000
Mexico €3050
US €6940
UK €7100
Ireland €12000
 

zidane81

Nytt Medlem
Hei. Legen er kanadisk og snakker engelsk. Hans kone snakker også engelsk. Ville ikke ha vurdert noe annet enn Ungarn og denne legen. Han er uten tvil i verdensklasse og jeg tror ikke du finner mange tilsvarende. Perfeksjonist til tusen. He does it by art, som hans kone sa til meg under tredje og siste behandling
Ditt spørsmål er jo vanskelig for meg å svare på, så har sendt legen i Ungarn det. Senderdeg svaret.
 

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
Ønsker deg alt vell og satser på bra resultat for deg!

Bare for å gi noen tall:
2500 hår er ikke 2500 FUE. 2500 FUE regnes som grafts altså hårsekker.
1 en hårsekk har en gjennomsnittlig mann 1 t 4 hår. Med et snitt på skandinaver på 1,7 til 2,5 hår per hårsekk.
Videre, for å sette det i perspektiv. For å få en helt ny front, 1/3 av topp av hodet så trengs det ca 3000 grafts og oppover. For noen noe mindre for noen mer.
2/3 av topp av hodet med tilstrekkelig tetthet. Altså inn til midt på månen. Da må en opp i 5 til 6000 grafts. Er det 3/3 av topp av hodet, altså inkludert måne så snakker vi 8-9000 grafts. Med liten halvmåne bak på hodet så kan tallet bli 12 til 15000 grafts.

De fleste har donor kapasitet på 6 til 9000 vha FUE teknikk.
Ved FUT har en mer, da kan en i enkelte tilfeller komme opp i 12 til 15000grafts.

Satser på at DERE har full oversikt nå.
Alt går på tetthet.

Selv har jeg flyttet nærmere 9300 grafts, 17000+hår
 

Topp