• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

store søvnproblemer etter finasteride, tips?

fugleegg

Nytt Medlem
Hei. Jeg har fått store søvnproblemer etter bruk av finasteride og ønsker å komme i kontakt med andre som har opplevd lignende, som har noe kunnskaper om dette og kanskje også om det finnes noen leger eller klinikker med kunnskaper om dette i Norge? (Er nokså utafor for tiden, så setter pris på om man kan unngå veldig pessimistiske poster, har sett en del av dem på reddit osv allerede)

Les under for litt mer utfyllende informasjon

Jeg begynte på minoksidil (2,5mg oralt hver måned) for omtrent 3 år siden, deretter på finasteride (1,25mg oralt hver morgen), for omtrent 2 år siden. Etter noen måneder merket jeg vagt at jeg slet litt med innsovning, dette var særlig tydelig på dagen. En powernap lot seg ikke gjøre. Jeg stoppet med finasteride da jeg allerede hadde lest om at slike bivirkninger kunne oppstå. Jeg merket ingen andre, mer kjente, bivirkninger som redusert libido. Jeg fortsatte med minoksidil.

Denne sommeren har jeg merket at hårtapet har akselerert, så for omtrent 6 uker siden bestemte jeg meg for å begynne igjen med finasteride. Allerede andre natta merket jeg store problemer, med innsoving, langt mer omfattende enn første runde med finasterid. Jeg våknet 3-4 ganger den natta med tilhørende innsovingsproblemer. Jeg stanset derfor med finasteride etter kun to doser. Men søvnproblemet har vedvart og jeg har innsett at jeg er en av de som har fått vedvarende søvnproblemer.

Jeg holder meg foreløpig unna sovemedisiner, da jeg anerkjenner hvor vanedannende de kan væremen med minimalt med søvn er dette naturligvis fristende. Jeg tar theanin, magneisum glycinate, melatonin, sørger for å få en god dose dagslys og forsøker å trene regelmessig. Dette har i det minste ingen negativ effekt, men insomniaen er såpass "kraftig" at det forløpig ikke hjelper stort.

Så, som nevnt over håper jeg å kunne få noen tips fra andre som kjenner til og kanskje har opplevd dette, og om det finnes et fagmiljø i Norge som tar dette på alvor hadde det vært flott å kunne ta kontakt med noen av dem. Dette er ikke ment som et skremselsinnlegg, jeg tror dette er en lidelse som ikke rammer en stor andel, samtidig er det jo greit å være klar over at det er en risiko. Hadde jeg tatt det på alvor første gang jeg merket symptomene, ville jeg sannsynligvis ikke vært i denne situasjonen.

Takk for all hjelp

Topp