• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bilder BILDER AV HÅRTAP KVINNE 23

Hana90

Nytt Medlem
Hei! KVINNE 23. Har tidligere skrevet om det ekstreme hårtapet mitt, men denne gangen ønsker jeg å legge ut bilder. Jeg har på ett år mistet omtrent 60% av håret mitt.

Det ser rett og slett ut som et mannlig hårtap , med «måne» bak. Har dere sett noe lignende på jenter før? Og er det noen kvinner som har det slik?

Har etter flere runder hos legen faktisk nå fått bekreftet at jeg har PCOS. Fikk p-piller i februar, men det har foreløpig ikke bremset hårtapet noen særlig. Gått på Minoxdil siden november.

Legger også ut et bilde av hvordan håret mitt var før hårtapet.
 

Vedlegg

Ekorn

Meldem
Jeg er ikke kvinne, men det kan være lurt å få legen til å skrive ut estradiol plaster eller i tablett form, evt. dersom hormonbalansen ikke går ned til normale verdier i tillegg få testosteronblokker spironolakton. I forhold til østrogen piller gir Estradot plaster gjennom huden ingen risiko for blodpropp som kan havne i hjernen eller lunger. Dette må gjøres kjapt før DHT sensitive follikler som ikke lenger produserer hår ikke dør helt ut og kan gi deg gjenvekst.

Dette er da ting jeg ikke bruker;), men har legen din vært nøye nok til å effektivt ha forsøkt å få deg ned til normal hormonbalanse enn å bare foreskrive deg p-piller?
 

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
Behandling av PCOS. Du må løse d underliggende problemet.




  1. NHI.no
  2. Sykdommer
  3. Kvinne
  4. Svulster og cyster
  5. Polycystisk ovariesyndrom

Informasjon
Polycystisk ovariesyndrom (PCOS)
Temaside om Korona
HOPP TIL INNHOLD
  1. Hva er polycystisk ovariesyndrom (PCOS)?
  2. Endringer i sukker og fettomsetningen
  3. Årsaker til PCOS
  4. Diagnostikk av PCOS
  5. Behandling av PCOS
  6. Prognose ved PCOS
  7. Vil du vite mer?
Vis hele teksten
Behandling av PCOS
All forskning tyder på at den viktigste behandlingen ved PCOS kan du gjøre selv. Vektkontroll og å forebygge vektøkning, røykestopp samt å være fysisk aktiv (uansett KMI) er sunt for alle, men er ekstra viktig ved denne tilstanden.

For mange er den eneste nødvendige behandlingen å gå ned i vekt. Klarer du å gå ned i vekt gjennom livsstilsendringer, kan dette bidra til å normalisere menstruasjonen, eggløsninger kommer tilbake og graviditet kan oppnås. Kostendringer har mest for seg. Mosjon er viktig for helsa, men de færreste klarer å gå ned i vekt på denne måten. Ved fem til ti prosent vekttap øker sjansen for å oppnå graviditet hos omtrent 20 prosent.
Vektreduksjonen kan også styrke selvbildet, minske eventuell depresjonsfølelse og gjenskape opplevelsen av kontroll.
Vektreduksjon
Vektreduksjonen bør ikke skje raskt. Du bør basere vektnedgangen på å leve et mest mulig sunt liv der de viktigste tiltakene er regelmessig mosjon og omlegging til et sunnere og mindre energirikt kosthold. Spis mer grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, reduser inntaket av fett og søtsaker. Kutt ned på unødvendige kaloririke drikker (for eksempel juice og brus).
Medikamenter
Valg av medisiner avhenger av symptomene og hva du ønsker å oppnå. Bruk av medikamentet metformin (diabetesmedisin) øker virkningen av kroppens insulin. Det kan gi bedre blodsukkerkontroll, noe vektreduksjon, nedsatt produksjon av androgene hormoner, normal menstruasjon og økte muligheter for deg til å bli gravid (men full effekt i forhold til graviditet kommer ofte ikke før etter 6 til 9 måneders behandling). Metformin kan kombineres med andre medisiner, som p-piller hvis du ikke ønsker å bli gravid. Det anbefales at man stanser behandling med dette legemiddelet dersom du blir gravid.
Ved graviditetsønske kan du få medisiner som fremmer eggløsningen. Behandlingen øker sjansen for graviditet, men øker også risikoen for flerlingesvangerskap noe.
P-piller kan redusere mange symptomer som forårsakes av økte mannlige kjønnshormoner, men det tar gjerne minst 8 måneder før du kan observere effekt på den uønskede behåringen. I tillegg gir p-pillene deg prevensjon og de normaliserer menstruasjonen. I noen tilfeller kan p-piller maskere PCOS, men det anbefales ikke å slutte med p-piller for å lettere kunne stille diagnosen.
Ved utilstrekkelig effekt av tiltakene over er også andre behandlingsalternativ tilgjengelig. Ytterlige medikamentelle tiltak, behandling mot uønsket hårvekst (laser) og prøverørsbehandling mot ufrivillig barnløshet kan være til hjelp.
Link

Se denne. Must for deg @Hana90. @Ekorn sitt svar vil ikke løse d underliggende problemet ditt men disse to linkene vil.

Følg d så blir sagt og du får endring, bedre helse og bedre hår

 

Ekorn

Meldem
Men først og fremst medisinsk behandling til regulering av normal hormonbalanse for å redde hårfolliklene. Med deretter eller samtidig beh. av underliggende for PCOS for så å trappe ned hormonbehandlingen etter blodprøver. Tenker legen ville gjort det slik.
 

Topp