• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bivirkninger fra finasterid

viker

Nytt Medlem
Jeg er en mann på 25 år som nylig har begynt med finasterid 1mg/dag. Ca 1 uke siden.

Etter litt googling har jeg funnet ut at min prosess å få tak i finasterid kanskje har vært litt lettere enn andre (?). Jeg gikk til fastlegen min og tok opp noen andre greier når jeg kastet inn at jeg også ønsket å prøve finasterid. Fastlegen foreslo minoxidil , men jeg sa at jeg ikke ønsket å utsette kattene mine for fare. En blodprøve senere sitter jeg med finasterid i hånden og (en tynn) bakoversveis av prislappen.

Grunnen til at jeg googler er fordi jeg opplever allerede drastisk endring i libido, potens og sensitivitet. Jeg har praktisk talt 0 libido (selv om jeg har et ønske om sex, så har jeg ingen "drive" om det gir mening). Ereksjoner har aldri vært et problem tidligere, nå trenger jeg å arbeide meg opp gradvis, og den forsvinner raskt uten stimuli og fokus. Jeg har lest fra noen at de har opplevd bivirkninger, og at de har forsvunnet etter litt tid, men jeg ser flest som hopper av finasterid med en gang de opplever problemer.

Jeg er ikke veldig bekymret (enda), men håper kanskje å høre andres bivirkning opplevelser før jeg velger om jeg skal avslutte. Jeg håper kanskje at noen har opplevd bivirkninger de første ukene før alt går seg litt til?

Foreløpig fortsetter jeg som normalt ihvertfall til det har gått noen uker til.

Takk :)

Andlan

Nytt Medlem
5 år siden jeg begynte og hadde akkurat samme opplevelse. Det var vanskelig å gå gjennom, men det ble heldigvis bedring etter noen uker. Hadde i tillegg noe smerter og økt følsomhet i ballene i starten. Det er som du sier, det går seg litt til. Helt som før har det aldri blitt for meg men det lever jeg fint med!

viker

Nytt Medlem
5 år siden jeg begynte og hadde akkurat samme opplevelse. Det var vanskelig å gå gjennom, men det ble heldigvis bedring etter noen uker. Hadde i tillegg noe smerter og økt følsomhet i ballene i starten. Det er som du sier, det går seg litt til. Helt som før har det aldri blitt for meg men det lever jeg fint med!
Hvor lang tid tok det?
Hva er "ikke helt som før"?

Andlan

Nytt Medlem
Med at det ikke er helt som før mener jeg svakere ereksjon, vanskeligere å komme, lavere sexlyst. Dette var veldig dårlig de første ukene (vanskelig å si hvor lenge nå 5 år senere men kanskje det var verst de første to/tre/fire ukene), og så ble det bedre etter hvert. Da stabiliserte det seg på et nivå hvor det for meg var verdt å ha litt svakere ereksjon++ for å beholde håret.

viker

Nytt Medlem
Med at det ikke er helt som før mener jeg svakere ereksjon, vanskeligere å komme, lavere sexlyst. Dette var veldig dårlig de første ukene (vanskelig å si hvor lenge nå 5 år senere men kanskje det var verst de første to/tre/fire ukene), og så ble det bedre etter hvert. Da stabiliserte det seg på et nivå hvor det for meg var verdt å ha litt svakere ereksjon++ for å beholde håret.
Takk, det hjelper å høre at det kan gå seg til :)

bruker9999

Nytt Medlem
eg e ikke noe lege så fact check litt med chatgpt hvis ordene mine fanger interessen. de 3 første måndene er det veldig vanlig å ha justerings bivirkninger, humør problemer som henger sammen med libido problemer. Som oftest på grunn av økt testosteron +10%ish, økt østrogen 10%ish, økt progestoron 20%ish, 60-70% mindre DHTish, husk at en mann med 10% mer estrogen har fortsatt bare 1/10 del så mye som en kvinne og det balanseres ut med mer testosteron. Er det fortsatt bivirkninger etter 3 månder kan man redusere eller slutte. ved vedvarende humør og libido problemer etter at finasterid er avsluttet er det mange som har selv reportert sukksess på reddit og blitt helt frisk med bipolar medisiner lamictal og litionit mot post finasterid syndrom som påvirker 1 av 5000ish. Post Finasterid syndrom deler mange symptomer med bipolar: ekstrem lav libido, ekstrem angst, ekstrem depresjon med episoder av veldig hyppige tanker og paranoia. Bipolar er genetisk og vil manifistere i alder 18-25 som oftest, det er da også folk prøver finasterid, godt mulig at hormon justeringen kan kaste en person inn i sin første bipolar episode, men jeg er den eneste i hele verden som tror at post finasterid er finasterid trigget bipolar lidelse. litt sånn som når cannabis trigger schizofreni i en person som har schizofreni i familien. Jeg tror dette nemmlig fordi jeg er bipolar og bruker de bipolar medisinene og opplever at det reduserer finasterid bivirkningene jeg opplever. hovedsaklig trøtthet men opplever ikke noen libido problemer. Etter min erfaring er lamictal best mot finasterid bivirkninger. jeg var i en halvt års periode hvor jeg sto uten bipolar medisiner, og merket først da at DHT blokking gjorde bipolare lidelsen vesentlig verre, men jeg bare dret i det og tok Finasterid anyways, angrer ikke lol.

Sist redigert:

Aldarico

Meldem
Jeg hadde samme skiten med bivirkninger som flate orgasmer og følelse i kuken som forsvant gradvis. Det som reddet meg var en hjemmelaget topisk løsning. Og siden jeg har katt kan jeg ikke bruke minoxidil i løsningen. Det enkleste er å løse det opp i et stoff som heter stemoxydine. Det er kjempe-enkelt og har ordnet hele håret mitt.

Men det må nevnes at enkelte kan få bivirninger av topisk. Men hos meg har det vært nada. Heldigvis er det nå på vei topisk finasterid i Europa da EU åpner opp for det om jeg har forstått det rett. Men hjemmelaget topisk kan være mye billigere. Og jeg personlig ser ingen grunn til at det skal være mindre trygt om man ikke overdriver konsentrasjonen av finasterid, men holder det til et lavt nivå.

Topp