• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bilder Erfaringer med The Hair Clinic - Trondheim

Trønder

Nytt Medlem
Jeg skriver dette innlegget for å dele mine erfaringer, siden jeg ikke fant noen gode anmeldelser da jeg selv bestemte meg for å gjennomføre hårtransplantasjon. Jeg brukte over et år på å søke på nett, se youtube-filmer og snakke med andre som hadde gjennomført transplantasjon. Alle de jeg snakket med hadde vært i utlandet. For egen del valgte jeg ikke utlandet, siden jeg i tilfelle ville valgt en anerkjent klinikk og bra hotell. Samlet ville dette ha kostet det samme, eller mer, som å gjennomføre det på The Hair Clinic. I tillegg ville jeg ha måtte ta ut flere feriedager, noe som jeg slapp ved å gjennomføre i Trondheim.

Kort om selve operasjonen
Selve operasjonen gikk over to dager. Første operasjonsdag var Palli klar, og jeg fikk utdelt piller, inkludert Valium, som slo inn etter 20 minutter. Valiumen hjalp til med å få tiden til å gå, og jeg ba om mer da jeg kjedet meg. Formiddagen gikk med til uttak av grafts, som var smertefullt kun ved de første bedøvelsesstikkene. Palli jobbet raskt og med lite pauser. Etter lunsj fulgte innsettingen av grafts, som også ble gjort i et enormt tempo. Jeg var ferdig rundt klokken 16:30 og dro hjem.

Dagen etter møtte jeg opp klokken 07:00 for fortsettelsen av prosedyren. Palli antok vi skulle være ferdig ca kl. 13, men han tok den tiden som trengtes og var ikke ferdig før ca. 15. Totalt var det 1900+1400 grafs på de to dagene.

Umiddelbart etter inngrepet var det lite smerte i innsatt område, men donorområdet var ømt. Jeg brukte ikke Paracet de første 2-3 dagene, men smertene i donorområdet økte på dag 4, og gjorde det vanskelig å sove. Dag 5 var den verste, med ørhet og lite søvn (3-4 timer om gangen). Jeg opplevde også at bedøvelse-væske rant ned mot øyne og nese på dag 4-5, men dette forsvant gradvis mot dag 8. Donorområdet klødde etter hvert som skorpene begynte å løsne på dag 5-6.

Skorpene på toppen av hodet løsnet mye dag 9, men mange store satt fortsatt godt fast. Først etter 12 dager dusjet jeg for første gang med mild sjampo . Etter dag 10 sov jeg den første natten uten Paracet, og på dag 12 sov jeg hele natten for første gang. Jeg sov halvt sittende med nakkepute i starten og jobbet foran PC alle dager. Hard trening og tunge løft, som bygger trykk i hodebunnen, ventet jeg med til dag 12. Generelt kan tiden etter operasjonen beskrives som å ha et stort skrubbsår på hodet.

Håret vokste ut i løpet av noen dager, men etter ca tre uker ramlet tilnærmet alt av. Jeg slapp dermed ikke unna ugly duck-perioden, og det tok flere uker før det begynte å vokse ut hår. Denne perioden var preget av mange hårsekker som tørket inn og løsnet. I tillegg var det en del små kviser. I de 2-4 månedene etter operasjonen så jeg ikke bra ut. Men, deretter gikk det framover, og det tok ca. 6 måneder før resultatet var bra. Det var enda bedre etter 12 måneder. Hårveksten var de første månedene litt ujevn, og en stund hadde jeg inntrykk av at resultatet var litt usymmetrisk, men etter 12 måneder var alt bra. Jeg tok tre dracula-behandlinger, som inngikk i “pakken” jeg kjøpte. Jeg har ikke spist noen piller for å unngå hårtap , verken før eller etter.

Erfaringer og tips
Jeg er glad jeg valgte å gjøre det i Norge. Det var en trygghet å vite at det var en klinikk med fast kontor, som jeg når som helst kunne ringe. Jeg unngikk stresset med å reise, og eventuell svetting. Grafsene sitter svært løst den første tiden, så bare å komme borti en dørkarm kan være en katastrofe. Det var en trygghet å treffe Palli på forhånd. Han er en godkjent kirurg med lang erfaring. Jeg viste bilder av hvordan hårfestet en gang hadde vært ca. 25 år tidligere, og han tok utgangspunkt i dette.

Det har nå gått halvannet år siden selve transplantasjonen, og resultatet er fremdeles meget bra. Hårsekkene er satt med korrekt vinkel og avstand, noe som gjør det umulig å se at det er utført en hårtransplantasjon. Uttaket i bakhodet er også gjort så presist at det ser helt jevnt ut. Dette er en avgjørende detalj. Jeg legger ofte merke til unaturlige vinkler eller synlige spor i bakhodet hos andre.

Et lite tips til slutt
Jeg begynte å bruke caps i månedene før operasjonen. Da virket det helt naturlig at jeg brukte caps også i tiden etterpå. Jeg unngikk også å reise de første ukene etter inngrepet. Bildene er et før HT. Et tatt ca. et år etter, og to bilder fra selve operasjonsdagen.

Vedlegg

Sist redigert:

Topp