• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Hjelp! Fikk avodart av HUdlege til Hårtapet mitt

Finn93

Meldem
Jeg er en gutt på 24, merket hårtap for 3 år siden.
Jeg har brukt finasterid i 15 måneder uten egentlig noe som helst vekst/vedlikehold. Eneste veksten jeg kan se er litt på kneet og armene. Bortsett fra det har egentlig ikke Finasterid gjort noe som helst.(bruker Proscar 1/4)

Idag var jeg hos Hudlege og fikk Avodart 0.5 mg som jeg skal ta hver dag. (off label)
Eneste er at jeg er litt redd for dette preparatet pga bivirkninger ( 5 ukers halveringstid osv) og at mange skirver så negativt om dette på nett. Hadde vært fint å høre evt fra noen med et nøtralt synspunkt, om noen bruker det/har brukt det?

Hårtapet mitt plager meg så sinnsykt mye men jeg har ikke lyst til å bli helt steril.
Noen forslag til hva jeg burde gjøre?

Forresten har ikke merket noen bivirkninger av Finasterid tiden jeg har brukt det.
 
Sist redigert:
S

Styles

Jeg har tatt 0.5 Avordart i 6 uker, etter først å ha brukt Finasteride i ett år. Har ikke merket noen bivirkninger fra noen av dem. I studiene har man heller ikke sett noen særlig forskjell i bivirkninger mellom de to medisinene.

Jeg har gått gjennom all forskningen på hårtap. Slik jeg ser det er dette ikke et naturlig fenomen, men et symptom på at vi har for mye av hormonet DHT . Vår livsstil, som her helt forskjellig fra det som var tilfellet opp gjennom evolusjonen, er sannsynligvis årsaken. Slik jeg tenker, er det derfor bare å kjøre på og bruke medisiner som senker nivået av DHT.

Styles
 

Finn93

Meldem
Bruker du både Finasterid og Avodart? Siden jeg tenkte å kanskje kombinere de to preparatene, hvor jeg tar 2-3 avodart piller i uken sammen med Finasterid hver dag.
 

Finasteride

Supermoderator
Tror ikke du trenger å kombinere dem. Bruker du Avodart som foreskrevet av legen bør du ha bedre virkning enn kun bruk av Finasterid, men å kombinere dem vil ikke gjøre noen forskjell.

Jeg er spent på om dere som har liten virkning av Finasterid faktisk får gjenvekst med Avodart. Hold oss oppdatert.
 
1

123nedpåkne

Bruker du både Finasterid og Avodart? Siden jeg tenkte å kanskje kombinere de to preparatene, hvor jeg tar 2-3 avodart piller i uken sammen med Finasterid hver dag.
Har lest at det er mange som kombinerer Avodard og Propecia, ved at de tar Avordart (0,5mg) en gang i uken, og Propecia (1mg) de resterende dagene.

Hos hvilken lege/legesenter fikk du resept på Avodart?

Har selv gått på Propecia i 6 år. Hårtapet stoppet opp og fikk fyldigere hår. I det siste har hårtapet tatt seg opp igjen, så tenkte på å få en resept på Avodart, for å kombinere de.
 

Finn93

Meldem
123nedpåkne bestill time på Oslo Hudlegesenter.

Spurte blant annet om jeg kunne kombinere 1-2 avodart piller med finasterid men fikk et klart "nei" av en aller annen grunn. Har også lest på flere engelske forum hvor de velger å kombinere finas med Avodart, men velger å følge hudlegens råd selv om jeg også har lest en god del på nett.
 

Finn93

Meldem
Tenker å starte neste uke på Avodart. Skal danne en ny tråd, kommer til å poste pics for hver måned.


Tror ikke du trenger å kombinere dem. Bruker du Avodart som foreskrevet av legen bør du ha bedre virkning enn kun bruk av Finasterid, men å kombinere dem vil ikke gjøre noen forskjell.

Jeg er spent på om dere som har liten virkning av Finasterid faktisk får gjenvekst med Avodart. Hold oss oppdatert.
 
1

123nedpåkne

123nedpåkne bestill time på Oslo Hudlegesenter.

Spurte blant annet om jeg kunne kombinere 1-2 avodart piller med finasterid men fikk et klart "nei" av en aller annen grunn. Har også lest på flere engelske forum hvor de velger å kombinere finas med Avodart, men velger å følge hudlegens råd selv om jeg også har lest en god del på nett.
Takk for svar, hørte med Aleris. De skrev også ut Avodart.
 

Topp