• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Poseidon eller Masterklinikken anno 2019

Ekorn

Meldem
Hvor lenge etter operasjonen vil ting være synlig med tanke på sår osv?
Jeg hadde under 1000 grafts på 4 timer, deretter må du spraye det transplanterte hår med fysiologisk saltvann hver 30 minutter i 3 dager. Natterstid trenger du ikke å gjøre det. Så kommer spesial sjampo i 10 dager. Der hårene er blitt tatt ut lukkes hullene etter få timer og er usynlige. Det transplanterte området vil være rød med skorpe rundt de nye hårsekkene i 2-3 uker. Vær obs på at legen og sykepleier kun snakker engelsk.

Sist redigert:

Ekorn

Meldem
Ønsker i tillegg å nevne om at Masterklinikken anga å ha transplantert noe under 900 grafts til kr. 58000.- i mine viker, men tok bilder av vikene og kunne ikke telle mer enn totalt 250-300 grafts implantert med en tetthet på bare 15-25 cm2. Greit jeg hadde ikke store viker, men uansett prisen er voldsom og ville gjerne ha det tettere. Så jeg får håpe at http://www.istanbulhair.no/ med sapphire FUE metoden blir et bedre alternativ.

Seastar

Meldem
Jeg hadde under 1000 grafts på 4 timer, deretter må du spraye det transplanterte hår med fysiologisk saltvann hver 30 minutter i 3 dager. Natterstid trenger du ikke å gjøre det. Så kommer spesial sjampo i 10 dager. Der hårene er blitt tatt ut lukkes hullene etter få timer og er usynlige. Det transplanterte området vil være rød med skorpe rundt de nye hårsekkene i 2-3 uker. Vær obs på at legen og sykepleier kun snakker engelsk.
Hæh? Hvor har du vært og fått utført dette?

Seastar

Meldem
Ønsker i tillegg å nevne om at Masterklinikken anga å ha transplantert noe under 900 grafts til kr. 58000.- i mine viker, men tok bilder av vikene og kunne ikke telle mer enn totalt 250-300 grafts implantert med en tetthet på bare 15-25 cm2. Greit jeg hadde ikke store viker, men uansett prisen er voldsom og ville gjerne ha det tettere. Så jeg får håpe at http://www.istanbulhair.no/ med sapphire FUE metoden blir et bedre alternativ.
Ærlig talt så kan ikke dette være sant? I så fall har du blitt rundlurt, rett og slett. Dette kan bare være mulig i Norge hvor man godtroende stoler på at ' Norge er best'. Jeg hadde saksøkt de og krevd pengene tilbake. Så vidt jeg husker så fikk jeg utført ca 3500 graphs, første gangen, hos denne klinikken: https://www.dhthairclinic.com/ og det kostet under halvparten av det du betalte. Det tok mellom 6 og 8 timer inkl hvilepauser. Men så var det et team på 5-6 personer som jobbet hele tiden. Og resultatet i ettertid viser at de faktisk utførte, vellykket, det antall graphs de tok betalt for. Etter i alt fire tilsvarende sesjoner, på tilsammen ca 12-14000 graphs, så har jeg nå en hårtetthet, og en hårlinje, som jeg ikke har hatt siden tenårene.

Sist redigert:

Ekorn

Meldem
Ønsker ikke å nevne nøyaktig hvor mange grafts, men fikk skriftlig bekreftelse fra lege om mellom 800-900 grafts implantert. Kom hjem og tok noen bilder av dette og kan ikke telle mer en rundt maks 250, kanskje bittelitt over. Ringte deretter klinikken der de påstår at jeg har fått det de sa jeg hadde fått implantert. Uansett er det viker på 2.5- 3 cm dyp, og 2-3 cm bred ytterst mot pannen som ble fikset på. Gjør man regnestykke 3 ganger 3 delt på 2 trekant vike på ene siden, og 2 ganger 2.5 delt på 2 trekant vike på den andre, så er det en total overflate på 7-9cm2 det ble transplantert på. Dvs. 900 grafts delt på 9 cm2 er lik 100 grafts per cm2, noe som etter regnestykke er mongo high dense packing. Det jeg fikk ligger mellom gjennomsnittlig 15-25 grafts per cm2.

Seastar

Meldem
Skal ikke si nøyaktig hvor mange grafts, men fikk skriftlig bekreftelse fra lege om mellom 800-900 grafts implantert. Kom hjem og tok noen bilder av dette og kan ikke telle mer en rundt maks 250, kanskje bittelitt over. Ringte deretter klinikken der de påstår at jeg har fått det de sa jeg hadde fått implantert. Uansett er det viker på 2.5- 3 cm dyp, og 2-3 cm bred ytterst mot pannen som ble fikset på. Gjør man regnestykke 3 ganger 3 delt på 2 trekant vike på ene siden, og 2 ganger 2.5 delt på 2 trekant vike på den andre, så er det en total overflate på 7-9cm2 det ble transplantert på. Dvs. 900 grafts delt på 9 cm2 er lik 100 grafts per cm2, noe som etter regnestykke er mongo high dense packing. Det jeg fikk ligger mellom gjennomsnittlig 15-25 grafts per cm2.
Som sagt. Du er blitt rundlurt. Jeg gikk fra å være tilnærmet skalla til å ha en hårlinje og tetthet som man gjerne kun finner på eskimoer. Og betalte tilsammen for alt ikke stort mer enn 50% mer enn det du betalte. Mitt problem er nå at jeg stadig vekk må klippe håret og det er jo også svindyrt i Norge. Sist jeg var i Bangkok, for litt over en måned siden, fikk jeg perfekt hårklipp og barbering for ca 40 NOK. Og nå må jeg jaggu snart klippe meg igjen :(

Sist redigert:

Ekorn

Meldem
Jeg skal se om noen måneder hvordan jobben ble, men blir å utføre ny runde HT for bedre tetthet enten i England eller hos Trichomed hos Dr. Finner i Berlin

Ekorn

Meldem
Ærlig talt så kan ikke dette være sant? I så fall har du blitt rundlurt, rett og slett. Dette kan bare være mulig i Norge hvor man godtroende stoler på at ' Norge er best'. Jeg hadde saksøkt de og krevd pengene tilbake.
Tror det er lite lurt mht saksomkostninger og reiser til retten osv. Tenker at sånne firma har gode advokater som kan gjøre deg skallet nedentil hvis de vil. Uansett så er Masterklinikken førstevalget i Norge, men ønsker å bemerke at jeg aldri i livet har fått implantert disse 800-900 grafts eller 2400 hår. Jeg har fått utført liten til medium behandling og betalte for en stor behandling. Sånn er kunst.

Seastar

Meldem
Tror det er lite lurt mht saksomkostninger og reiser til retten osv. Tenker at sånne firma har gode advokater som kan gjøre deg skallet nedentil hvis de vil. Uansett så er Masterklinikken førstevalget i Norge, men ønsker å bemerke at jeg aldri i livet har fått implantert disse 800-900 grafts eller 2400 hår. Jeg har fått utført liten til medium behandling og betalte for en stor behandling. Sånn er kunst.
Hvorfor gjør du dette da? Hvorfor aksepterer du å bli lurt på denne måten? Og hvorfor fortsetter du til andre klinikker som enten er veldig dyre eller du ikke vet 100% sikkert hva du får. Hvorfor ikke plukke en klinikk som både er rimelig, har lang erfaring (flere 10 år), med tusenvis av fornøyde kunder og er regnet blant verdens fremste. Jeg dumpet tilfeldigvis bort i denne klinikken https://www.dhthairclinic.com/ ved et besøk på Bumrungrad sykehus i Bangkok. Ingen får lov til å jobbe på dette sykehuset hvis de ikke tilhører toppene i sin bransje. Fikk presentert hvordan prosedyren var i sin helhet og se på bildegalleri av resultater. Så kom legen selv og tok bilder og gjorde en grundig fysisk undersøkelse. Så fikk jeg igjen se bilder og spurt hvilken hårlinje jeg ønsket. Avtalte å utføre HT allerede dagen etter. De måtte da dytte på en lokal kunde siden jeg skulle drar hjem til Norge i løpet av 5 dager. Selve HT ble utført uten smerter, lett bedøvet, og jeg ble både vist og undervist gjennom prosedyren. Mat og drikke fikk jeg også. Første sesjonen var ment å være ca 3500 graphs. Antall graphs ble grundig telt og jeg betalte kun for det nøyaktige antallet jeg fikk implantert. Jeg valgte Strips (FUT), så eksakt antall kan ikke beregnes helt nøyaktig på forhånd. Så bestilte de drosje til meg tilbake til hotellet, forsynt med et kledelig panneband (caps avslo jeg; ingen ser rart på deg der borte om du har utført HT nylig), smertestillende og sovemedisin og instruksjon om å holde meg på rommet og bare hvile. Neste dag møtte jeg opp til kontroll og en lett vask. Så enda en sjekk før jeg dro tilbake til Norge. Så dro jeg hjem som planlagt uten noen som helst problemer. Og da var det heller ingen som kikket rart. Kun sikkerhetskontrollen som var veldig forsiktig. Etter det har jeg fått utført en til tilsvarende sesjon på samme sykehus, og to til på privatklinikken siden jeg oppdaget at der var det billigere og minst samme service. Det er naturlig siden sykehuset skal også tjene penger. Dette er ikke rakettforskning når det utføres av noen som virkelig kan faget sitt.

Sist redigert:

Ekorn

Meldem
Hadde jeg visst i forveien om dette, så hadde jeg nok klart tatt HT i utlandet. Vet at man får god service med full transparens om hvor tett og mye grafts, og at det ikke minst er strenge kontroller med blodprøve i forhold til HIV og sånt. Jeg liker også hårklinikker som har konkrete klare før og etter bilder med ny implanterte grafts og timeline etter HT, altså ikke sånne diffuse før og med litt «lengre hår comb over» etter illustrasjoner. Ønsket bare bekvemmeligheten å ikke forlate trygge Norge.

Jens86

Administrator
@Seastar jeg holder på med et innlegg om pris på hårtransplantasjon

Kunne du skrevet enten her, eller en melding til meg, med hvor mye du betalte per inngrep og hvor mange grafts du fikk?

Ekorn

Meldem
Oppdaterer med bilde 3 uker etter HT hos Masterklinikken. Som jeg nevnte ble jeg lovet 2400 hår eller 900 grafts, noe som også etter HT var bekreftet av denne klinikken. Uansett så har jeg ikke fått transplantert et stort område nok i vikene til at man skulle kunne plassere så mye grafts. Med tanke på at det over 40 grafts per cm2 er et stort risiko for at man kutter/blokkerer blodtilførselen til altfor mye sunt hudvev, så utføres det av de fleste HT leger en første session med 25-35 grafts. Vanligvis må det 2 session til for å få optimal tetthet, men ved 35 grafts i hårfestet regnes det som estetisk god tetthet.

Tok meg skikkelig tid å telle dette ordentlig etter bilde, der jeg brukte målebånd som referanse. Bildet på venstre side er utrag fra HT klinikk tyskland med sammenligning av min HT fra Masterklinikken. Der er de hos meg blitt plassert dobble og mye tripple grafts på rundt 37 cm2. Uansett så har jeg fått kun rundt 250 grafts, men ikke hele 900 grafts til det jeg betalte.

Jeg skal vente til høsten for å legge ut resultatet før jeg drar til Dr. Andreas Finner i Berlin for å evt. fylle inn mer.

5DC59028-DFC9-40C9-ACB7-32A3F802346C.jpeg DF193E8D-DB1D-4446-933E-3796A0DA5E24.jpeg

Sist redigert:

Seastar

Meldem
Oppdaterer med bilde 3 uker etter HT hos Masterklinikken. Som jeg nevnte ble jeg lovet 2400 hår eller 900 grafts, noe som også etter HT var bekreftet av denne klinikken. Uansett så har jeg ikke fått transplantert et stort område nok i vikene til at man skulle kunne plassere så mye grafts. Med tanke på at det over 40 grafts per cm2 er et stort risiko for at man kutter/blokkerer blodtilførselen til altfor mye sunt hudvev, så utføres det av de fleste HT leger en første session med 25-35 grafts. Vanligvis må det 2 session til for å få optimal tetthet, men ved 35 grafts i hårfestet regnes det som estetisk god tetthet.

Tok meg skikkelig tid å telle dette ordentlig etter bilde, der jeg brukte målebånd som referanse. Bildet på venstre side er utrag fra HT klinikk tyskland med sammenligning av min HT fra Masterklinikken. Der er de hos meg blitt plassert dobble og mye tripple grafts på rundt 37 cm2. Uansett så har jeg fått kun rundt 250 grafts, men ikke hele 900 grafts til det jeg betalte.

Jeg skal vente til høsten for å legge ut resultatet før jeg drar til Dr. Andreas Finner i Berlin for å evt. fylle inn mer.

Vis vedlegget 1161 Vis vedlegget 1162
Dette er utført av amatører. Alt for liten tetthet. Vil se bare dumt ut.

Ekorn

Meldem
Ok da legger jeg ut litt mer...det er vel da ikke så ikke? Men prøv å tell 900 grafts som ble lovet og bekreftet:)

33E0AD70-9644-4ADD-BCFE-AFB33690AB51.jpeg 55EC9803-991F-4464-BC16-693F9ADEC2F7.jpeg DE9A668F-E671-4BC2-9861-05B192CEFBFF.jpeg

Sist redigert:

Ekorn

Meldem
Normalt skal det legges inn single grafts de første 2-3 rader innover hårfestet for at det skal virke naturlig og ikke pluggete, og deretter dobble, tripple, quadruple osv. På min HT er det lite single grafts i festet, men dette er da bedre enn 3 rader med single grafts med så lav tetthet.

Som sagt så utføres det en første session av de fleste HT klinikker en tetthetsgrad på 30-40 grafts per cm2 for at huden skal kunne forsørge de nye hårsekkene med blodtilførsel. Utover 40 grafts cm2 risikerer man å få kuttet altfor mye blodtilførsel i huden, slik at hårsekkene ligger mellom dødt vev uten blodtilløp dvs. at overlevelsesgraden til at graftene da skal vokse ut går mye ned. Jeg er med 46 år ikke mye på Norwood Skalaen, men skal uansett nå på høsten dra til Dr. Finner i Berlin. Han er ISHRS Fellow og har en ekte doktorgrad i dermatologi.

Topp