• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Proscar - hvordan får en tak i det?

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
Hei,
Det er svært vanskelig å få tak i proscar om dagen og har vært slik en stund. Kunder og noen jeg kjenner som går på dem er frustrerte over at de ikke er å oppdrive.

Sist bytte fra proscar til finasteride ble gjort ble det opplevd store bivirkninger! Tapt libido og humørsvingninger. Var rett og slett ikke et bra liv for dem det gjaldt.

Kan noen rådgi / tipse her?
 

huffbrim

Meldem
Virkestoffet i begge medisinene er vel nøyaktig det samme, og det skal være nøyaktig samme dose i hver tablett. Men hos produsenten kan det jo gå skeis, og pillene får større/mindre dose enn avertert.

Hvis jeg skulle tatt fin, så ville jeg undersøkt nærmere om en lavere dose ville vært rett for meg. Jeg leser flere steder at man får mesteparten av effekten ved en lavere dose. (Om det stemmer, at mesteparten av *hårtapet* stopper ved lavere dose, vet jeg ikke, men jeg legger ved graf over reduksjon av DHT i skalpen ved ulike doser).











Det blir sagt at fin og placebo har like (lite) bivirkninger. Det synes å være sant et knapt års tid, og så ser man forskjell. Så jeg ville vært forsiktig med full dose. Det er nå meg. Men jeg ville undersøkt grundig først hvorvidt reduksjon i DHT i skalpen er korrelert 1:1 med reduksjon i hårtap .
 

huffbrim

Meldem
Ny studie fra Japan. Jeg har ikke gått i dybden, men ut ifra det lille jeg vet ville jeg valgt 1 mg finasterid, for å slippe bivirkninger men få mesteparten av virkningen.

we evaluated the efficacy and safety of 1 mg/day finasteride in 532 Japanese men who were treated for androgenetic alopecia for 10 years (...) The proportions of patients with improvement (score ≥ 5) and prevention of disease progression (score ≥ 4) were 91.5% and 99.1%, respectively. The Norwood-Hamilton classification grading improved by approximately 1 grade from 3.35 ± 1.11 to 2.55 ± 1.30 after the 10-year treatment. (...) Long-term (10-year) treatment with 1 mg/day finasteride (...) showed high efficacy in (...) objective evaluations.

During the study period for 10 years, no serious adverse reaction was recognized. Mild and temporary adverse reactions were recorded in 6.8% (36⁄532) of the entire study population by questionnaire. The adverse reactions were decreased libido (5.6%, n=30) and erectile dysfunction (3.0%, n=16). All adverse reactions were mild and all patients continued treatment for 10 years.


 

JamesG

Nytt Medlem
Jeg også lurer på det samme. Jeg har ikke ikke fått proscar før, men nå ser jeg at det finnes ikke noe Merck Proscar. Er dette typisk?
 

Topp