• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Skandinavisk Hårinstitutt 10 Måneder Post op

iykyk

Nytt Medlem
Hei!

Har vært en "lurker" på forumet her en stund uten å poste noe da jeg ville vente på det fulle resultatet, samt ikke har orket å drive med ukentlige/månedlige oppdateringer.

Men nå har jeg akkurat bikket 10 måneder post op og tenkte å dele mine erfaringer med Skandinavisk Hårinstitutt.

Jeg er en 28 år gammel mann som har hatt en spiss hårlinje og opplevde at det tynnet seg gradvis mer og mer i fronten. Hadde null peiling på hårmedisiner eller noe slikt før i senere tid, så ting gikk egentlig bare naturens gang frem til jeg bestemte jeg for å gjøre noe med det.

Konsultasjon
Jeg begynte å titte på klinikker for hårtransplantasjon og lese anmeldelser og slikt noen måneder før jeg satt opp noen konsultasjon. I utgangspunktet tenkte jeg å booke en konsultasjon hos Medicura, men de sluttet å svare meg etter bare én e-post, så det ble ikke noe av det. De hadde riktignok forsøkt å ringe, men jeg hadde ikke kunnet snakke da + foretrekker kommunikasjonen skriftlig. Det synes jeg er like greit, for jeg endte opp med å sette opp en konsultasjon med Dr. Emil George på Skandinavisk Hårinstitutt i stedet. Gikk egentlig bare ut fra gode anmeldelser og god beliggenhet, og tenkte at en gratis konsultasjon ikke kan skade uansett. Jeg fikk konsultasjon typ to uker etter jeg tok kontakt, noe jeg tenker er helt innafor.

Selve konsultasjonen gikk egentlig over all forventning. Emil var hyggelig og imøtekommende, men fremstod også veldig kunnskapsrik og dyktig i faget. Han forklarte ting på en god måte og svarte på spørsmål jeg hadde. I tillegg tegnet han opp forslag til hårlinje, noe jeg syntes så bra ut. Han ordnet meg resept på finasterid 5mg som man deler opp i fire (helt uforpliktende for noen behandling). Jeg var av inntrykket at disse medisinene var veldig dyre, siden en kompis av meg gikk på de vanlige 1mg tablettene, men 5mg tablettene var veldig billige egentlig. Emil tok seg til og med bryet med å ordne resept for kompisen min, som hadde hatt hårtransplantasjon på en annen klinikk, slik at han også fikk disse billigere 5mg tablettene man deler i fire.

På konsultasjonen reserverte vi et tidspunkt, så kunne jeg kunne dra hjem og ta endelig beslutning om jeg ville ha behandlingen eller ikke. Prisforslaget var på 75 000kr for 2100 grafts. Det er sikkert ikke det billigste, men jeg hadde et godt inntrykk av både Emil og klinikken og valgte å gå for det. Hvis jeg først skulle gjøre dette, så ville jeg heller til noen som kan sakene sine og betale den prisen det koster for å få det skikkelig enn å gamble på en billigklinikk. Kvalitet var det viktigste for meg, og jeg synes tryggheten med å dra til en bra klinikk trumfer å spare noen tusenlapper.

Behandlingsdagen
På behandlingsdagen møtte jeg tidlig på morgenen og vi tegnet opp hårlinjen ut fra bilder jeg tok vare på fra konsultasjonen. Så sjekket Emil blodtrykket mitt og jeg fikk et par tabletter jeg skulle ta. Etterpå var det å bli med inn på et rom hvor assistenten hans barberte alt håret mitt, før Emil deretter tegnet opp donorområde osv. Emil lagde sites på mottakerområdet før grafts ble tatt ut. Jeg husker ikke alt fra selve operasjonen da jeg sov gjennom mye av det, men jeg våknet opp og behandlingen var ferdig. Da fikk jeg mat og drikke og alt av instruksjoner ble gjennomgått nøye. Etter å ha slappet av litt på klinikken sa de det var greit at jeg kunne dra hjem, så jeg booket meg en taxi og kom meg hjem for å slappe av. Eneste som var noe særlig ubehagelig var bedøvelsen, men det må man bare regne med egentlig. Sprøyte med bedøvelse i hodet er ikke spesielt digg, sier kanskje seg selv.

Neste dagene

De neste dagene handlet det egentlig bare om å ikke anstrenge seg, ikke bøye seg fremover, huske å ta medisinene jeg hadde tatt ut i forkant og spraye hodet regelmessig. Kjedelige dager, men gikk i grunn greit. Jeg gidder ikke gå sånn super i detalj på dette forløpet, men alt var beskrevet til punkt og prikke i papirene jeg fikk fra klinikken. Der sto absolutt alt beskrevet nøye av hva man kunne og ikke kunne gjøre, hva man skulle gjøre når osv. Man har kontinuerlig kontakt med klinikken via WhatsApp der man også sender bilder av forløpet. Alt står egentlig beskrevet i papirene man får, men har man spørsmål utover det så får man kjapt svar på WhatsApp. Dette gjorde at jeg følte meg veldig trygg og godt fulgt opp.

Videre forløp
Her tenker jeg heller ikke å skrive sånn kjempemye, for jeg opplevde at forløpet fra måned 1 til måned 10 har gått veldig normalt ut ifra hva som er beskrevet og forventet. Alt fra "ugly duckling"-fasen til begynt utvekst etter 2 måneder til den gradvise utviklingen måned for måned. Alt har egentlig gått som forventet og jeg har ikke noe spesielt å melde om dette. Jeg har dog hatt to oppfølgingsmøter med Emil hvor jeg har møtt opp på klinikken og han har sett hvordan ting lå an. Dette var etter 4 og 7 måneder hvis jeg husker riktig. Ellers har jeg hatt regelmessig kontakt med Emil på e-post hvor jeg har oppdatert han med bilder. Responstiden på e-post og WhatsApp har vært god hele veien.

Ferdig resultat
Nå som jeg er 10 måneder post op, regner jeg med at det ikke vil skje veldig mye mer. Jeg opplever å ha fått god utvekst og en hårlinje jeg er fornøyd med, i motsetning til den gamle hårlinjen som jeg på død og liv skulle skjule så godt jeg kunne.

Kan varmt anbefale å ta kontakt med Emil og sende inn bilder/dra på uforpliktende og gratis konsultasjon. Da får du all informasjonen du trenger til å gjøre valget ditt.

Legger ved noen bilder fra før og etter operasjonen.

Hvis jeg har glemt noe vesentlig informasjon så får moderatorer eller andre bare spørre.

Vedlegg

DelvisSkallet

Aktivt Medlem
hadde en HT på kronen , men i mitt tilelle gikk det tregt , dette er forskjellig fra individ til individ, jeg hadde ikke full utvekst før 12+ måneder etter inngrep. Nå har jeg hørt at ting skjer tregere på kronen enn ellers. Uansett, resultatet ble bra og man trenger litt tålmodighet

Jeg takket ja. Jeg ble tilbudt ATPv på operasjonsdagen. Det var ikke nevnt under konsultasjonen eller i avtalen om pris, og jeg syntes det var uheldig at et slikt tillegg ikke ble avklart på forhånd.
Ja, merkelig… hårtransplantasjon er veldig, veldig dyrt. Å da spørre om noen vil ha en rådyr spray rett før man skal legge seg under kniven synes jeg er uetisk, i beste fall ugreit

Jeg takket ja. Jeg ble tilbudt ATPv på operasjonsdagen. Det var ikke nevnt under konsultasjonen eller i avtalen om pris, og jeg syntes det var uheldig at et slikt tillegg ikke ble avklart på forhånd.
Hei, det er ikke ment till att tjene peng på ting som PRP eller ATP. Vi har de siste par månaderna inkludert info i ´´pre - operativ instruks´´ som man får når man booker en hårtransplantasjon med oss (info om att det finnes extra ting på klinikken som man kan välja att köpa till materialkost som f.ex ATPv og PRP.).

Till info så möter jag upp patienter dagligen vi behandlet tidligere for å gjøre PRP, pro bono, genom att göra prp till materialkost. Vanligvis tjener klinkker peng på slike ting. Se på f.ex dr Zarev sin netside, verdens beste, han tar cirka 80 000 euro+/større case och även han tar betalt for PRP(250 euro) fra sine patienter:
Det finnes flere exempler på andra verdensrenomerade klinikker, f.ex absolute hair clinic i Bangkok, som tar betalt for slike påleggstjenester.

Vi har brukt prp / atpv som ett test siden slutten av 2024, å har sett att man får raskere sårheling med det og mindre shockloss/raskere resultater/någon mer utvext.

Vi ska investera i en hyperbaric chamber de kommande par månaderna, för att optimalisera resultaten så mycket man bara kan i følge boken. Den kammeren kommer koste cirka en 50 k USD, å det kommer då koste nån tusenlapp for den som ønsker bruke den etter sitt ingrepp.

Slik ser informationen/texten ut nå i vår pre-op instruks vi sender ut:

´´Selve behandlingsdagen

Dusj på behandlingsdagen

På behandlingsdagen før du kommer til oss skal du dusje. Bruk gjerne deodorant og ha på rene klær, ikke bruk parfyme. Etter dusjen skal du ikke bruke hårspray, voks, gele og lignende.

Mat, drikke og tobakk
- Du skal ikke drikke alkohol, bruke røyk/sigaretter, snus, tyggetobakk eller lignende. Som nevnt vil disse produktene føre til at du blør lettere, noe som vil komplisere behandlingen din og påvirke ditt resultat.
- På selve behandlingsdagen kan du IKKE drikke kaffe, te eller andre koffeinholdige produkter.
- Du bør spise som normalt på morgenen før du kommer til oss. Dersom du skal utføre skjeggtransplantasjon er det ekstra viktig at du spiser godt ettersom du ikke kan spise fast føde under eller etter behandling.

Klær
Behandlingen er tidskrevende så vi anbefaler å ta på komfortabelt tøy. Du må ha en jakke eller skjorte med glidelås eller knapper. Ikke ha på genser eller t-skjorte ettersom det blir umulig å tre over hodet etter behandlingen. Velg sko som er lett å spenne på seg ettersom du ikke skal bøye deg ned/framover etter behandlingen.

Transport (taxi og fly)
Forbered deg på transport til og fra behandlingen (taxi eller henting). Du får medisiner fra oss med varseltrekant som gjør at du ikke kan kjøre bil samme dag. Du skal ikke ha økt puls etter behandlingen, og kan derfor ikke forlate klinikken gående. I tillegg skal du ikke gå i direkte sollys, regn eller snø etter behandlingen. Husk å vær forsiktig inn/ut av bil, det er flere som ødelegger mottakerområdet ved å skalle hodet i bilens dørkarm.
Ikke reis med fly samme dag som behandlingen, og helst ikke tidlig morgen dagen etterpå i tilfelle det er behov for at du kommer innom klinikken. Til info kan du ikke bruke caps eller hette når du reiser hjem fra behandlingen. Sjampoen er på 200 ml og må fordeles på 100 ml falsker dersom du ikke flyr med innsjekket bagasje.

ATP og PRP
Vi tilbyr ATP og PRP som frivillige tillegg til hårtransplantasjon. På behandlingsdagen vil du få forespørsel om å kjøpe ATP til bruk under og spray til etter behandlingen, til materialpris. Studier indikerer at ATP kan bidra til bedre overlevelse av transplanterte hårsekker og fremme helingsprosessen ved å tilføre energi til cellene og støtte vevsreparasjon. Kostnaden for ATP er 250 euro under selve behandlingen, og 300 euro for postoperativ spray. PRP under behandlingen koster 200 euro.´´

Dere kan också se vedlegg her från vår leverandör Medistim(norsk leverandör) som selger oss PRP material av högste kvalitet(av merket Cellenis, google dem). Jag spörte leverandören konkret vad det hade kostet i material för patienter å bruke detta materialet, å de skrev ned det veldig tydelig som dere kan se i PDF filen jag lastet upp her.

Uansett, jag forstår poenget med att det fremstått uproff för många patientet att vi ikke nevnt det innan behandlingsdagen, vi beklager verkligen det. Därför ryddade vi upp i det å begynte informere patienter om det direkt de siste par månaderna så at de vet om vad det är på behandlingsdagen å det ikke kommer som en dårlig överraskning/surprise.

Vedlegg

100xp

Meldem
hadde en HT på kronen , men i mitt tilelle gikk det tregt , dette er forskjellig fra individ til individ, jeg hadde ikke full utvekst før 12+ måneder etter inngrep. Nå har jeg hørt at ting skjer tregere på kronen enn ellers. Uansett, resultatet ble bra og man trenger litt tålmodighet
Hvor langt over 12 mnd vil du si det tok før du så fullt resultat ?

Topp