• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Bilder Erfaringer med hårtransplantasjon hos Poseidon klinikken

Hei, ja tiden kunne alltids gått fortere med tanke på å få resultatet. .
Men greit nok bare det blir bra. Har tidligere nevnt at jeg ønsker meg en myk overgang, det ser vel ut som det kan bli. Det er fortsatt antydning til noe rødfarge, og noen av hårsekkene kan man se at er nyplanta med en mørk prikk rundt. Men da skal man studere ganske grundig. Klør ikke lenger. Etter en måned kan man leve normalt igjen bortsett fra vask daglig med baby shampo i to måneder. Ikke så mye å legge med bilder for enda. Kommer når jeg synes det er forandringer. :p

Legger ut litt mailkorrespondanse etter samtykke fra pantani:

pantani Wrote: Hei!
Da jeg leker med tanken om å ta en hårtransplantasjon ved Poseidon klinikken, har jeg lest meg litt rakst opp på ulike nettsteder. Her er det mye rart og mange påstander og referanser, som jeg ikke har kapasitet eller tid til å sjekke. Men jeg beit meg raskt merke i dine innlegg, der virker ærlige og oppriktige og er godt skrevet.
Var inne sist fredag til konsultasjon hos Sten Thure Eriksen, det meste han sa kjente jeg til fra informasjonen klinikken har lagt ut, men han beskrev også et ganske strengt regime i tida etter inngrepet, lik det du har skrevet om.
Hvis jeg bestemmer meg for et inngrep - tilbudet var å flytte 2500 hår for å fylle ut viker til prisen 61 000 - så vil jeg helst gjøre det i en høstferie, da jeg har en uke fri fra jobben. Jeg ble forøvrig anbefalt full barbering på hodet. Har flere spørsmål til deg:
Hvordan ser du ut etter ei uke? Er det mye rødt og skorpete i det transplanterte område? Ser man at du har gjort noe?
Ble du anbefalt/pålagt å bruke noen medikamenter etter inngrepet?
Hva går egentlig den skriftlige garantien ut på? Står det svart på hvitt at du får tilbake penga, hvis ikke minst så og så mange prosent (80%?) av det transplanterte håret vokser ut? En ting er jo at det visstnok skal vokse ut etter 12 - 13 måneder, men er du også garantert at det står der om fem til ti år?

Arne Bjarne Arnøe Wrote:
Hei, og takk for mail. Etter ei uke begynner det å leges, men du vil se det ganske tydelig fortsatt om du ikke har nok hår til å dekke over. Anbefaler deg heller å gjøre det i starten på en lenger ferie. Det er nøyaktig 4 uker siden jeg opererte i dag, og har min første dag på jobb. Ingen ser noe lenger på meg, er selv overrasket over det. Gjenveksten starter først etter ca 4mnd, så det vil bli en myk overgang. Jeg ble ikke anbefalt noe medikamenter, heller ikke å barbere meg.
Garantien har jeg ikke brydd meg så mye om, annet enn hva Eriksen sa om at de var opptatt av et best mulig rykte, og terskelen for garantiansvar var lav, da setter de inn nye hår. Pengene tilbake tror jeg lite på, det skal nok mye til. Hvor lenge de står har jeg bare hans ord å forholde meg til, de hårene som transplanteres er genetisk programmert til å vokse livet ut.
Ønsker deg lykke til uansett valg, men etter en uke vil det synes.

pantani Wrote:
Takk for tipsene!
Det er vikene som er aktuelle for meg, og jeg har egentlig nok hår til å dekke, men Eriksen virket kategorisk på at jeg måtte klippe håret!
Rådene kan kanskje ha noe med hvor på hodet hårene skal settes inn og hvor mange hår som skal flyttes. Hva var aktuelt i ditt tilfelle?
Det høres jo forresten ut som det har gått veldig bra i ditt tilfelle . Har du lagt noen begrensninger på fysisk aktivitet etter inngrepet? Det ble nevt av Eriksen at trening måtte droppes de første ukene. Leste forresten en meningsytring på nettet som hevdet at suksessen til transplantasjonen var avhengig av hvordan du levde det neste året og han fraråda all fysisk aktivitet? Det må jo være tull, hvis også toppidrettsutøvere velger hårtransplantasjon.

Arne Bjarne Arnøe Wrote:
Hei, det var vikene og generelt fronten på meg og, 2250 hår. Jeg måtte og klippe meg, men kun bak og på sidene. Noe annet ble ikke diskutert. Fysisk aktivitet er kun begrenset 1. måneden, etter det kan du gjøre som du ønsker. Du kan trene med ca 50% belastning etter ca 2 uker. Det med ro i ett år etter ingrepet er nytt for meg, og hadde det vært tilfelle hadde jeg aldri gjort det. S.T.Eriksen sa til meg at etter en måned lever du som før. Og ja, foreløpig er jeg meget fornøyd, det ser lovende ut, men jeg vet jo ingenting om gjenveksten etter 4 mnd enda, så jeg er spent. W.Rooney har jo fått et bra resultat spør du meg? Men tett hår kommer nok hverken du eller jeg noensinne til å få igjen, det tviler jeg iallefall på. Men etter alt jeg leste på nettet om norske utøvere av HT burde man vel strengt tatt skygge helt unna. Jeg tok en sjanse, og foreløpig angrer jeg ikke. Lykke til med valget ditt. Hadde egentlig vært fint å lagt ut denne korrespondansen på tråden, men det avgjør du. Syns det er greit for folk som søker info.

Re: Poseidon
To: Arne Bjarne Arnøe
Hei!
Interessant det du sier om hvor du ikke måtte klippe deg, skal drøfte det en gang til med Eriksen.
Angående tidspunktet for inngrepet synes jeg det er ille å ta det om sommeren (vi satser vel på like fint vær neste år i juli). Men jeg merker meg det du skriver om at det tar litt tid før sporene etter inngrepet forsvinner. Tenker meg derfor at jula kunne være aktuelt, er jeg heldig, så får jeg da to hele uker, da begynner det vel å hjelpe?
Enig med deg om å gjøre korrespondansen "publik". Hvordan gjør jeg det? Hvis det er noe du også kan fikse, så sett i gang!

Har mottatt noen mail fra personer som lurer veldig på hårtransplantasjon, hvordan det går, og om jeg kan anbefale det.

Det kan jeg ikke enda iallefall.

Det er snart 1,5mnd siden operasjonen min hos PK, og resultatet foreløpig imponererer ikke mange. Men det er hår i vikene der det før var bart. Av hårene jeg satte har ikke mange ramla ut som jeg kan se, men det er ikke rare tykkelsen.

Det jeg ser er imidlertid at om jeg bruker hårvoks nå får jeg et adskillig bedre resultat enn før inngrepet. Det er jeg overbevist om.

Ingen legger merke til at jeg har gjort noe. Det hadde jeg aldri trodd på forhånd. Selv mine beste venner som jeg har fortalt det til påstår at det er umulig å legge merke til.

Hadde jeg klippet meg kort er jeg rimelig sikker på at det hadde vært annerledes. I sollys ser man fortsatt en rødhet i området. Det aner jeg ikke når forsvinner.

De første 2 ukene er det lett synlig. Etter dette er skorpene borte, og det er ikke så lett å oppdage. Mange (meg selv inkludert) er/var opptatt av dette.

Legger bilder fra stoda i dag, hvor jeg avdekker mest mulig. Som sagt ikke imponerende, men for meg er det faktisk perfekt. Ingen merker at jeg har gjort noe, og jeg selv ser at jeg har fått mer hår.:) Sitter det om ett år er jeg fornøyd. Får jeg gjenvekst (som lovet) etter 3-4 mnd er jeg kjempefornøyd. Forstår ikke hvorfor bildeikonene blil liggende opp/ned i innlegget, men det kan sikker Jens svare meg på.;)

Uansett til de som lurer: Dette er litt av en greie, men lykkes det er det vel verd det? Jeg anbefaler de som vil gå for det å gjøre det i starten på en lengre ferie. Sommeren blir ikke den samme med capsbruk og div. dritt, men blir resultatet bra kan man utmerket godt leve med det en sommer.:)

Ramler hårene mine derimot av, og gjenveksten uteblir kan det bli ganske så tungt. Det ser jeg. Så tenk dere om, Posseidon og de andre er ikke til for å gjøre dere lykkelige, det må man aldri tro. Her er det penger i fokus, det gjenspeiler de usømmelige prisene. Men blir det bra skal de få mer av meg til å fortette luggen om nødvendig, og i neste omgang dekke månen.:)

Jeg er kjempeimponert av resultatene av redaktøren her med medikamenter. Det er min plan B, sammen med Toppik. Jeg lærer stadig her på dette forumet, og noe virker.

Hilsen en forhåpentligvis forhenværende tynnviket Arne B:D

Vedlegg

Hei igjen, lite nytt egentlig. Jeg har hatt noen kviser i det transplanterte området. Ellers er det egentlig likt som det var etter en måned, og det har nå gått snart 3 måneder. ser ikke noe ny tilvekst dessverre. Det bør snart vise seg ellers har jeg en garanti som skal prøves hvor mye er verdt. :confused: uansett skal jeg holde dere oppdatert om det skjer noe. :)

tjorven

Nytt Medlem
Hei, jeg er ny på forumet og har lest hele tråden din. Har fundert på dette selv, med skepsis til poseidonklinikken, på samme måte som jeg er skeptisk til alle slike operasjoner. (Tenker at hvis ikke Donald Trumph klarer å skaffe en lege som kan fikse håret, så klarer ingen det :)

Jeg ble litt mer positiv etter å ha lest dine innlegg.

I det siste innlegget skriver du at du ikke ser noen ny tilvekst, mener du da at hårene du har satt i har falt av og ikke kommet tilbake ? Eller er det meningen at det skal vokse opp flere hår i området hvor du fikk transplantert inn hår ?

Hei. Det var ikke så mye som falt av hos meg. De hårene sitter på fortsatt så jeg har fått mer hår i fronten enn før. Men det har ikke kommet opp noe av det som falt ut enda iallefall. Man bør være skeptisk, men jeg har ikke mistet helt troen enda. Lykke til med valget ditt uansett. :)

Finasteride

Supermoderator
Det er ikke uvanlig at dette tar litt tid. 6-9 mnd bør det begynne å skje noe vil jeg tro. 12 måneder skal man se det endelige resultatet :p Lykke til og hold oss oppdatert :)

Hei igjen. Gøy å lese tråden til Hairloose, kjenner meg veldig igjen i det meste, unntatt det med hevelsene. Det har nå gått 4 mnd siden mitt inngrep, og da skal det ha kommet resultater iflg. Posseidon. Vel vel, jeg ser ikke nye hår som kommer, det er kun de som ikke ramla ut etter operasjonen som står fortsatt. Det hårene vokser som normalt.

Men: Det er ikke tett for å si det forsiktig. Legger ut noen bilder med vått hår, fortsatt ikke imponerende i det hele tatt. Jeg er rimelig sikker på at det ikke blir særlig annerledes heller.

Min foreløpige konklusjon er at dette er ingen quickfix til nytt hår. Man får mer der de setter nye hårsekker, men det blir altfor tynt. Frisøren min merket ikke at jeg har gjort noe, og det sier jo sitt. På godt og vondt.:-/

Det irriterer meg at jeg ikke tok mer bilder før jeg opererte, jeg har ikke skikkelige referansebilder, men det er bedre. Litt bedre. Det mest positive er vel allikevel at disse hårene skal være genetisk programmert til å bli sittende resten av livet. Så holder det seg omtrent som nå så har jeg det fint med det.

Men ikke ha for høye forventninger, Posseidon mfl. er grådige, du skal tenke mange ganger over om det er verd pengene. Jeg skal uansett på konsultasjon for å sjekke resultatet til sommeren igjen. Da skal 80% garantien sjekkes. Har en mistanke om at det kan bli vanskelig...

Skjer det endringer skal jeg oppdatere. Lykke til dere andre som velger eller har valgt å transplantere. :)

Vedlegg

Jens86

Administrator
Takk for at du holder oss oppdatert! Synd du ikke er fornøyd.. Men det kan jo fortsatt skje ting, selv om jeg tviler. Ikke glem oss, oppdater om noen mnd igjen :)

Jens86 skrev:
Takk for at du holder oss oppdatert! Synd du ikke er fornøyd.. Men det kan jo fortsatt skje ting, selv om jeg tviler. Ikke glem oss, oppdater om noen mnd igjen :)
Jeg tviler jeg og, men bør vel presisere at jeg kan utmerket godt leve med det resultatet jeg har nå. Modellene Posseidon viser fram skal jeg vedde på bruker Toppik. Hullene som det ble satt hårsekker i sto omtrent så tett som mulig uten at sårene gikk i hverandre, så jeg tviler sterkt på om andre får så mye tettere resultat. Ha en fin kveld.:)

Finasteride

Supermoderator
Har ikke klinikken tatt bilder pre-op? Når du er på konsultasjon og tar bilder post-op, kanskje du kan be om å få dem med deg slik at du kan sammenligne. Takk for oppdatering, følger spent med videre.

Finasteride skrev:
Har ikke klinikken tatt bilder pre-op? Når du er på konsultasjon og tar bilder post-op, kanskje du kan be om å få dem med deg slik at du kan sammenligne. Takk for oppdatering, følger spent med videre.
Jo, det stemmer det. De tok bilder etter operasjonen. Det er nok ingen enkel jobb å sjekke om garantiene skal tre i kraft, med at 80% står igjen.:-/

Tenkte mer på bilder jeg har tatt før som jeg kunne publisert her. Jeg har ingen som er egnet til det.

Finasteride

Supermoderator
Be uansett om å få med deg bildene for å se nærmere på dem. Det burde vært tatt et bilde pre-op slik at man ser hvordan det var før. Hvis det ser ut som 80% av hårene har overlevd er jo det ganske bra ;P Frisøren ser ingen forandring? Uansett må du gi transplantasjonen 9-12 mnd for å se et sluttresultat. Har sett endel bilder fra Hasson and Wong, og synes de har fått god tetthet på endel pasienter så alt skal være mulig med riktig teknikk/kvalifikasjoner og antall grafts.

Finasteride skrev:
Be uansett om å få med deg bildene for å se nærmere på dem. Det burde vært tatt et bilde pre-op slik at man ser hvordan det var før. Hvis det ser ut som 80% av hårene har overlevd er jo det ganske bra ;P Frisøren ser ingen forandring? Uansett må du gi transplantasjonen 9-12 mnd for å se et sluttresultat. Har sett endel bilder fra Hasson and Wong, og synes de har fått god tetthet på endel pasienter så alt skal være mulig med riktig teknikk/kvalifikasjoner og antall grafts.
Hva synes du da? Sjekk bildene jeg har lagt ut. Jeg har ikke fortalt frisøren min om det, men ho er så pass rett fram at ho hadde spurt om ho hadde sett det. Resultatet er Ikke imponerende. Som nevnt overfor er jo resultatet ikke imponerende, men jeg er har ikke bare områder i pannen lenger, det er forsåvidt ok for meg. Men Posseidon anbefaler jeg ikke. Har ikke tro på seriøsiteten deres lenger. Det er jo endel enklere enn å reise utenlands da, men resultatet teller definitivt mest.
Uansett: Jeg tok ens sjanse da jeg er forholdsvis godtroende, men det skal man jo ikke være. Det kommer ikke mer hår, de som ble satt sitter enda stort sett. Det er bare så ALT for tynt!

Leverer H&W resultater så gjør inngrepet der. Posseidon skulle jeg ønske fikk det til, så lettvindt i Oslo- det sto ikke på advarsler. Lærte en gang at om noe er for godt til å være sant, så er det som regel det. Den regelen har jeg holdt meg til hele livet, men nå slurva jeg.

Som sagt; Dere skeptikere fikk rett. Men det skal bli spennende å følge Hairloose om han blir mer fornøyd med konkurrenten. Ha en fin kveld alle sammen.:)

Finasteride

Supermoderator
Min mening? Flere her har jo vært ganske kritiske til markedsføringen til Poseidon. At dem selger hår og ikke grafts betyr jo mye lavere tetthet, eventuelt en veldig dyr hårtransplantasjon for å få høyere tetthet. Du nevnte jo også at det var begrenset med tilgjenngelige donorhår. Hvordan er fleksibiliteten i nakkeområdet? Har du mulighet til å få gjort en vurdering fra andre klinikker om hvor mye donorhår du har tilgjenngelig? Utifra bildene kan det se litt bedre ut, men et godt oversiktsbilde før og etter hadde vært mer fordelaktiv i en slik vurdering. Når man betaler såpass mye for en hårtransplantasjon skal også forventningene være i samsvar med det, og i utlandet er før og etterbilder lov. Hasson and Wong har for eksempel standarisert sine bilder slik at de skal være mest mulig riktige og er en aktør som er anbefalt av American Hair Loss Assocication som betyr at den regnes som et sikkert sted å få utført en hårtransplantasjon. Det er selvfølgelig mange klinikker som er anbefalt, og det finnes også klinikker i Europa men dessverre ikke i Norge. En fast lege med godt rykte og navn er selvfølgelig å foretrekke istedenfor "turnusleger" som praktiserer på hårtransplantasjonsklinikker (litt skarp kritikk kanskje). Jeg mener at det fortsatt kan være en sjangse for at hårene blir tykkere, derfor må du gi det tid. Er det ikke skjedd noe mer etter 9 måneder kan man nesten begynne å trekke en konklusjon. Jeg vil hvertfall råde folk til å vente med å utføre en hårtransplantasjon i Norge. Det kan være vanskelig å skille mellom seriøse og useriøse klinikker men jeg har stor troverdighet til hva Spencer Kobren driver med, og har tro på at de klinikkene han anbefaler gjennom AHLA bør innfri kosmetisk gode resultater. I ditt tilfelle Arne, der du faktisk har endel hår fra før ville jeg forventet litt mer, derfor håper jeg du oppdaterer oss igjen 9 mnd post-op. Jeg må si jeg er litt kritisk til hele ikke-kirurgisk inngrep metoden til Poseidon, jeg kjenner rett og slett ikke til teknikken. Det er en slags gimmick for å komme seg unna forbudet mot før/etter bilder, som jeg faktisk mener er relevant for folk som skal ta en hårtransplantasjon. At bildene er trikset med betyr bare at forbruker må være enda mer skeptisk, og gjerne møte kunder før de inngår en avtale om hårtransplantasjon. Tilbud ved kjappe avgjørelser som presser kunder til å ikke ta en gjennomtenkt beslutning er meget kritikkverdig av en klinikk. Jeg må bare si takk til Jens som holder forumet nøytralt og ikke inngår avtaler med disse hårtransplantasjonskjedene slik at de kan lure til seg kunder i en håpløs situasjon, for det er viktig med så nøytral informasjon som mulig for å ta en beslutning. Jeg har sett bilder bl.a. på hartap.net der norske pasienter har gått under kniven i utlandet og fått veldig gode resultater, så du trenger ikke nødvendigvis gi opp. Men om resultatet ikke er endel bedre om 9 måneder må du og legen se på bildene før og etter sammen og vurdere hva som skal skje videre. Jeg ville uansett ikke bedt om en hårtransplantasjon til for å forbedre resultatet (bare sløser vekk enda mer verdifulle donorhår). Skal det være noe garanti må det være i form av økonomisk tilbakebetaling. De reklamerer jo med skriftlig garanti - hva innebærer den?

Og så må jeg selvfølgelig takke deg Arne for å skrive så dokumentert om hårtransplantasjonen. Denne tråden er lest av mange og er til stor hjelp for mange. Håper du fortsetter å holde oss oppdatert, selv om det skulle bli en garantisak. Dette blir en veldig objektiv vurdering av Poseidon klinikken etter min mening.

Topp