• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Min reise med Minoxidil og Finasteride

Hei!

Jeg er 30 år gammel og begynte å miste håret når jeg var 18 år. Det har vært en svært langsom og gradvis prosess som jeg klarte å skjule for alle rundt
meg i ganske lang tid. Men de siste 5 årene har det blitt svært vanskelig. Brukt mye caps de siste årene og selv om jeg flittig bruker Toppik for å maskere
den stadig mer fremtredende månen, så skjønner alle rundt meg nå at det går bare i én retning.

Så for litt over to måneder siden begynte jeg på Minoxidil og Finasterid . Recrea Forte påføres to ganger om dagen og Finasteride har jeg kjøpt i 5mg
forpakning, så har jeg kjøpt en pilledeler som deler pillen i 4 biter.

Som sagt har det bare gått to måneder. Har ikke hatt enorme resultater til nå, men føler likevel det har skjedd endel på kort tid. Jeg har ikke hat veldig mye shredding. Men håret ble definitvt litt tynnere etter 3-4 uker.
Nå så føles håret endel bedre, og jeg kan begynne å se at jeg begynner å få litt mer hår på toppen. Så motivasjonen er virkelig på topp nå.

Jeg legger ved et før og etter bilde på hvordan ting ser ut nå, og legger ut fortløpende etter hvert som månedene går.

Har ikke hatt noe spesielle bivirkninger fra Finasteride. Har merket at testiklene er litt mer sårbare. Og at sexlysten de første dagene var noe lavere. Men nå
føles det egentlig ganske normalt og har ingen problemer med det.

Legger ved to bilder her. Et er samme dagen jeg startet med behandlingen. Det andre bilde er litt over 2 måneder seinere.

Vedlegg

Hei igjen!

Oppdatering etter litt over 3 måneder.

Jeg har virkelig begynt å se resultater nå. Jeg har fått markant vekst i hårfeste foran ved panneluggen og samtidig fått mer hår på toppen. Jeg har virkelig aldri følt meg så bra med håret på lang tid. Capsen er kastet og har en helt annen selvtillit med å gå ut blant folk nå.

Dette fungerer virkelig og det gir utrolig god motivasjon fremover kjenner jeg.

Legger ved et nytt bilde av kransen her etter 3 måneder.

Samtidig som jeg legger ved et før og etter bilde av panneluggen. Det første bilde er litt dårlig, men kan enkelt se her utviklingen likevel. Spesielt med hårene som har har kommet på hver side av panneluggen.

Vedlegg

Dentid

Nytt Medlem
Resultatet er jo strålende! Jeg har nettopp gjennomført en HT og de har ikke anbefalt noe annet enn PRP -behandling (noe jeg i forkant var klar over og glad for). Er dette noe du har vurdert?

Jeg har planer om å høre med klinikken om hvorvidt de også anbefaler meg å begynne med Min/Fin.

Fortsett med å dele bilder! Det er svært motiverende for alle rundt :)

Jeg vurderte å ta HT hvis jeg ikke fikk noe spesielt effekt av Fn/min behandlingen. PRP vet jeg egentlig lite om, så gjerne oppdater meg på hvordan det fungerer!

Jeg tror det neppe skader å hvert fall etter hvert begynne på minoxidil for deg. Men kan nok hende det er lurt å vente litt hvis du nylig har tatt HT

Jeg legger ut bilder fortløpende!

Dentid

Nytt Medlem
Supert!

PRP ville jeg absolutt ha lest meg opp på om jeg var deg. En beskrivelse fra nett lyder som følger:

Hva er PRP?
PRP (Platelet-Rich Plasma) er platerikt plasma separert fra ditt eget blod. Blodet spesialbehandles med en metode hvor blodet sentrifugeres slik at PRP isoleres. Aktivert PRP injiseres deretter tilbake i hodebunnen i de områdene som er utsatt for hårtap .

PRP er en sikker og anerkjent metode som først ble benyttet til ortopedisk medisin, idrettsmedisin og kjevemedisin. Metoden er også benyttet i hudforbedrende sammenheng i kombinasjon med «Vampire Facelift». I den senere tid har medisinsk forskning funnet at en PRP-behandling i hodebunnen har gunstig effekt for gjenvekst av hår. PRP (Plate Rich Plasma) er blodplasma som inneholder høy konsentrasjon av blodplater. Blodplater er mest kjent for å reparere kroppen ved skade ved at vekstfremmende egenskaper og stamceller i området blir stimulert. PRP kan gi nye hudceller, blodåreceller og ikke minst hårsekkceller.

Det er ingen nevneverdige sideeffekter heller, noe som gjør dette enda mer attraktivt (for min del i hvert fall). Jeg har skaffet meg en pakkepris på 16 000,- for 4 behandlinger, 1 i måneden de neste 4 månedene. Deretter tror jeg man kun trenger 1-2 i året. Jeg skal forsøke å holde deg oppdatert, men ettersom jeg i tillegg har tatt HT så er det mildt sagt vanskelig å kredittere PRP for fremgang det neste året, hehe.

EDIT: For øvrig så er PRP-behandling ganske så utbredt i byene er til lands - i hvert i de større byene. Dette er nok fordi det er en ganske så lite kompleks prosedyre :)

Hei igjen!

Det har nå gått 6 måneder og jeg tenkte å vise resultatene til nå. Jeg er strålende fornøyd med hårveksten, etter en litt treig start de første to månedene (som man må forvente) så har føltes som hver måned etter det har det bare blitt bedre og bedre. Og nå som dere kan se etter 6 måneder har det skjedd mye og jeg kan se at mer hår er på vei både foran ved panneluggen og i kransen. Hårfeste foran blir stadig bredere, bredere enn jeg har hatt på mange, mange år.

Jeg tenkte jeg kunne dele litt andre ting som jeg også gjør og bruker, som jeg ikke vet om har spilt en rolle i hårveksten, men som kan være gode tips for folk som skal i gang med behandling.

Foruten om å bruke Minoxidil og Finasteride hver eneste dag (jeg har glemt kanskje 4-5 dager maks på 6 måneder) Så bruker jeg ikke Recrea Forte shampoo , men jeg bruker Loreal Elvital (Uten silikon) shampo. Jeg begynte å bruke den shampoen fordi Recrea Forte sin gjorde at håret mitt ble tørt og rart etter bruk. Og har vært veldig fornøyd med Loreal sin silikonfrie. Den kan ikke bli kjøpt overalt, jeg har faktisk kun funnet den på "Normal" butikkene. Men veldig happy med den.

Jeg dusjer så og si hver eneste kveld og etter dusj når jeg tørker håret, så gir jeg hodebunnen en 30-sekunders massasje for å stimulere vekst. Aner ikke hvor mye dette har å si, men det har blitt en rutine nå som hvert fall ikke skader.

Foruten om dette, så spiser jeg relativt sunt og trener 2 ganger i uka.

Legger ved et bilde som er tatt 1 måned inn i behandling, og hvordan håret er nå 6 måneder etter behandlingstart.

Vedlegg

Legger også ved før og etter bilder ved siden av hverandre, så det er lettere å se forskjellene! :)

Bilde 1 er etter 1 måned - basically slik håret så ut før jeg begynte, små endringer.

Bilde 2 er etter 2 måneder - hårtapet har faktisk økt opp til dette punktet, selv om jeg da begynte se tendenser til vekst flere steder.

Bilde 3 er etter 6 måneder - slik det er i dag. Presentasjon uten tittel.png

DelvisSkallet

Aktivt Medlem
Hei igjen!

Hårene fortsetter å gro mens jeg nærmer meg 4 måneder.

Legger ved bilde et nytt bilde fra før behandling og hvordan er nå.

Meget fornøyd med resultatet til nå!
Har du noen formening om eventuelle "komorbide?" effekter, eller effekter av å bruke både Minoxidil og Finasteride på samme tid, positive og negative?

100xp

Meldem
har hatt resept på finasterid liggende lenge nå men etter å ha sett dette så tror jeg at jeg blir nødt å starte opp selv! har brukt recrea forte men gått over til kirkland foam siden jeg ble veldig sår i hodebunn etter å ha brukt recrea forte over et år. føler minoxidil gir litt effekt. Har kommet til det stadiet der jeg vurderer HT veldig sterkt men ska nå prøve finasterid først

Har du noen formening om eventuelle "komorbide?" effekter, eller effekter av å bruke både Minoxidil og Finasteride på samme tid, positive og negative?
Hei!

Etter min research så har jeg ikke funnet noe sted at folk snakker om bivirkninger som følge av bruk av Finasteride sammen med Minoxidil. Jeg har forstått det som at disse to komplimenterer hverandre godt og hvis du skulle oppleve bivirkninger som følge av behandlingen, så er det ikke kombinasjonen av disse behandlingene som er utslagsgivende, men heller at du reagerer på Finasteride alene, uavhengig av om du tar Minoxidil samtidig. Og selvfølgelig for å være tydelig. Finasteride er det mange som har hatt mange dårlige opplevelser med, og bør brukes med forsiktighet.

har hatt resept på finasterid liggende lenge nå men etter å ha sett dette så tror jeg at jeg blir nødt å starte opp selv! har brukt recrea forte men gått over til kirkland foam siden jeg ble veldig sår i hodebunn etter å ha brukt recrea forte over et år. føler minoxidil gir litt effekt. Har kommet til det stadiet der jeg vurderer HT veldig sterkt men ska nå prøve finasterid først
Hei! Har du prøvd Finasteride tidligere? Jeg kommer med en oppdatering snart hvor jeg går litt inn på Finasteride og hvordan jeg har merket noen sterkere bivirkninger den siste tiden. Hvor jeg har merket noen bivirkninger som ikke har vært spesielt ekstreme, men som har fått meg til å revurdere behandlingen. Vil bare legge det til, slik at du ikke alene baserer å starte Finasteride på min opplevelse.

DelvisSkallet

Aktivt Medlem
hadde en titt i speilet i dag, fikk et ganske gledelig syn, det har kommet en del tilvekst på kronen.
Jeg har brukt minodiksil spray 2x daglig og nålerulle 1.5mm 1 uke + noen dager i frekvens. Jeg har brukt nålerullen på små områder av gangen, ikke så lenge av gangen , men tatt litt i.

Jeg må benytte anledning til å be folk om å være forsiktig med nålerulle+minodiksil eller ting som inneholder alkohol og diverse. Ikke bruke medikamenter på steder der du har punktert huden slik at det kommer i blodet. Vent minst 1 dag eller 2 og sjekk det ikke er blødninger før du sprayer.

Jeg var litt snar en gang og sprayet mens huden ikke hadde lukket seg helt. Fikk redusert hjerte-kapasitet noen dager, jeg skulle løpe til bussen og måtte bare legge meg ned på fortauet rett foran alle på buss-stoppet. Følelsen av sirkulasjonssvikt er grusom, så ikke ta lett på dette.

Har inført en streng regel på 48 timer fra rulle til spray + en visuell sjekk for evt blod og det har funket fint til nå. Jeg hørte på youtube video der en ekspert fortalte at små mengder alkohol direkte i blodet kan medføre redusert hjertekapasitet, så er ikke sikker om det er alkoholen eller minodiksilen som er verst, men kanskje noen andre her vet.

Sist redigert:

100xp

Meldem
Hei! Har du prøvd Finasteride tidligere? Jeg kommer med en oppdatering snart hvor jeg går litt inn på Finasteride og hvordan jeg har merket noen sterkere bivirkninger den siste tiden. Hvor jeg har merket noen bivirkninger som ikke har vært spesielt ekstreme, men som har fått meg til å revurdere behandlingen. Vil bare legge det til, slik at du ikke alene baserer å starte Finasteride på min opplevelse.
Har ikke brukt finasterid før fordi jeg har blitt skeptisk når jeg har lest om bivirkningene. Men har tenkt litt i det siste at folk deler heller dårlige erfaringer enn gode så at det kanskje er grunnen til at det er mange som skriver om bivirkninger, men at omfanget totalt ikke er så mange.

Del gjerne dine erfaringer.

100xp

Meldem
hadde en titt i speilet i dag, fikk et ganske gledelig syn, det har kommet en del tilvekst på kronen.
Jeg har brukt minodiksil spray 2x daglig og nålerulle 1.5mm 1 uke + noen dager i frekvens. Jeg har brukt nålerullen på små områder av gangen, ikke så lenge av gangen , men tatt litt i.

Jeg må benytte anledning til å be folk om å være forsiktig med nålerulle+minodiksil eller ting som inneholder alkohol og diverse. Ikke bruke medikamenter på steder der du har punktert huden slik at det kommer i blodet. Vent minst 1 dag eller 2 og sjekk det ikke er blødninger før du sprayer.

Jeg var litt snar en gang og sprayet mens huden ikke hadde lukket seg helt. Fikk redusert hjerte-kapasitet noen dager, jeg skulle løpe til bussen og måtte bare legge meg ned på fortauet rett foran alle på buss-stoppet. Følelsen av sirkulasjonssvikt er grusom, så ikke ta lett på dette.

Har inført en streng regel på 48 timer fra rulle til spray + en visuell sjekk for evt blod og det har funket fint til nå. Jeg hørte på youtube video der en ekspert fortalte at små mengder alkohol direkte i blodet kan medføre redusert hjertekapasitet, så er ikke sikker om det er alkoholen eller minodiksilen som er verst, men kanskje noen andre her vet.
Jeg prøvde meg med nålerulle selv 0,5mm men fikk aldri inn rutinen på det, men da jeg leste om det så anbefalte de 0,5 en gang i uken og 1,5 en gang i mnd, tror dette hadde noe med at det ble dypere sår som trengte lengere tid på å gro. Har du lest noe annet siden du bruker 1,5 mm en gang pr uke?
Leste da også at man ikke skulle bruke minox på 24 timer pga åpne sår. hørtes ubehagelig ut den opplevelsen du hadde hatt, men hva gjør man ikke for å få litt hårvekst :D gøy å se fremgang, skal selv starte med rulle om noen uker frem i tid. Den gangen jeg skulle begynne med rulle så kjøpte jeg også noe som minner mer om et stempel med nåler i, leste dette skulle være bedre for huden, har du lest om det?

DelvisSkallet

Aktivt Medlem
Jeg prøvde meg med nålerulle selv 0,5mm men fikk aldri inn rutinen på det, men da jeg leste om det så anbefalte de 0,5 en gang i uken og 1,5 en gang i mnd, tror dette hadde noe med at det ble dypere sår som trengte lengere tid på å gro. Har du lest noe annet siden du bruker 1,5 mm en gang pr uke?
Leste da også at man ikke skulle bruke minox på 24 timer pga åpne sår. hørtes ubehagelig ut den opplevelsen du hadde hatt, men hva gjør man ikke for å få litt hårvekst :D gøy å se fremgang, skal selv starte med rulle om noen uker frem i tid. Den gangen jeg skulle begynne med rulle så kjøpte jeg også noe som minner mer om et stempel med nåler i, leste dette skulle være bedre for huden, har du lest om det?
Ja, den stempel saken er aktuell hvis du gjør fremskritt , altså at hår vikler seg inn i nålene mens du ruller. Kan ikke si det har vært et problem med rulle uansett ved bruk der det er mye hår.

En del av dette er selvsagt logisk, jeg har sett flere videoer av såkalte eksperter som snakker om kombinasjonen av rulle + minoxidil, men ingen av dem har kommet med en "klar" advarsel om farene eller en "klar" og "tydelig" sikkerhetsmargin på tid mellom rulle og applikasjon, jeg mener at dette kan få folk til å ta lett på saken

Jeg kan understreke at å ligge i snøen på busstoppen og se folk diskutere om de skal ringe ambulanse mens du føler hjertet ikke klarer å pumpe blod ikke er behagelig. 24 timer høres ok ut, men det forutsetter at ting også har lukket seg ordentlig og at du ikke blør lett. Jeg bruker rullen noe hardt , men kort tid og på begrensete områder , dette ser ut til å virke for meg.

DelvisSkallet

Aktivt Medlem
Det er jo også noe med at hvis du har gått for lenge uten å gjøre noe, vil hårsekker "glemme" å vokse , jeg er ikke sikker på hvor lenge dette er.

Det er jo ingen medikamenter som kan "lære" hårsekker å vokse, men de kan stimulere eller fjerne begrensninger hvis hårsekkene fremdeles prøver.

Det ser ut til at i mitt tilfelle , det er et lite område på toppen der minoxidilen ikke har noe effekt, da jeg mistenker at det ikke er noe å jobbe med.

Når gjelder rulle-frekvens,virker det som 1 uke er mest brukt, jeg tar litt lengre tid som regel (1.5 uke) av en eller annen grunn da min rutine ser ut til å virke . Det gjelder jo også å rense rullen før bruk med rense-sprit eller noe egnet og fjerne rester av dette så det ikke kommer i blodet når du punkterer

Sist redigert:

Topp