• Velkommen!

    Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

    Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Propecia/Finasteride bivirkninger - Erfaring

?

..

Hvis man begynner på fin, er det lett og slutte da? Når det kommer noe bedre på markedet?
 

Finasteride

Supermoderator
Om det kommer noe annet på markedet blir det mest sannsynlig noe som angriper årsaken nærmere roten og fungerer på samme måte. Så det tviler jeg på skal bli noe problem.
 
C

Chris

Hei! Lurer på hvordan dere får tak i Propecia /Finastride?
Kjøper dere på nettet? Evt hva skjer om det blir tatt i tollen? Bøter?
 

Abduction

Nytt Medlem
Du kan be fastlegen din skrive ut Finasterid. En pakke inneholder et helt års forbruk. 350 kr, billig med andre ord.
En tablett er på 5 mg, så du må kjøpe med en pilledeler slik at du kan dele de i fire. 1,25 mg pr dag er det anbefalte for for hårtap .
Jeg spurte min lege og han ga meg en resept uten problem.
 

Finasteride

Supermoderator
Du bestille ikke medisin i pilleform på nettet Chris, det får du hos fastlegen din eller bytt lege om han er er motstander av behandling av hårtap.
 

Seastar

Meldem
Det billigste og lureste er å gå til fastlegen og få blå resept på Proscar. Det er samme virkestoffet. Det er samme virkestoffet og koster bare promiller av hva kommersielle midler koster. Har man frikort, så koster det ingenting. Da får man normalt 5 mg tabletter som man knekker i fire deler da 1-1,25 mg er nok for å unngå hårtap og få mulig gjenvekst. Man får også da litt hjelp med å holde prostata i form. En bonus for oss opp i åra. Merker man nedgang i potens så kan dette rettes opp med små doser med testosteron enten i form av injeksjon, gel eller plaster. Gel eller plaster er enklest å regulere til kun den dosen man synes passer eller trenger. For store doser testosteron kan gi motsatt virkning. Juvelene krymper. Minoxidil er også bra saker, men mange opplever sterk kløe. Denne kan dempes ved bruk av Dermovat i tillegg, som man også får hos fastlegen.
 
Sist redigert:

Ekorn

Meldem
Se hva jeg har kjøpt idag:)

Jeg er mann 45 år med Norwood type »blank» ifølge legen som utførte min HT, men ønsket å fikse 2 cm ned på mine viker hos Masterklinikken. Grunnen til at jeg nå starter på en kur er til profylaktisk behandling mot mannlig håravfall pga noen i min familie har Norwood type 2 på morens side. Hårlinjen min har kun gått opp disse 2cm i vikene fra når jeg var 18 år.

Kan seponering etter inntak av dette legemiddelet forverre evt. trigge fram androgenetisk hårtap hos meg? Bryr meg ikke om å bli impotent. Men har det følger for mitt hår med Norwood type 0 til nesten ingentig, dersom jeg slutter etter først å ha tatt inn finasterid en tid?

D5824FDC-293D-4F5E-A469-A98F573841B3.jpeg
 

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
@Ekorn Du forteller at du er blank altså 0 på Norwood skalaen. Mao så har du minimalt hårtap, kun litt i hårfestet og viker som du påpeker.

Finasteride vil (mest sannsynlig) ha veldig begrenset effekt for deg. Ja det vil muligens hjelpe for de innsatte hårene som er hentet bak og på sidene på hodet.Finasteride hjelper (gir effekt/viss det gir effekt da... i noen tilfeller så mister ikke personen mer) mest fra midten av toppen på hodet og bakover i måne regionen.

Det hjelper / bidrar til mindre nytte(avtagende effekt) foran (fra midten og frem til hårfestet.

spørsmål:
trigge fram androgenetisk hårtap hos meg?

Ikke en kjent bivirkning, mer sannsynlig at virkning fra tablettene avtar etter 5-10 år.

Bryr meg ikke om å bli impotent. Men har det følger for mitt hår med Norwood type 0 til nesten ingentig, dersom jeg slutter etter først å ha tatt inn finasterid en tid?

Tja, kan ha for ditt innsatte hår avhengig av hvor det er hentet fra, over tid.
Vi er lært opp til at vi ikke mister hår bak eller på sidene, Dette er en myte. Med årene så blir dette håret også tynnere for flere.

Burde prate med legen din om intak av finasteride. Noen opplever bivirkninger av dette som nedsatt sexlyst, problemer med libido, humør svigninger, smerter i brystet. Sannsynligheten er 10 av 100 med mørketall så kanskje opp mot 15 av 100.
Bivirkningene inntrer vanligvis de første ukene, og er forbigående for noen. Andre slutter på dem pga bivirkningene.

Kan også komme senere. Snakk med legen din eller en lege som har peiling på område.
 

Ekorn

Meldem
Det er ikke hårfestet, men kun 2-3cm vike jeg har fått med årene. På HT konsultasjon sa dem at det var viker jeg ikke burde bry meg om, men kunne selvfølgelig fikse litt på hårfestet dersom det plaget meg.

Ser i denne tråden og i andre om at hårtapet kan forverres, når man slutter med finasteride. Det er derfor jeg spør. DHT er en pungsyre som man ikke akkurat blir noe penere av, og derfor bruker jeg en profylaktisk behandling med finasteride.
 

Ekorn

Meldem
Har nå vært på Propecia siden lørdag. Ble depressiv med hjerneteppe og fått noe innsovningsvansker, vel. Så skal effekten av finasterid avta etter endel år med risiko for å ha fått utviklet ubehandlelig «post finasterid syndrom».

Skal bestille time hos min lege til å skrive ut Spirix 200mg daglig. Brukes mot høyt blodtrykk, hovedsakelig av kvinner for å dempe testosteronnivået i overgangsalder mot dht hårtap, og mot hirtuisme (hår på kroppen). Legemiddelet bør ikke brukes av men, fordi den feminiserer, noe jeg driter i om jeg blir kvinne med p*** så lenge jeg slipper å miste hår.

Har forresten høyt blodtrykk, så den kommer godt med.
 

Ekorn

Meldem
Det blir litt mye kliss, liker å være tørr på håret. Regner ikke med stort hårtap ettersom jeg blir eldre med NW1 og litt viker før min nylige HT. Har noen på min mors side NW2. Skal teste ut virkestoffet Spironolactone og gir tilbakemelding om jeg får ubehag.
 

Topp