• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Trist med hårtap

Har de fleste du kjenner hårtap?

• Ja, ihvertfall de fleste jeg kjenner

Stemmer: 1 14,3%
  • Nei

Stemmer: 6 85,7%

• Totalt antall stemmer
    7

Cobra196

Nytt Medlem
Det er trist å miste håret. Denne sommeren blir jeg 20 år og har ganske tynna hår. Telogen Efflivium heter den typen Alopecia jeg har fått. Hele panneluggen er snart falt av. Før elsket jeg å dusje annenhver dag, men nå er det ubehagelig å dusje. Kjenner vannet dunker på hodet og det føles nesten som jeg er skalla, selv om jeg har langt nok går til å skjule flekkene med.

Jeg har alltid vært glad i håret mitt. Det betyr mye for utseendet, da det endrer seg betydelig ved hårtap . De fleste jeg kjenner, både gutter og jenter, har Alopecia og det er skremmende å se. Virker som Alopecia er veldig utbredt og at det er mange som har det.

Regner med å bli skalla i løpet av denne sommeren eller ihvertfall i løpet av dette året. Et år jeg blir helt uten hår på hodet.

Cobra196

Nytt Medlem
Det er en type Alopecia som tynner ut håret. Det viser seg etterhvert i form av striper på hodet uten hår. Etterhvert blir panneluggen borte, samt håret rundt ørene og på toppen. Mellom tynnes det mer og mer ut. Det er Telogen Efflivium.

Finasteride

Supermoderator
Ja, og det er ofte knyttet mot stress eller annen sykdom. Og mange opplever å få håret tilbake. Telogen Efflivium kjennetegnes ved å miste utrolig mange hår samtidig, og jeg hadde selv telogen efflivium når jeg var stresset i 2010. Og da mistet jeg dem permanent fordi jeg var rammet av MPB i tillegg. Kjipt.

Finasteride

Supermoderator
Male Pattern Baldness. Får du i deg et sikkelig kosthold? Telogen efflivium er egentlig midlertidig hårtap. Har du bilder av håret som vi kan vurdere?

Cobra196

Nytt Medlem
Ja. Det er mange striper, men bildet viser bare en stripe. Det er striper jevnt over hele hodet. Ser på bildene på Google at Trichotillomania er at man mister hår på et område. Jeg mister det jevnt over hele hodet...

Finasteride

Supermoderator
Nei, Trichotillomania er når man plukker hår. En tvangslidelse hvis man kjeder seg for eksempel. Ganske mange gjør det, selv om flertallet er jenter.

Cobra196

Nytt Medlem
IMG_0139.JPG

Vil ikke fortelle om Alopecia på jobb, så har ikke kontaktet lege. Her er et bilde som er tatt fra siden. Dette bildet er tatt samme dato som det forrige bildet jeg la ut.

Finasteride

Supermoderator
Det er egentlig bare å si til jobben at du skal til legen. De trenger ikke vite grunnen. Så forteller du legen om problemet og får en vurdering.

Cobra196

Nytt Medlem
Dette har skjedd før. I slutten av 2011 og i begynnelsen av 2012 var jeg nesten skalla på den ene siden. Håret på ene siden var så langt at de la jeg over til den andre siden. Sommerferien 2012 barberte jeg hodet, men i løpet av få dager begynte håret gradvis å vokse ut igjen. Er mye flass som ligger og muligens irriterer, som den gang også. Så det kan være det går like bra i år også.

Finasteride

Supermoderator
Kan være du har en hudsykdom, seb. eksem o.l.? Egentlig burde du fått en time hos hudlege. Kanskje flaut, men da slipper man værtfall å selvdiagnosere seg. Godt mulig det finner shampoo, krem o.l. som vil hjelpe. Håret skal man ikke gamble med, for det er kjipt å miste.

Enig, kom deg til en hudlege. Når jeg drar til legen er det ingen på jobb som spør, og jeg spør heller ikke når andre drar. Legebesøk er personlig. Dersom standarden på jobben din er at man forteller hva man skal, hadde jeg bare funnet på noe alá det Jens sier.

Og ja, det er trist å miste håret. Er selv nesten helt blank på toppen, har lært meg å leve med det, men vurderer hårtransplantasjon.

Velkommen til forumet :)

petterp

Nytt Medlem
  • Hei, etter å ha lest dette lurer jeg på om kanskje jeg lider av Telogen Efflivium. Grunnen til det er at jeg har en stripe neste midt på hode som er blitt tynnere det siste halvåret. Det skal sies at denne stripen er verven min som begynner i kronen og går helt frem til pannen og har alltid vært litt synlig, men i det siste halvåret vokst i størrelse. Jeg lurer på om hvordan man kan få diagnostisert dette? Har vært hos en hudlege for å skaffe FIN, men hun hadde ikke veldig peiling på hårtap. Det kan bare være at jeg har vanlig diffust hårtap, men har ikke sett mange eksempler som mitt eget noe som får meg til å tro etter å ha lest dette at jeg muligens lider av TE. Noen tanker? Finnes det ordentlige måter for å få diagnostisert dette?

Cobra196

Nytt Medlem
Jeg plukker ikke hår. Det virker som håret vokser ut igjen og faller av. Har eksem på hendene, men fra midten av januar begynte jeg å jobbe i kontor og eksem har siden det ikke vært et problem. Før det hadde jeg kun fysisk krevende jobber. Når håret faller av og vokser ut igjen, begynner det fort å se ut som en haug. Det skjedde i november i fjor og da måtte jeg bare barbere det. Varierer mye hvor lange hårstråene mine er. Så kan være greit med en tur til frisøren i morgen, siden det snart er et halvt år siden sist jeg klippet meg. Og flasset vil ikke feste seg så lett til hodebunnen.

Det begynner igjen å vokse hår ut igjen rundt det ene øret nå. Jeg har oversatt ei side på Wikipedia om Trichotillomania til Engelsk. Leser der om at angst og depresjon kan utløse dette. Jeg har det mye bedre nå enn for noen få år siden, i tillegg til at jeg har sittende jobb som sparer meg for mye stress. Jeg sykler til jobb hver dag, noe som både bedrer humøret og forebygger sosialangsten. Ikke bare det, men nå er fritiden min mye bedre enn den var for litt over en måned siden. Alt går oppover, både forebyggingen av sosialangst og redusert depresjon. Ofte bare livet som må vendes den rette veien for at håret skal slutte å falle av som følge av depresjonen.

Finasteride

Supermoderator
Ja TE er lett å diagnotisere hos lege. Man finner unormalt mange hår i telogen fase (hvilefase) som lett faller ut av hodebunnen når legen foretak en trekkeprøve. Vanlig hårtap betyr ikke at man mister unormalt mye hår, bare at de blir mindre for hver vekstfase. F.eks når jeg hadde TE så kunne jeg miste 1000 hår på en dag, 200 er vanlig.

Topp