• Velkommen!

Hårtapsnett er en nettside laget for å spre informasjon om hårtap, hårtransplantasjon og behandlinger av hårtap.

Still spørsmål i forumet og bruk artiklene våre for å finne svar på det du lurer på om hårtap!

Resept kvinne

Mari43

Nytt Medlem
Hei,

Sliter med ekstremt hårtap og bruker daglig minoxidil 5% og tar PRP behandlinger hver 3.mnd. Responderte først bra på dette, men etter 1 år så øker håravfallet til det ekstreme igjen og jeg har lyst til å bruke DHT blokker som spiro/fina etc. Felleskatalogen nevner spesifikt at dette kun gis til menn. Subreddit femalehairloss har flere kvinner som både får finasterid og spiro, men de bor ikke i Norge. Noen kvinner her som har klart å få resept på DHT blokkere av noe slag? Fastlegen min vil ikke engang henvise meg til hudlege "da det ikke har noe hensikt" Jeg betaler gjerne for privat-time hos hudlege, men ikke bare for å høre 'Beklager, dette er kun for menn'

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
Hei Mari,

Du kan kontakte privat online hudlege for dette. I første omgang å finne om de vil gi deg noe medikamenter og eventuelt å gå til hudlege for å avdekke eventuell hudsykdom/hårsykdom.

Har vært på konsultasjon med leger på dette området sammen med kvinner og normalt sett er det kvinnelig hårtap og det kan gå ut over større område.

Hårtransplantasjon Legen anbefalte aldri finasteride.
Vær klar over bivirkninger! Og disse kan bli permanente.

Utenom de vanlige bivirkninger for menn.
Menn risikerer å tilføre guttebarn problemer med det reproduktive systemet ved å ta finasteride o.l. (3 til 10 av 1000) kanskje mer da jeg er skeptiker.

Har ikke hørt noen kvinner som har fått dette godkjent. Nytt for meg og jeg har vært i bransjen i flere år.

Uansett, beste ønsker til deg om å finne en løsning. Helsen først vil jeg anbefale.

Lykke til! (har ikke mer å tilføre)

Ekorn

Meldem
Jeg er ikke ikke kvinne, men du kan jo først få sjekket hormonbalansen din hos lege. Tror ikke du trenger DHT blokkere, da du ikke produserer mye testosteron. Men antar du kunne ha behøvd Estradot plaster (Østradiol), dersom du har kommet i overgangsalderen. Østrogenet fungerer slikt at den konkurrerer og hemmer testosteronet, i tillegg til at østrogenet har en sterk innvirkning til at alle hårsekkene i hodebunnen holder på med hårproduksjonen uten å bli miniatyrisert. Spiro + Estradiol er den sterkeste DHT blokkeren som finnes.

Ekorn

Meldem
Ønsker bare i tillegg å nevne deg om at Spironolakton fungerer slikt at den blokkerer DHT i å koble seg til androgenreseptorene i hårsekkene og andre kroppsceller som gir deg de kvinnelige sekundær karaktérene. Dvs at DHT normalt vil være tilgjengelig, noe som er et svært viktig signalstoff til at feks. cellestoffskiftet i hjernen og muskler skal kunne fungere som normalt. Finasterid derimot hemmer et enzym som omdanner testosteronet til DHT, altså fjerner det viktige DHTet som kroppscellene trenger til stoffskiftet.

Thomas M. Angellsen

Aktivt Medlem
Har du noe mer info om konsekvensene ved for lite DHT til hjernen @Ekorn og artikler/linker som støtter opp?

Mht nøyaktige tall på det jeg skrev over kan det ses ved å gjøre research. Spesielt studier på mus viser entydig korrelasjon med større mengder finasteride påvirker reproduksjonsorganet til mannlige mus slik at de får feil....

Ekorn

Meldem
@Thomas M. Angellsen Det har jeg ikke nå, men noen sted i litteraturen om dihydrotestosteronets viktige funksjon i forhold til metabolismen/stoffskiftet for nevronene i sentralnervesystemet skal ligge ute på nett. Konsekvensen blir vel forringet cellestoffskifte dvs. nedsatt cellefunksjon.

Alfabet123

Nytt Medlem
Det er du som kommer med utsagnet, Thomas. Da synes jeg du bør legge ved kilde på studien du refererer til. Det synes jeg forøvrig du også burde gjøre, Ekorn.
Det er mange som bruker dette forumet for å finne informasjon, og da bør en ikke kaste ut påstander uten tydelig begrunnelse.

Ekorn

Meldem
@Alfabet123 Jeg er helt enig med deg, mulig jeg er noe ivrig å legge ut sånt her på forumet. Men jeg har selv testet ut Finasterid i 10 dager, og 10 dager var nok. Ble sløv og fikk sterke søvnproblemer som fikk meg til å google dette opp. Fant så endel litteratur om DHT og 5 alpha reductase sin funskjon til sentralnervesystemet. Uansett så behøver bivirkningene ikke å merkes av alle.

Alfabet123

Nytt Medlem
Ok, forstår at du har opplevd bivirkninger. Det skal sies at 10 dager er veldig kort tid og en kan ikke utelukke at placebo har hatt en viss effekt her. Det kan en aldri vite helt sikkert. Det er riktig som du sier at det er vist i forsøk på mus at finasteride kan inhibere nevrosteroider i hjernen som har en viss funksjon på opplevelse av nedstemthet og angst. Dessverre er ikke denne studien åpen for allmennheten, og en kan derfor ikke vite doseringen av finasteride som har gitt denne effekten. Likevel vet vi at finasteride er godt tolerert av mennesker, der psykiske effekter er svært sjeldne. Å være sløv eller å ha søvnproblemer er ikke en kjent direkte effekt av inhibering av nevrosteroider.

Alfabet123

Nytt Medlem
Legger ved her et knippe studier på finasteride.
Dette er en litteraturstudie som viser til samlede data fra flere andre studier. Den konkluderer med at medisinen er godt tolerert hos mennesker, men at det likevel er fare for bivirkninger. Det er som med alle andre mennesker. Leser du pakningsvedlegget på paracet eller søker opp studier på bivirkninger av paracet vil du få opp det samme. Men hvor ofte har du opplevd bivirkninger selv? Jeg sier ikke at det aldri oppstår bivirkninger, bare at det skjer sjeldent.

Thomas nevner at menn risikerer å tilføre guttebarn problemer med det reproduktive system. Det stemmer ikke. Det er derimot advart om at kvinner som bruker finasteride kan risikere det.
Studie som konkluderer med at bruk av finasteride hos mannlig partner har ingen effekt på avkom.

Legger også ved et kasus der en dame brukte finasteride 2,5 mg daglig for hårtap og ble gravid. Mannen hun ble gravid med brukte også finasteride. Barnet var helt normalt og hadde helt normalt reproduktivt system.

Alfabet123

Nytt Medlem
Ja, det er nok et generelt råd da vi ikke vet helt sikkert og det tryggeste blir da å anbefale å ikke bruke det hvis en forsøker å få barn.
Å ikke bruke det fordi en vurdere å få barn en gang i fremtiden er det ikke noe grunnlag for å si.

Sist redigert:

Topp